2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
خواص آناناس را بشناسید

خواص آناناس را بشناسید

آناناس از جمله میوه‌های پر خاصیت است که مواد مغذی، آنتی اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات مفید در آن وجود دارد. با خاصیت‌های این میوه آشنا شوید:

دوات آنلاین-آناناس از جمله میوه‌های پر خاصیت است که مواد مغذی، آنتی اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات مفید در آن وجود دارد. با خاصیت‌های این میوه آشنا شوید:

 

۱- سرشار از مواد مغذی

 

آناناس از میوه‌های کم کالری است، اما مواد مغذی قابل توجهی دارد. ۱۶۵ گرم حاوی موارد زیر است:

کالری:  ۸۲.۵گرم

چربی: ۱/۷ گرم

پروتئین: ۱ گرم

کربوهیدرات: ۲۱.۶ گرم

فیبر: ۲.۳ گرم

ویتامین C: ۱۳۱ ٪ از RDI (مقدار مواد غذایی روزانه مورد نیاز برای بدن)

منگنز: ۷۶ ٪ از RDI

ویتامین B۶ : حدود 9٪ از RDI

مس: ۹ ٪ از RDI

تیامین: ۹ ٪ RDI

اسید فولیک: ۷ ٪ از RDI

پتاسیم: ۵ ٪ RDI

منیزیم: ۵ ٪ RDI

نیاسین: ۴ ٪ RDI

اسید پانتوتنیک: ۴ ٪ RDI

ریبوفلاوین: ۳ ٪ RDI

آهن: ۳ ٪ RDI

آناناس همچنین حاوی مقادیر کمی ویتامین A و K، فسفر، روی و کلسیم است؛  این میوه غنی از ویتامین C و منگنز است و مصرف آناناس می‌تواند به ترتیب ۱۳۱ و ۷۶ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C. و منگنز را تامین کند.

 

ویتامین C برای رشد و توسعه، داشتن یک سیستم ایمنی سالم و کمک به جذب آهن از رژیم غذایی ضروری است؛ در عین حال، منگنز یک ماده معدنی است که به رشد طبیعی و متابولیسم سالم کمک می‌کند و خواص آنتی اکسیدانی دارد.

 

 

۲- غنی از آنتی اکسیدان

 

آناناس نه تنها سرشار از مواد مغذی بلکه حاوی آنتی اکسیدان‌های فوق‌العاده ای است که به بدن شما برای مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

 

استرس اکسیداتیو حالتی است که به دنبال افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن ایجاد و منجر به تولید اثرات سمی و آسیب به تمامی اجزا و ساختار‌های درون‌سلولی می‌شود.

 

این رادیکال‌های آزاد سلول‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و مشکلاتی را مانند التهاب مزمن، ضعیف شدن سیستم ایمنی و بسیاری دیگر  از بیماری‌ها را ایجاد می‌کنند.

 

فلاونوئید‌ها و اسید‌های فنولی از شناخته شده‌ترین آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در آناناس وجود دارد.

 

۳- کمک به هضم غذا

آناناس حاوی گروهی از آنزیم‌های گوارشی شناخته شده به نام بروملین است. بروملین یک پروتئاز است و سلول‌های پروتئینی را به آمینو اسید و پپتید‌های کوچک تجزیه می‌کند.

 

با تجزیه سلول‌های پروتئینی آن‌ها راحت‌تر در روده کوچک جذب می‌شوند. این امر به ویژه برای افراد مبتلا به نارسایی لوزالمعده بسیار مفید است.

 

در نارسایی لوزالمعده، پانکراس توانایی ساخت آنزیم‌های کافی گوارشی را ندارد به عنوان نمونه، یک مطالعه نشان داد که شرکت کنندگان دارای نارسایی پانکراس پس از مصرف یک مکمل آنزیمی گوارشی حاوی بروملین هضم و گوارش بهتری را نسبت به افرادی که بروملین دریافت نکرده بودند، داشتند.

