2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
اسالم به خلخال؛ سفری هیجان‌انگیز

اسالم به خلخال؛ سفری هیجان‌انگیز

قرار است به یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین مسیرهای مال‌روی جنگلی ایران سفر کنیم. کهن‌ترین مسیر ارتباطی اهالی قدیم خلخال به استان گیلان، مسیری که شاید پدران و اجداد ما سال‌ها پیش با چهارپایان آن را طی کرده‌اند.

دوات آنلاین-پیاده‌روی از اسلم به خلخال از جمله کارهای هیجان‌انگیز برای علاقه‌مندان به سفر و طبیعت است. آرزو اسدیان، دختر کوهنورد که هر هفته از منطقه‌ای از ایران برای ما گزارش می‌دهد این مسیر را پیموده و گزارش سفر خود را نوشته است:

 

قرار است به یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین مسیرهای مال‌روی جنگلی ایران سفر کنیم. کهن‌ترین مسیر ارتباطی اهالی قدیم خلخال به استان گیلان، مسیری که شاید پدران و اجداد ما سال‌ها پیش با چهارپایان آن را طی کرده‌اند.

روز اول ، ما مسیر خودمان را از روستای اندبیل که در شهر خلخال است شروع می‌کنیم و روستای لاکه تاشون اسالم پایان پیمایش ما در روز دوم سفرخواهد بود.

روز اول

ساعت 1:30 بامداد از تهران به سمت شهر خلخال حرکت می‌کنیم. حدود ساعت 10:30 به روستای اندبیل می‌رسیم. از پیچ و خم‌های جنگلی روستای اندبیل که در شهر خلخال قرار دارد پیمایش خود را شروع می‌کنیم. ارتفاع این روستا حدود 2100 متر است.

 بعد از یک ساعت صعود در سربالایی پر شیب به گردنه‌ای به ارتفاع 2400 متر که بالاترین نقطه سفرمان است می رسیم. پایین گردنه ییلاق بسیار زیبای کیاره دیده می‌شود. راه را به سمت ییلاق ادامه می دهیم و بعد از آن وارد جنگلی انبوه می‌شویم که مسیر پاکوب آن خیلی مشخص نیست.

شما برای پیمایش این مسیر حتما به راهنما نیاز دارید. حدود ساعت 16 از جنگل وارد  ییلاق ویمه  می‌شویم. مراتع زیبا، گلزارها و چشمه های منطقه منحصر بفرد هستند.

وقتی به ییلاق دیدنی خرخونی می‌رسیم که ساعت 16:30 شده است و اعضای تیم گرسنه هستند. ناهار را در این ییلاق می‌مانیم. هوا در حال تغییر است. حرکت مه از ته دره به بالای جنگل و مراتع خرخونی چشم اندازی وصف نشدنی را ایجاد کرده است. بعد از یک ساعت توقف مجبور به ترک این فضای رویایی می‌شویم تا خود را به محل شب‌مانی برسانیم.

دوباره وارد جنگل می‌شویم. مقصد بعدی روستای ناو است که در کنار رودخانه ناورود قرار گرفته. ناو روستایی بسیار بکر و آرام با کلبه‌های روستایی زیبا است.

از این نقطه تا محل کمپ 8 کلیومتر فاصله داریم. تصمیم می‌گیریم این قسمت از مسیر را با ماشین طی کنیم. حدود ساعت 8 شب در حالیکه بارش باران شروع شده است، کمپ خود را بر پا می‌کنیم.

ما در روز اول حدود یازده و نیم کیلومتر راه رفته‌ایم.

روز دوم:

ساعت 10 صبح مجددا حرکت را به سمت روستای لاکه تاشون آغاز می‌کنیم. بعد از نیم ساعت کوهپیمایی وارد جنگلی انبوه با درختان بلند می‌شویم.

حدود ساعت 12 ظهر به چشمه بسیار زیبایی که از زیر درختان جنگل می‌جوشد می‌رسیم. نیم ساعتی در کنار این چشمه بزرگ استراحت می‌کنیم.

مناظر بسیار خیره کننده هستند و دل کندن از آنها بسیار سخت است. بالاخره ساعت 14 وارد روستای لاکه تاشون به ارتفاع 340 متر می‌شویم. هوا گرم شده است و دیگر خبری از نسیم کوهستانی نیست. طبق اطلاعات GPS  ،  ما در این دو روز حدود 23 کیلومتر کوهپیمایی کرده‌ایم.

 

نکته1: در طول مسیر آنتن موبایل وجود ندارد.

نکته2: استفاده از خودرو فقط ازطریق ییلاق کیاره و روستای ناو امکان پذیراست.

 

عکس‌هایی را که برادرم آرش اسدیان از اسالم گرفته است، اینجا ببینید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.