2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
چه‌کسانی مرتکب جرم جنسی می‌شوند
مجید ابهری، رفتارشناس پاسخ داد:

چه‌کسانی مرتکب جرم جنسی می‌شوند

خشونت جنسی همواره قربانیانی دارد که این فاجعه تلخ را فراموش نمی‌کنند. از نگاه رفتار شناسی باید بگویم خشونت جنسی از طرف سه گروه ممکن است اتفاق بیفتد.

دوات آنلاین- خشونت و آزار جنسی از جمله جرایمی است که جهان درگیر آن است. به‌گونه‌ای که از هند مرتب اخبار ناگوار به گوش می‌رسد یا این‌که بنا به آمار حدود 42 میلیون نفر در ایالات متحده با خشونت جنسی در دوران کودکی مواجه شده‌اند. تعرض جنسی یکی از سهمگین‌ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای یک فرد رخ بدهد. روان‌شناسان براین باورند که تجاوز اضطرابی هم طراز مرگ عزیزان برای فرد ایجاد می‌کند و آثار آن تا پایان عمر باقی می‌ماند. دکتر مجید ابهری رفتار شناس برای ما توضیح می‌دهد آیا مجرمان جنسی بیمار هستند و چه کسانی ممکن است دست به چنین جرایمی بزنند؟

 

ابهری به دوات آنلاین می‌گوید:خشونت جنسی یکی از آزاردهنده ترین ناهنجاری های رفتاری درجامعه است که موجب تزلزل در امنیت روانی و ایجاد اضطراب و دلهره در طبقات  مختلف اجتماعی می‌شود.

خشونت جنسی همواره قربانیانی دارد که این فاجعه تلخ را فراموش نمی‌کنند. از نگاه رفتار شناسی باید بگویم خشونت جنسی از طرف سه گروه ممکن است اتفاق بیفتد.

اولین گروه افرادی هستند که خود در دوران کودکی قربانی خشونت جنسی بودند و این ناهنجاری برای آنها تبدیل به یک  سندرم روحی و روانی نهادینه شده است و فرد همواره دنبال موقعیتی برای تخلیه و جبران آن است و این رفتارش در قالب انتقام انجام می‌گیرد.

اگر این افراد در همان موقع نزد روان پزشک برده می‌شدند این موضوعات شکل نمی گرفت. در زمانی که بیجه(عامل تجاوز و قتل ۲۰ کودک) مرتکب جرایم جنسی شده بود او را دیدم و صحبت کردم و متوجه شدم دو بار تجربه آزار جنسی در دوران نوجوانی او وجود داشت.

 

ابهری ادامه می‌دهد: گروه دوم از متجاوزان جنسی  افرادی هستند که دارای سابقه روانی و روان‌پریشی هستند و دنبال فرصتی برای تحقق نقشه های شوم فکری می‌گردند. در تمام دنیا آزار جنسی یکی از محصولات رفتاری  این بیماران روانی است.  این نوع بیمار روانی در هرجای دنیا باشد نتیجه رفتارش آزار جنسی و خشونت است.

 

از همین کارشناس: آسیب‌شناسی عشق‌های خیابانی

 

این رفتارشناس در ادامه توضیح می‌دهد: گروه سوم افرادی هستند که در لحظه دچار حالت حمله روانی می شوند. آنها شاید بر اثر فشار مسایل جنسی  دچار بحران شوند و دست به خشونت جنسی بزنند.

در پژوهش‌های میدانی انجام گرفته، مشخص شده تربیت خانوادگی و فاصله از ارزش‌های معنوی و دور شدن از معیارهای اخلاقی از ارکان اصلی خشونت جنسی است.

در میان افرادی که در ردیف عاملان خشونت جنسی هستند گروه سوم بسیار بیشتر دیده می‌شوند که در یک لحظه بحرانی دچار حالت شیطانی شده و دست به اقدامی زدند و زمانی که به حالت عادی بازگشتند به شدت از کرده خود پشیمان و شرمسار بودند.

 

ابهری می‌افزاید: تربیت دوران کودکی و معرفی ارزش‌های اخلاقی و معنوی، اهرم‌های بازدارندگی موثری در بروز این رفتار است و نهادهای حمایتی و خانواده‌ها باید فرد قربانی را بدون شرمساری نزد روان‌درمانگر ببرند تا این اتفاق به شکل یک بیماری در روح فرد نهادینه نشود. خشونت جنسی آثار مضاعفی دارد و قربانی را تا پایان عمر دچار کابوس می‌کند و باعث می‌شود شخص از روبه‌روشدن با مردم و حتی دوستانش هراس داشته باشد.

دیگر  آنکه  خشونت جنسی بر یک فرد، تزلزل در امنیت روانی افراد دیگری را به وجود می‌آورد که در موقعیت او قرار دارند. وقتی بچه ای قربانی می‌شود بقیه هم جنسان و هم سالان او در وحشت به سر می‌برند که مبادا اتفاقی برای خودشان بیفتد.  دولت و نهادهای تربیتی باید با دعوت از کارشناسان راهکارهایی بیابند وگرنه با تکرار این حوادث تلخ عرصه زندگی برای شهروندان تنگ خواهد شد.

 

از همین کارشناس: «گیس فروشی» راهی برای کسب درآمد

 

 این رفتارشناس در پایان می‌گوید: وزارت آموزش و پرورش در مقطع دبستان  باید برای دانش آموزان پرونده رفتاری تشکیل دهند و با رشد تحصیلی این پرونده تکمیل شود. در دوران بلوغ و پس از بلوغ از رفتارها و پاسخ‌های یک فرد می‌توان دریافت که فرد در آستانه رفتار خشن جنسی قرار دارد یا نه ؟ یا حتی ممکن است منشاء رفتارهای خشن جنسی فرد در این تحقیقات مشخص و درمان شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.