۴- کاهش ریسک ابتلا به سرطان

همانطور که می‌دانید سرطان به دنبال رشد نامتعارف سرطان ایجاد می‌شود. پیشرفت سرطان عمدتا با استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن مرتبط است.

 

مطالعات متعدد نشان داده است که آناناس و ترکیبات آن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. چرا که آناناس می‌تواند موجب کاهش استرس اکسیداتیو و التهابات شود همچنین نتایج تحقیقات ثابت کرده است که بروملین موجود در آناناس در مبارزه با سلول‌های سرطانی نیز موثر است؛ برای نمونه بروملین در مطالعات انجام شده توانست رشد سلول‌های سرطان سینه را مهار کند.

جدای از سرطان سینه، بروملین خطر رشد سلول‌های سرطانی را در پوست، مجرای صفراوی، سیستم معده و روده بزرگ را نیز کاهش می‌دهد؛  طبق نتایج حاصل از مطالعات، بروملین سیستم ایمنی را تحریک می‌کند تا با ساخت سلول‌های جدید به گلبول‌های سفید در مهار و جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی کمک کند.

البته لازم به ذکر است که بروملین موجود در آناناس کمتر از میزان آن در مکمل‌هاست.

 

۵- افزایش ایمنی و مهار التهاب

آناناس برای قرن‌ها بخشی از طب سنتی بوده است. در یک مطالعه برای بررسی تاثیر مصرف آناناس بر سیستم ایمنی بدن ۹۸ کودک، روزانه به برخی از آن‌ها ۱۴۰ گرم و به برخی دیگر ۲۸۰ گرم آناناس داده شد؛  پس از مدتی خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی در کودکانی که آناناس بیشتری دریافت کرده بودند، به مراتب کمتر از سایر کودکان بود همچنین تعداد گلبول‌های سفید خون موسوم به گرانالوسیت در این کودکان ۴ برابر بیش از سایرین بود.

 

۶- احتمال کاهش آرتریت

انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد که التهاب مفاصل شناخته شده‌ترین نوع آن است. آناناس حاوی بروملین است که خواص ضد التهابی دارد؛ بنابراین تصور می‌شود که آناناس برای تسکین درد افراد مبتلا به آرتروز التهابی مفید باشد.

 

مطالعه در بیماران مبتلا به استئوآرتریت نشان داد که مصرف مکمل آنزیمی گوارشی حاوی برمولین در کاهش درد بیماران مبتلا به التهاب مفاصل تاثیری مشابه با دیکلوفناک داشته است همچنین تحقیقات انجام شده نشان داده است که بروملین در کاهش علائم آرتروز به ویژه در کوتاه مدت بسیار موفق عمل کرده است با این حال مشخص نیست که آیا بروملین می‌تواند در بلندمدت نیز برای درمان آرتریت استفاده شود یا خیر.

 

بیشتر بخوانید: این هم از خاصیت‌های گردو

 

۷- تسریع روند بهبود پس از جراحی

 

آناناس به واسطه داشتن بروملین و خواص ضدالتهابی می‌تواند دوران نقاهت پس از جراحی را تا حد زیادی کاهش دهد؛ مطالعات متعدد نشان داده است که بروملین در کاهش التهاب، تورم، کبودی و درد پس از جراحی نقش دارد.

 

همچنین گفته می‌شود بروملین در کاهش التهابات ناشی از ورزش‌های شدید بدنی هم مفید است؛ در یک مطالعه شرکت کنندان ۴۵ دقیقه با تردمیل ورزش کردندو پس از پایان ورزش، افرادی که بروملین دریافت کرده بودند، درد و التهاب کمتری نسبت به سایر افراد داشتند.

 

۸- مناسب برای افزودن به رژیم غذایی

آناناس خوشمزه، شیرین و به راحتی در دسترس است. شما می‌توانید آناناس را به تنهایی یا در ترکیب با سالاد یا غذا‌های خود استفاده کنید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.