2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
توصیه‌های کلیدی برای استفاده از لوازم آرایش

توصیه‌های کلیدی برای استفاده از لوازم آرایش

در صورت مصرف لوازم آرایش مشترک بین افراد مختلف مثل مادر و دختر یا خواهرها ممکن است عفونت از یک پوست به پوست دیگر منتقل شود و حتی ضایعات عفونی جدی به وجود آورد....

دوات آنلاین-استفاده از لوازم آرایش به شکل روزافزون در حال افزایش است و هر سال در مقایسه با سال قبل بیشتر می‌شود و حتی شوربختانه در سنین پایین‌تر نیز در حال گسترش است.

 

به گفته دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست و مو، نمی‌توان استفاده از لوازم آرایش را منع کرد یا وجود آن را انکار کرد، چرا که در مواردی استفاده از لوازم آرایش در روحیه و اعتماد به نفس افراد تاثیرگذار است. برای مثال برخی ضایعه‌های روی صورت را با استفاده از لوازم آرایش پنهان می‌کنند تا بدون جلب توجه زندگی عادی در جامعه داشته باشند، اما متاسفانه استفاده افراطی از این لوازم تبعات زیادی برای فرد دارد. در ادامه و در گفتگو با دکتر داوودی به مواردی اشاره شده است که رعایت آنها می‌تواند تا حدود زیادی عوارض مصرف لوازم آرایش را کاهش دهد.

 

شایع‌ترین عوارض استفاده از لوازم آرایش حساسیت است که به نوع پوست افراد بستگی دارد. برخی حساسیت‌ها ممکن است به سرعت مشخص شود و برخی حساسیت‌ها در تعدادی از افراد ممکن است بعد از سال‌ها استفاده بروز پیدا کند. این عوارض معمولا با پوسته پوسته شدن، خارش، تورم پوستی یا قرمز شدن پوست مشاهده می‌شود و گاهی در اثر خارش مکرر اگزمای پوستی به وجود می‌آورد.

 

به همین دلیل نباید از لوازم آرایش حساسیت‌زا به هیچ عنوان استفاده شود.

 

در بعضی افراد که پوست ممکن است چربی دارند به علت مسدود شدن منافذ طبیعی پوست، چربی زیر پوست تجمع پیدا می‌کند، حبس می‌شود و جوش‌های آکنه‌ای و چرکی در صورت به وجودمی آید. بنابراین کسانی که پوست چرب دارند و مستعد آکنه هستند، در اثر مصرف لوازم آرایش، بخصوص انواع چرب‌تر، مشکلات بیشتری پیدا می‌کنند.

 

انتقال انواع عفونت‌ها

 

در صورت مصرف لوازم آرایش مشترک بین افراد مختلف مثل مادر و دختر یا خواهرها ممکن است عفونت از یک پوست به پوست دیگر منتقل شود و حتی ضایعات عفونی جدی به وجود آورد. همچنین نگهداری لوازم آرایش در مقابل گرما و نور خورشید باعث از بین رفتن مواد نگهدارنده محصولات می‌شود. محصولات آرایشی نباید به مدت طولانی نگهداری شوند و معمولا بهترین زمان مصرف تا یک سال بعد از باز کردن آنها است. برای نگهداری لوازم آرایش باید طبق دستورالعمل رفتار کرد،تا از فاسد‌شدن و انتقال عفونت‌ها جلوگیری شود.

 

از طرف دیگر اگر در نگهداری لوازم آرایش دقت نشود مثلا لوازم آرایش مدت‌ها بدون پوشش باقی بماند، می‌تواند کانونی تجمع و رشد و نمو میکروب‌ها و قارچ‌ها باشد. در صورت استفاده از چنین لوازم آرایشی ممکن است به طور مکرر جوش‌ها و ضایعات چرکی به وجود آید.

 

راه یافتن لوازم آرایش به سایر قسمت‌های بدن

 

در صورت استفاده طولانی مدت و مکرر از لوازم آرایش ممکن است این مواد به تدریج جذب پوست شود و عوارضی برای لایه‌های داخلی و زیر پوست بدن به وجود آورد. به خصوص لوازم آرایشی که اطراف دهان و چشم استفاده می‌شود، ممکن است، به داخل بدن راه پیدا کنند. در این شرایط استفاده از لوازم آرایش تاریخ مصرف گذشته یا تقلبی امکان مسمومیت با فلزات سنگین موجود در لوازم آرایش را افزایش می‌دهد.

 

ارتباط مصرف لوازم آرایش و بروز سرطان‌ها نیز گرچه ثابت نشده، اما این دغدغه وجود دارد که استفاده از لوازم آرایش و رنگ مو به مدت طولانی ممکن است باعث جذب از طریق بدن، تجمع مواد داخل بافت‌های بدن و بروز بیماری‌هایی مثل سرطان سینه شود.

 

کسانی که سال‌های طولانی از لوازم آرایش استفاده می‌کنند یا زمان طولانی لوازم آرایش روی پوست آنها می‌ماند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف هستند. بنابراین بهتر این است که لوازم آرایش به صورت مقطعی استفاده شود و بعد از استفاده در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بخصوص پیش از خواب از روی پوست پاک شود تا حداقل جذب و عوارض را داشته باشد.

 

آرایش دور چشم

 

لوازم آرایشی که اطراف چشم استفاده می‌شوند ممکن است به دلایل مختلف از جمله عرق کردن، خیس شدن و رطوبت داخل چشم نفوذ پیدا کنند. مخاط چشم که مقاومت پوست را ندارد نیز به راحتی این مواد شیمیایی را جذب می‌کند و احتمال جذب بیشتر است. به همین دلیل لوازم آرایشی که برای دور چشم استفاده می‌شود حساس‌تر است و دقت در استفاده صحیح از آنها اهمیت بیشتری دارد.

 

لوازم آرایش دور چشم به دو نوع حلال در آب و روغنی تقسیم می‌شود. مواد حلال در آب عوارض کمتری دارند، اما ماندگاری آنها نیز کمتر است و باید چند وقت یک بار باقیمانده آنها دور ریخته شود.

 

این مواد با گذشت زمان اندک تخریب می‌شوند و ممکن است عوارض آنها حتی بیشتر هم شود و میکروب در آنها رشد کند و باعث ایجاد عفونت و التهاب شود. التهاب پلک و مژه‌ها می‌تواند باعث کم شدن حجم و ریختن مژه‌ها شود.

 

لوازم آرایش روغنی و چرب ماندگاری طولانی‌تری در مقابل عوامل محیطی مثل بارندگی و تعریق و شست و شوی صورت دارند، اما به دلیل چرب بودن لایه‌ای مسدودکننده روی پوست ایجاد می‌کنند.

 

به این ترتیب ترشحات طبیعی روی پوست و اطراف مژه خارج نمی‌شود و تجمع چربی زیر پوست پلک را مستعد عفونت‌هایی مثل گل مژه می‌کند. بنابراین باید دقت و وسواس بیشتری برای استفاده از لوازم آرایش دور چشم به خرج داد.

 

نکته مهم در مصرف لوازم آرایش این است که از لوازم جانبی نیز به درستی و با همان وسواس نگهداری شود. انواع قلم‌ها، برس‌های ریمل و اسفنج‌های مخصوص باید زود به زود عوض شوند و بهتر است هر چند وقت یک بار به خوبی شسته و خشک شوند.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.