2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
بیوگرافی کامل الناز شاکردوست

بیوگرافی کامل الناز شاکردوست

زن موجود کوچکی نیست که نویسنده‌ها و کارگردانان صرفاً به‌عنوان یک ابزار در فیلمشان استفاده کنند. رنگ و لعابی به صورتش بزنند و به‌عنوان یک وسیله ـ مثل یک نگاه کاملاً‌ مبتذلی که بعضی از آقایان به زن دارند ـ در فیلم هم همان‌طور استفاده کنند. من در این فیلم‌ها بازی نکردم. علت اصلی کار نکردن من،‌ همین بود.. ..

دوات آنلاین-الناز شاکردوست؛ فقط همین نام کافی است تا خیلی‌ها که سال تا سال هم به سینما نمی‌روند پشت گیشه‌ها به صف بایستند. واقعیت این است که شاکردوست یک سوپراستار واقعی است یعنی هم در هنر بازیگر بسیار توانا است و هم از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

شاکردوست تیر ماهی است. او روز هفتم تیر سال 63 در حالی به دنیا آمد که والدینش پیش از او تجربه فرزندپروری داشتند و برادر بزرگ الناز به نام علی زندگی‌شان را رونق بخشیده بود البته الناز فرزند آخر خانواده نبود و بعد از او خواهرش الیکا به دنیا آمد. آنها خانواده ای گرم و صمیمی هستند و الناز بسیار عاشقانه مادرش را دوست دارد.

 

الناز شاکردوست از بچگی عاشق بازیگری بود و البته در کنارش فوتبال را هم دوست داشت. هنوز هم به هر دو اینها علاقه دارد و یک پرسپولیسی تمام عیار است البته نه از آن هوادارانی که اهل کری خواندن هستند بلکه ترجیح می‌دهد بدون حاشیه تیم محبوبش را زیرنظر داشته باشد.

 

شاکردوست در خانواده‌ای مرفه و در خانه‌ای در خیابان  پاسداران بزرگ شد. پدر او تاجر ابزارآلات صنعتی است و مادرش خانه‌دار. او بعد از اتمام دبیرستان در رشته تئاتر دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران قبول شد و مسیری را که به آن علاقه داشت شروع کرد.

 

او کارش را از تئاتر آغاز کرد اما خیلی زود به سینما رفت. او هنوز دانشجوی رشته‌ نمایش دانشکده‌ هنر و معماری دانشگاه آزاد بود که در تست بازیگری کیومرث پوراحمد برای فیلم «گل یخ» (۱۳۸۳) پذیرفته شد و بازیگری را از همان آغاز با ایفای نقش اصلی در برابر محمدرضا گلزار بازی کرد.

اکران گل یخ در بخش مهمان جشنواره فیلم فجر با برخورد سرد و تند منتقدان روبه‌رو شد، اما حدود یک ماه بعد از جشنواره فیلم روی پرده رفت و نزدیک به دو ماه هم در اکران ماند تا با ثبت فروش بیش از ۱۶۰میلیون تومان، فروشی متوسط و قابل ‌قبول داشته باشد و به‌رغم سلیقه‌ منتقدان، راه را برای ادامه‌ حضور شاکردوست در سینمای ایران باز کند.

 

سال بعد شاکردوست که خودش را برای فعالیتی فشرده در سینما آماده می‌کرد برای بازی در نقش مکمل فیلم «مجردها» (۱۳۸۳) نامزد تندیس جشن خانه‌ سینما شد که این جایزه را به الهام حمیدی بازیگر «خیلی دور، خیلی نزدیک» (۱۳۸۳) واگذار کرد.

 

شاکردوست در 5 سال در 22 فیلم بازی کرد. این آمار برای یک بازیگر بسیار بالا است اما او ناگهان در سال 89 ترجیح داد کمی از سینما فاصله بگیرد. خودش در این باره به خبرگزاری فارس گفته است:" بعضی وقت‌ها کار نکردن به بازیگر کمک بیشتری می‌کند، تا اینکه در هر فیلمی کار کند. شرایط سینمای ما شرایط خوبی نیست. سینمای ایران، سینمای ورشکسته‌ای است… زن موجود کوچکی نیست که نویسنده‌ها و کارگردانان صرفاً به‌عنوان یک ابزار در فیلمشان استفاده کنند. رنگ و لعابی به صورتش بزنند و به‌عنوان یک وسیله ـ مثل یک نگاه کاملاً‌ مبتذلی که بعضی از آقایان به زن دارند ـ در فیلم هم همان‌طور استفاده کنند. من در این فیلم‌ها بازی نکردم. علت اصلی کار نکردن من،‌ همین بود. این‌که من اجازه نمی‌دهم از من به‌عنوان یک ابزار برای فیلم ساختن استفاده شود".

 

شاکردوست در مجموع بسیار پرانرژی است. او علاوه بر بازیگری، طراحی صحنه ، عکاسی و طراحی لباس هم کرده است و در دانشگاهی در لندن نیز برای دوره کارشناسی ارشد درس خوانده است.

 

شاکردوست ازدواج نکرده و صمیمی‌ترین دوستش گوهر خیراندیش است که با هم به تفریح و گردش می‌روند.

