2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
چطور برای خانه خود تابلوی مناسب  انتخاب کنیم
یک کارشناس طراحی داخلی توضیح داد:

چطور برای خانه خود تابلوی مناسب انتخاب کنیم

عمدترین استفاده‌ای که تابلوها در خانه دارند استفاده تزئینی است و بیشتر افراد آن را وسیله‌ای زینتی و اکسسوری تکمیل کننده می‌دانند که روی دیوار نصب می‌شود دیوارها بزرگترین سطوحی هستند که ما می‌بینیم و خالی بودن آنها بیش از هرچیزی آزار دهنده است

دوات آنلاین-چه تابلویی به دیوار نصب کنیم؟ عکس آدم باشد یا یک منظره؟ یک طرح کلاسیک باشد یا مدرن؟ اصلا قاب عکس بگذاریم یا تابلویی ساخته شده از سفال؟ کدامیک مناسب دیوارهای خانه ما است؟ آیا تابلو می‌تواند خانه ما را زیبا کند یا یک تزئین قدیمی است. مسعود فرزانه آزاد، کارشناس طراحی داخلی برایمان از کاربردهای تابلو و چرایی استفاده از تابلوها روی دیوار می‌گوید:

 

عمدترین استفاده‌ای که  تابلوها در خانه دارند استفاده تزئینی است و بیشتر افراد آن را وسیله‌ای زینتی و اکسسوری تکمیل کننده می‌دانند که روی دیوار نصب می‌شود. دیوارها بزرگترین سطوحی هستند که ما می‌بینیم و خالی بودن آنها بیش از هرچیزی آزار دهنده است.

توجه داشته‌ باشید ما برای کف خانه از انواع کف‌پوش‌ها ،فرش و مبل و ... استفاده و آن را تزئین می‌کنیم اما برای دیوارها تزئینات محدود است. بنابراین تابلوها یکی از گزینه‌ها هستند.

تابلوها انواع مختلف دارند از تابلوهای نقاشی تا تابلو‌های سفالی و حتی برخی تابلوها که به عنوان ورزش ذهن استفاده می‌شوند مانند پازل‌ها می‌توان روی دیوار استفاده کرد. بجز استفاده تزئینی از تابلوها روی دیوار، آنها می‌توانند به ترکیب‌بندی در فضای خانه هم به ما کمک کنند،

اگر دیوار را به عنوان یک صفحه گرافیکی درنظر بگیریم می‌توانیم مشخص کنیم تابلو در چه فضایی و در چه ابعادی و کدام قسمت دیوار قرار بگیرد، همه اینها معنای خاصی دارد بنابراین ما باید ابتدا بدانیم به دنبال چه ترکیب و چه معنایی برای تابلو هستیم. مثلا دیوار بزرگ وقتی خالی است یک ترکیب دارد و وقتی چند تابلو نصب کنیم ترکیب دیگری است یا اگر سمت راست دیوار تابلو بیاویزیم وزن آن سمت را بیشتر کرده‌ایم.

 

اگر دیوار عمودی داشته باشیم وقتی چیزی را در وسط نصب می‌کنیم بلندی دیوار را گرفته‌ایم. می‌توانیم دیوار مرتفع یا خیلی طولانی را با یک قاب غیر مرتفع بکنیم.

همه آنچه گفتم از نظر علمی اصولی دارد که یک طرح داخلی آن را به خوبی می‌داند و در نظر می گیرد. بگذارید مثال‌های دیگری بزنم. اگر از قاب‌های بزرگ روی دیوار کوچک استفاده کنیم باعث می‌شود دیوار ما فضای پری داشته باشد پس فضا را کوچک‌تر کرده‌ایم.

در دیوار بزرگ وقتی قاب بزرگ بگذاریم تمرکز ایجاد کرده‌ایم. مثل یک صفحه کاغذ که وسطش یک مربع یا دایره بگذاریم.

موقعی هم هست که دیوار بزرگی داریم که یک سمت آن آباژور یا شیء دیگری داریم که آن سمت را سنگین‌تر کرده‌ است بنابراین قاب را  به سمت مخالف می‌بریم تا وزن فضا را متعادل بکنیم.

ما باید تابلوها را در فضا به صورت لکه ببینیم. اگر یک دیوار سفید داریم می‌توانیم یک تابلو با قاب مشکی و پاسپارتوی قرمز رنگ داشته باشیم. این کار تمرکز بیشتری نسبت به قابی که سفید یا خاکستری است ایجاد می‌کند.

اول باید ببنیم هدفمان از قرار دادن تابلو روی دیوار چیست آیا می‌خواهیم زیاد جلب توجه کند یا کم. در چرخه رنگی، رنگ قرمز و سبز مکمل هم هستند اما حجم استفاده یکی نیست. ما می‌توانیم یک مبل بزرگ سبز داشته‌ باشیم و برای متعادل کردن رنگ سبز این مبل از یک تابلو با یک پاسپارتو قرمز استفاده کنیم. در صورتی که برعکس این را استفاده کنیم چنین تاثیری ندارد و فضا کاملا قرمز به نظر می‌رسد زیرا از نظر بصری رنگ قرمز رنگ اشباع کننده‌تری است.

در فضای خانه از رنگ‌های تند که حس آرامش بدهد در لکه‌های رنگی مثل کوسن یا تابلو استفاده می‌کنیم.

یکی دیگر از کاربردهای مهم که تابلو دارد درکنار جنبه تزئینی متعادل کردن رنگ فضا هم هست. همه آن چیزی که از رنگ‌ها در فضا می‌خواهیم لازم نیست در کف و فرش و دیوار داشته باشیم لکه‌های رنگی را می‌توانیم با تابلوها ایجاد و البته باید به رنگ بقیه فضا هم دقت بکنیم.

برای انتخاب یک تابلوی مناسب برای دیوار ،در واقع باید سطح یک دیوار را وقتی از سمت روبه‌رو نگاه می‌کنیم به صورت یک بوم نقاشی و صفحه سفید ببنیم و درنظر بگیریم که اشایء باید با هم متناسب باشند.

معماری به این سمت رفته که دیگر نمی‌توانیم همه آن چیزهایی را که دوست داریم در فضا داشته باشیم.  مثلا ممکن است فرد یک مبلمان ساده و مینی‌مال را با یک تابلوفرش خیلی شلوغ استفاده کند که این اشتباه است.  کار باید تناسب داشته باشد اگر دنبال یک کار کلاسیک با جزئیات زیاد هستیم نمی‌توانیم از وسایل مینی‌مال استفاده کنیم.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.