2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
چگونه عروسی خاص برگزار کنیم
مریم مباشری، متخصص تشریفات توضیح می‌دهد:

چگونه عروسی خاص برگزار کنیم

پخت نان برای جشن‌ها و سرو روی میز غذا بسیار بسیار جذاب و دوست داشتنی است و حتی گاهی آنقدر مورد استقبال قرار می‌گیرد که مهمانها برای دریافت نان صف می‌کشند و منتظر گارسن‌ها نمی‌شوند.

دوات آنلاین-آنچه یک مراسم عروسی را خاص می‌کند تجمل زیاد نیست، خوش‌سلیقگی و ایده مناسب است. این را مریم مباشری متخصص برگزاری مجالس می‌گوید.

مریم مباشری معتقد است نحوه پذیرایی در عروسی‌ها می‌تواند یک مراسم را خاص و به یادماندنی کند. نکته‌ای که او بسیار بر آن تاکید دارد این است که تنوع غذایی زیاد نه تنها زیبایی یک مجلس را زیاد نمی‌کند بلکه فقط یک پیام برای مهمان ها دارد:" ما پولدارهایی کج سلیقه هستیم."

مباشری درباره یک مراسم عروسی خاص می‌گوید:

 

شام عروسی مناسب نباید بیشتر از سه نوع باشد، اینکه میزهای بسیار متنوع بچینیم باعث می‌شود مهمان ها در انتخاب سردرگم شوند و این موضوع باعث می‌شود به خاطر آپشن‌های بسیار متنوع نتوانند یک شام دلچپسب بخورند ضمن اینکه شلوغی بیش‌از حد میز شام باعث می‌شود زیبایی میز از بین برود و یک میز شلوغ و شلخته درست شود.

اما نکته دیگری که بر آن تاکید می‌کنم این است که بهتر است برای میز شام عروس و داماد یک نوع غذای سنتی هم بگذاریم. بسته به اینکه عروس و داماد اهل کجا هستند می‌توان از غذای مرسوم همان منطقه استفاده  و غذا را در ظروف سنتی همان منطقه سرو کرد، آبگوشت حلیم بادمجان، خورشت ماست، بریون، آش رشته، دلمه برگ مو و دلمه فلفل، میرزا قاسمی ، کشک بادمجان، کوفته، قلیه ماهی و .... از جمله غذاهایی است که می توان از آنها استفاده کرد.

 

از آنجایی که سرو این غذاها هزینه‌بر است بنابراین بهتر است فقط برای میز شام عروس و داماد استفاده شود. غذاهای سنتی را می‌توان در ظروف سنتی مانند ظروف مسی، سفالی، میناکاری و چوبی سرو کرد. البته باید غذای سنتی هر منطقه را در ظرف سنتی همان منطقه سرو کنیم. اگر عروس و داماد قصد دارند خود را فردی طرفدار فرهنگ و سنت و اصیل  معرفی کنند پیشنهاد می کنم از گارسن‌هایی که لباس‌های محلی به تن دارند کمک بگیرند.

 

یادمان باشد زرق و برق و تجملات دیگر برای مردم جذابیت ندارد. اگر می‌خواهیم یک عروسی متفاوت داشته باشیم باید از ایده‌هایی استفاده کنیم که تا به حال اجرا نشده و پیامی خاص برای مهمانها دارد. با استفاده از غذاهای سنتی در ظروف سنتی به مهمان های مسن این پیام را می‌دهیم که آداب و هویتی که برای ما ساخته‌اند برایمان ارزشمند است و حافظ آن هستیم و به بچه‌ها این پیام را می دهیم که غذا‌ها فقط فست‌فود و غذاهای مدرن کنونی نیست و آنها را به سمت خودشناسی سوق می‌دهیم.

نکته دیگری که باید درباره پذیرایی در عروسی‌ گفت این است که می‌توانیم به جای سرو آب میوه‌ها یا نوشابه‌ها از  نوشیدنی‌های سنتی استفاده کنیم تا مهمانها سرحال بیایند. اگر در فصل گرما عروسی دارید بهترین نوشیدنی تخم شربتی با عرق بهار نارنج، خاکشیر و زعفران و گلاب ،آب لیمو تازه با شهد و عسل ،عرق بیدمشک با برگ خشک گل محمدی، عرق نعناع با برگهای نعناع  است و می‌تواند حال خوبی به مهمان ها بدهد.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل برگزاری جشن عروسی

 

به جای شیرینی‌ معمول هم می‌توانید از باقلوا ،باقلواهای گردویی ،کیکهای مقوی و جو کیک هایی که بافت اصلی نارگیل و عسل دارند سرو کنید.

 

همچنین می‌توانید انجیر و پر هلو و کاهو و سکنجبین را در آشپزخانه سنتی کوچکی در گوشه سالن قرار می‌دهید.

 

اگر یک عروسی سنتی می‌خواهید بنابراین بهتر است چیدمان صندلی نداشته‌ باشید و از تخت استفاده کنید. این را هم بگویم که پخت نان برای جشن‌ها و سرو روی میز غذا بسیار بسیار جذاب و دوست داشتنی است و حتی گاهی آنقدر مورد استقبال قرار می‌گیرد که مهمانها برای دریافت نان صف می‌کشند و منتظر گارسن‌ها نمی‌شوند. اگر اهل بناب یا هر شهر آذربایجان هستید و می‌خواهید یک غذای سنتی هم برای شام سرو کنید پس پخت نان تازه که رایحه خوشایندش فضای سالن را نوستالژیک و خوب می کند فراموش نکنید.

 

می‌توانید عکس‌هایی از یک عروسی سنتی را اینجا ببینید.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.