2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
تاثیر روغن ماهی در محافظت از قلب نوزادان

تاثیر روغن ماهی در محافظت از قلب نوزادان

پسرانی که در دوره نوزادی مکمل روغن ماهی دریافت کرده بودند، تا سن ۵ سالگی دارای میزان انسولین در حال گردش کمتری در بدن شان و مقاومت انسولین کمتری بودند.

دوات آنلاین-اسیدهای امگا۳، به عنوان چربی های خوب یافت شده در ماهی، موجب تقویت سلامت قلب افراد بزرگسال می شوند، اما مطالعه جدید نشان می دهد که نوزادان هم از فواید این ماده خوراکی بهره مند هستند.

 

در مطالعه محققان دانشگاه وسترن استرالیا، به نوزادان از زمان بدو تولد تا ۶ ماهگی، روزانه مکمل روغن ماهی یا دارونما داده شد. زمانیکه این کودکان به سن ۵ سال رسیدند، محققان دریافتند کودکانی که روغن ماهی دریافت کرده بودند در مقایسه با گروه دریافت کننده دارونما، دورکمر کوچک تری داشتند. طبق اعلام انجمن قلب آمریکا، اندازه بزرگ تر دور کمر فاکتور پرخطر بیماری قلبی محسوب می شود.

 

محققان همچنین دریافتند پسرانی که در دوره نوزادی مکمل روغن ماهی دریافت کرده بودند، تا سن ۵ سالگی دارای میزان انسولین در حال گردش کمتری در بدن شان و مقاومت انسولین کمتری بودند. انسولین هورمونی است که قند حاصل از ماده خوراکی مصرفی را به سلول ها می رساند تا به عنوان سوخت مصرف شود. مقاومت انسولین و میزان بالا انسولین در ابتلا به دیابت نوع۲ نقش دارند.

 

در این مطالعه، مادر ۴۲۰ نوزاد در طول بارداری در استرالیا حضور داشتند. این مادران دارای سابقه آلرژی و مصرف کم ماهی بودند.

 

نوزادان به طورتصادفی در شش ماهه اول زندگی شان روزانه ۶۵۰ میلیگرم قرص روغن ماهی یا دارونما حاوی روغن زیتون دریافت کردند.

 

زمانیکه کودکان به ۵ سالگی رسیدند، محققان نمونه خون و اندازه دور کمر این نوزادان را بررسی کردند. آنها دریافتند اندازه دور کمر کودکان گروه دریافت کننده روغن ماهی ۱.۰۹ سانتیمتر کوچک تر بود. همچنین در پسران گروه روغن ماهی، میزان انسولین ۲۱ درصد کمتر و مقاومت انسولین ۲۲ درصد پایین تر بود.

 

حال محققان قصد دارند با بررسی چنین وضعیتی تا سن ۱۰ سالگی دریابند که ایا تاثیر مصرف مکمل های روغن ماهی می تواند بادوام و طولانی مدت باشد. 

 

منبع: مهر

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.