2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
چاقی چه عوارضی دارد؟

چاقی چه عوارضی دارد؟

براساس آمار موجود، میزان مرگ و میر ناشی از چاقی از مجموع مرگ و میر ناشی از چهار سرطان( ریه، سینه، روده و پروستات) بیشتر است.

دوات آنلاین-روزی نیست که درباره عوارض چاقی هشدار داده نشود. این بار یک فوق تخصص خون و آنکولوژی بیماری‌های متفاوتی نظیر  قلبی - عروقی، دیابت نوع دوم، انواع خاصی از سرطان و آرتروز و آسم را از عوارض چاقی معرفی کرده و می‌گوید: مرض چاقی به عنوان عامل کاهش عمر متوسط شناخته می‌شود.

 

توضیحات دکتر مهیار منصوری را بخوانید:

 

 براساس آمار موجود، میزان مرگ و میر ناشی از چاقی از مجموع مرگ و میر ناشی از چهار سرطان( ریه، سینه، روده و پروستات) بیشتر است.

 

 در مطالعات جدیدی مشاهده شد حجم ماده سفید مغز در افراد چاق نسبت به همتایان لاغر کمتر است. اختلاف در ماده سفید مغزی این دو گروه، تفاوت چندانی در عملکرد شناختی آن‌ها نشان نداد؛ گرچه نتایج و پیامدهای این تحقیقات هنوز کامل مشخص نیست، اما احتمال می‌رود چاقی و پیری مغز با یکدیگر مرتبط باشند.

 

 مرض چاقی به عنوان یکی از علل مرگ و میر در سراسر جهان شناخته می‌شود؛ به‌طور متوسط، چاقی طول عمر را شش تا هفت سال کاهش می‌دهد.

 

ببینید: فیلم/ باورهای غلط درباره لاغر شدن

 

 چاقی خطر بسیاری از وضعیت‌های فیزیکی و ذهنی را افزایش می‌دهد و این همایندی‌های مرضی اغلب به صورت سندرم متابولیک نشان داده می‌شوند که ترکیبی است از اختلالات پزشکی مانند دیابت نوع دوم، فشار خون بالا، بالا بودن کلسترول خون و بالا بودن تری گلیسرید خون.

 

 شدت ارتباط بین چاقی و وضعیت‌های خاص متفاوت است. یکی از قوی‌ترین آن‌ها ارتباط با دیابت نوع دوم است؛ چربی زیاد بدن در ۶۴ درصد موارد در مردان و در ۷۷درصد موارد در زنان علت دیابت است.

 

بیشتر بخوانید: چگونه بخوریم تا چاق نشویم

 

 پیامدهای سلامتی در دو طبقه بزرگ قرار می‌گیرند؛ آنهایی که به اثرات افزایش توده چربی مربوط می‌شوند مانند آرتروز، آپنه انسدادی در خواب و ... و آنهایی که دلیل‌شان افزایش تعداد سلول‌های چربی است مانند دیابت، سرطان، بیماری عروق قلب، بیماری کبد چرب غیرالکلی.

 

 افزایش چربی باعث تغییر پاسخ دهی بدن به انسولین و در نتیجه مقاومت در برابر آن می‌شود و چربی انباشته همچنین یک حالت قابلیت تشدید التهاب و حالت قابلیت تشدید لخته ایجاد می‌کند.

 

منبع: ایسنا

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.