 

سایت فیلم نت نیوز 4 فیلم برتر این هنرمند را بررسی کرده است که در ادامه می‌خوانید:

 

چهار فیلم برتر این بازیگر را با هم مرور می‌کنیم:

 

۴. تابو (۱۳۹۳)

 

شاکردوست هفت سال پس از تجربه‌ی موفق همکاری با خسرو معصومی در فیلم «باد در علفزار می‌پیچد» داشت که منجر به تنها نامزدی‌اش در جشنواره‌ فیلم فجر شده بود، بار دیگر جلوی دوربین این فیلم‌ساز رفت. معصومی که «خرس» (۱۳۹۰) را در توقیف داشت و فیلم تلویزیونی «نقش لیلی» (۱۳۹۱) را برای شبکه‌ی یک سیما ساخته بود، با دیدن یک کشتی عظیم به‌گل‌نشسته در ساحل خزر تصمیم گرفت به سینما بازگردد. شاکردوست در این فیلم نقش دختری روستایی به‌نام «بهار» را بازی می‌کند که پیرمردی ۷۰ساله که سه زن دارد، عاشق او می‌شود و می‌خواهد با بخشیدن یک تکه زمین و ۱۰ رأس گوسفند به پدرش، او را به عقد خود درآورد، اما «بهار» با معلمی به‌نام «کسرا» به یک کشتی به‌گل‌نشسته می‌گریزد. «تابو» در جشنواره‌های مختلفی مثل مونترال، سانفرانسیسکو، لندن، کوچی هندوستان، راه ابریشم ایرلند به‌روی پرده رفت و جوایزی هم به‌دست آورد که در این میان جایزه‌ی بهترین بازیگر جشنواره‌ی سان‌فرانسیسکو به اولین جایزه‌ی بازیگری شاکردوست بدل شد. فیلم «تابو» در گروه هنر و تجربه به‌نمایش درآمد.

 

۳. در میان ابرها (۱۳۸۶)

 

شاکردوست در سال‌هایی که در اوج پرکاری‌اش بود، در این فیلم که نخستین فیلم روح‌الله حجازی بود، نقش یک دختر عراقی را بازی کرد که پسرکی نوجوان که در مرز باربری می‌کند، عاشقش می‌شود. شاکردوست در نشست فیلم در جشنواره‌ی فجر گفت: «من این فیلم را کاملاً با عشق بازی کردم، اما متأسفانه بعضی‌ها اعتقاد دارند من بازیگر سینمای بدنه هستم.» او که در مدتی کوتاه از نظر شهرت و درآمد به اوج رسیده بود، کم‌کم به این نتیجه رسید که باید راهش را از سینمای بدنه جدا کند. «درمیان ابرها» جایزه‌ی بهترین فیلم اول را برای حجازی به‌ارمغان آورد و سال بعد هم در سه رشته نامزد تندیس‌های جشن خانه‌ی سینما شد، ازجمله جایزه‌ی بهترین بازیگر زن.

۲. مبارک (۱۳۹۳)

 

شاکردوست در این فیلم که نخستین فیلم رئال انیمیشن ایرانی است، در نقش «گل‌پری» نوه‌ی پیرمرد نقال بازی می‌کند. پیرمرد با عروسک‌هایی داستان‌های شاهنامه را نقالی می‌کند که این عروسک‌ها ناگهان جان می‌گیرند و «گل‌پری» را وارد داستانی مهیج می‌کنند. کارگردانی این فیلم کمدی ماجراجویانه را محمدرضا نجفی امامی برعهده داشت. شاکردوست در هفدهمین جشن سینمایی‌تلویزیونی دنیای تصویر (حافظ)، برای بازی در فیلم «مبارک» تندیس دوم بهترین بازیگر زن فیلم را به‌دست آورد و تندیس حافظ بهترین بازیگر زن فیلم به فاطمه معتمدآریا برای فیلم «آباجان» رسید.

 

۱. خفگی (۱۳۹۵)

 

متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین بازی‌ الناز شاکردوست در این درام جنایی و رازآلود فریدون جیرانی به‌نمایش درآمده که البته فضای فیلمی که جیرانی با وسواس ساخته و پرداخته، در شکل گرفتن این نقش بسیار مؤثر بوده است. در این فیلم که مشخص نیست چرا عنوان آن به صورت رسمی در تیتراژ و تبلیغات به شکل غلط «خفه‌گی» نوشته شد، شاکردوست در نقش «صحرا مشرقی» پرستار یک بیمارستان روانی بازی می‌کند. مردی به‌نام «مسعود» (با بازی نوید محمدزاده) که همسرش «نسیم» (با بازی پردیس احمدیه) را در بیمارستان روانی بستری می‌کند و «صحرا» درگیر ماجرای رازآلود بین این زن و شوهر می‌شود. در میان تعجب منتقدان، فیلم و خصوصیات بارزش ازجمله کارگردانی، فیلمنامه، بازی‌ها، و حتی فیلم‌برداری، موردتوجه جشنواره‌ی فیلم فجر قرار نگرفت. انجمن منتقدان سینما در جشن سالانه‌ی خود این فیلم را در ۱۰ رشته نامزد کردند تا تفاوت دیدگاهشان را با فجر به‌نمایش بگذارند. در این میان الناز شاکردوست که ورودش به سینما با استقبال خوبی از سوی منتقدان مواجه نشده بود، توانست برای بازی در «خفگی» نامزد جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اصلی زن شود؛ اگرچه درنهایت این تندیس به لیلا حاتمی بازیگر «رگ خواب» رسید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.