2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
لک‌های صورت را چه کنیم
یک متخصص پوست و مو توضیح داد:

لک‌های صورت را چه کنیم

لک‌هایی که در میان مردم به عنوان لک بارداری مشهور است فقط ناشی از حاملگی نیست. هر نوع تغییرات هورمونی می‌تواند باعث ایجاد این لک‌ها شود.

دوات آنلاین-لک‌های صورت از جمله ضایعات پوستی است که خیلی‌ها با آن درگیر هستند. شایع‌ترین این لک‌ها به‌عنوان لک حاملگی شناخته می شود که البته فقط مختص زنان باردار نیست و همه حتی مردان هم به آن مبتلا می شوند. دکتر آناهیتا شاهین گوهر متخصص پوست و مو درباره اینکه چطور می‌توان این لک‌ها را از بین برد توضیح می‌دهد:

 

لک‌هایی که در میان مردم به عنوان لک بارداری مشهور است  فقط ناشی از حاملگی نیست. هر نوع تغییرات هورمونی می‌تواند باعث ایجاد این لک‌ها شود.

 

سه عامل تغییر هورمونی، نور آفتاب و برخی زمینه‌های ژنتیکی یا ارثی باعث به وجود آمدن لک‌ها روی صورت می‌شوند. لک‌های صورت در خانم‌ها چندین برابر آقایان دیده می‌شود. بیشتر لک‌هایی که در آقایان دیده می‌شود زمینه‌های شغلی دارد. این لک‌ها روی گونه‌ها، بینی و پیشانی ظاهر می‌شوند و معمولا عمیق هستند و منشاء آنها از لایه‌های عمقی پوست است و با وسایل خاص تشخیصی می‌توان عمق آن را تشخیص داد.

 

برای درمان این لک‌ها راه‌های مختلفی وجود دارد که اصلی‌ترین آن درمان‌های دارویی هستند که می‌توانند در دو گروه اصلی طبقه‌بندی شوند.

 

اولین گروه ضد لک و لکه‌بر و روشن کننده‌ها هستند که خود به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروهی دارای ماده  هیدروکینون هستند و حتما باید توسط پزشک تجویز شود و استفاده از آن احتیاط‌های خاص خودش را دارد. این دارو باید با غلظت مشخصی استفاده شود تا فرد را دچار عارضه نکند.

 

دسته دوم داروهای بدون هیدروکینون هستند که معمولا در فرآورده‌های تجاری ضد لک استفاده می‌شوند. آربوتین، ویتامین سی، اسید  کوجیک  ، مندلیک اسید ترکیب اصلی این داروها هستند که  نسبت به هیدروکینون ضعیف‌ترهستند اما برای استفاده بدون تجویز پزشک مناسب هستند و عوارض خیلی خیلی کمتری می‌توانند داشته باشند.

 

به غیر از درمان‌های لکه‌بر، فرآورده‌های لایه‌بردار هم هستند که برای از بین بردن لک‌ها استفاده می‌شوند. این فرآورده‌ها ماده  ترتینوئین دارند و ازاسیدهای میوه  و ...هم در این گروه داروها استفاده شده ‌است. پزشکان متخصص معمولا از ترکیب این مواد استفاده می‌کنند تا بهترین نتیجه را بگیرند.

در مواردی ممکن است لک‌ها مقاوم باشند و به این درمان‌ها پاسخ ندهند. در اینگونه موارد از پیلینگ‌های شیمیایی استفاده می‌شود که توسط پزشک در مرکز درمانی انجام می‌شود و یک نوع لایه‌برداری عمیق پوستی است.

 

درمان کمکی بعدی که می‌توان استفاده کرد  میکرودرم ابریشن است که به صورت هفتگی انجام می‌شود و یک لایه‌برداری سطحی است و باعث می‌شود که داروهای لکه‌بر بیشتر تاثیر داشته باشد و خودش هم به از بین رفتن لک‌ها کمک می‌کند.

 

برای از بین بردن لک‌ها از لیزها هم استفاده می‌شود بخصوص لیزرهای co2فراکشنال در پوست‌های روشن نتیجه خیلی خوبی دارد و اگر در فصل‌هایی که نور آفتاب شدید نیست، این کار را انجام دهیم بیشترین تاثیر را خواهیم دید.

 

میکرونیدلینگ روش کمکی دیگری است که برای نفوذ داروهای روشن‌کننده استفاده می‌شود. این روش سوراخ‌های ریزی روی پوست ایجاد و نفوذ داروها را در پوست بیشتر می‌کند. ممکن است جلسات متعددی لازم باشد تا فرد این کار را انجام دهد.

 

مزوتراپی نیز یک روش دیگر است. در این روش پزشک  داروهای مجاز به داخل پوست تزریق می‌کند و هم‌زمان با درمان دارویی روش کمک کننده‌ دیگری به نام  Rfفراکشنال است که از امواج Rfبرای پوست استفاده شده و می‌تواند کمک کننده درمان دارویی باشد.

 

البته این‌ها روش‌های کمکی هستند و اساس درمان ما درمان دارویی است. همانطور که گفتم علت ایجاد لک‌ها در بیشتر مواقع  تغییرات هرمونی است و ما برای اینکه لک‌ها دوباره عود نکند علت ایجاد لک را بررسی می‌کنیم اما برای درمان عمق لک برای ما اهمیت بیشتری دارد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.