2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
مراحل و مدارک لازم در طلاق توافقی

مراحل و مدارک لازم در طلاق توافقی

اگر یکی از زوجین در طلاق توافقی حق ملاقات با فرزند را نیز از خود سلب کند، همانند حضانت فاقد اعتبار است و طرف اگر پشیمان شد، پس از طلاق نیز می تواند به دادگاه مراجعه کند و تقاضای ملاقات فرزند خود را داشته باشد.

دوات آنلاین-برخی زوجین بعد از مدتی زندگی مشترک به این نتیجه می‌رسند که بهتر است با توافق یکدیگر راهی دادگاه خانواده شوند و طلاق بگیرند. طلاق توافقی مراحل مختلفی دارد و زوجینی که برای این کار اقدام می‌کنند باید مدارکی همراه داشته باشند که در زیر می‌خوانید:

 

وقتی زوجین در مسائلی مانند عدم سازش با یکدیگر، مهریه یا در صورت داشتن فرزند بر روی حضانت فرزند  به تفاهم می رسند، تصمیم به جدایی می گیرند. که در این صورت باید مدارکی را تهیه و مراحلی را طی کنند. زوجین هر دو باید وکالت‌نامه را امضا کنند، شناسنامه و کارت ملی وکپی مدارک شناسایی زوجین باید آماده باشد، هم چنین سند ازدواج نیز نیاز است. علاوه بر آن ها از خانم ها برای بارداری تست می گیرند و گواهی این تست بارداری نیز باید باشد.

 

سپس زن و مرد باید به همراه مدارک گفته شده به دادگاه مراجعه کنند، و فرم درخواست طلاق توافقی را تکمیل نمایند. در این مرحله باید تمامی مسائل از جمله مهریه و حضانت فرزند و ... مشخص شود و در فرم ثبت کنند. سپس به حکم دادگاه زوجین باید فردی را از نزدیکان برای مذاکره و مصلحت انتخاب کنند. حتی اگر داوران انتخاب شده  در طلاق زوجین به نتیجه نرسیده باشند، دادگاه حکم عدم سازش را صادر می کند. سپس زوجین باید به همراه گواهی عدم سازش به دفترخانه طلاق مراجعه کنند و پس از ارائه گواهی به آن ها، صیغه طلاق جاری می شود و سپس آن را ثبت می کنند. می توان گفت که، تمامی مسائلی که زوجین در طلاق توافقی، به تفاهم می رسند حدود 30 در صد از پرونده های طلاق را در دادگاه شامل می شود.

 

هم چنین باید دقت کرد که گواهی صادر شده از طرف دادگاه برای عدم سازش زوجین به مدت 3 ماه اعتبار دارد. یعنی اگر پس از 3 ماه زوجین بخواهند گواهی را برای ثبت صیغه طلاق به دفتر خانه ببرند، گواهی هیچ اعتباری ندارد و عمل طلاق توافقی انجام نمی گیرد.

 

طلاق توافقی چه مزایایی دارد؟

در طلاق توافقی انواع پرونده های متعدد در دادگاه تشکیل نمی شود که در این صورت زوجین مجبور نیستند به محل دادگاه مراجعه مکرر داشته باشند.

بین زوجین و خانوده های آن ها،  سطح درگیری ها و تنش های طلاق کمتر می باشد.

اگر زوجین فرزند داشته باشند، استرس کمتری در فرزندان ایجاد می شود و به اتفاقات تلخ و اختلافات و دعوا هایی را که فرزندان سایر زوجین در طلاق های یک طرفه می بینند، دچار نمی شوند.

گواهی که از طرف دادگاه باید صادر شود، در مدت زمان بسیار اندکی انجام می گیرد، در نتیجه کار ها سریع تر انجام می شود.

چون در طلاق توافقی مدت زمان اعتبار گواهی عدم سازش 3 ماه می باشد، مزیتی دارد. این است که این امر سبب حفظ دوام عقد نکاح می شود اما در طلاق های دیگر، بدون مدت اجرایی است و هر لحظه دوام زندگی را تهدید می کند.

یکی دیگر از مهم ترین مزایای طلاق توافقی این است که چون جدایی بدون دعوا و اختلاف می باشد و حرمت ها در هر دو طرف حفظ می شود، احتمال بیشتری دارد که در آینده زوجین دوباره به زندگی با یک دیگر برگردند. در حالی که در طلاق های یک طرفه احتمال این امر بسیار پایین و حتی غیر ممکن است.

 

شرایط حضانت فزرزندان در طلاق توافقی 

در بعضی موارد مشاهده می شود که حضانت فرزند به صورت کاملا توافقی بر عهده یکی از زوجین می باشد. اما پس از مدت ها، طرفی که حضانت را واگذار کرده بود تمایل دارد حضانت فرزند را از طرف دیگر بگیرد که در این صورت دادگاه این درخواست او را قبول می کند "چرا که بر اساس ماده 1168 قانون مدنی، نگهداری اطفال، هم حق و هم تکلیف ابوین است".

 

اگر فرزند دختر باشد تا 7 سالگی حضانت بر عهده مادر می باشد.  اگر مادر در طلاق توافقی حضانت دختر 4 ساله را بر عهده پدر قرار دهد و حضانت را از خود سلب کند، این سلب کردن اعتباری ندارد و اگر مادر بعدا پشیمان شود حتی پس از طلاق توافقی نیز می تواند به دادگاه مراجعه کند و حق حضانت دختر خود را درخواست کند.

 

اگر یکی از زوجین در طلاق توافقی حق ملاقات با فرزند را نیز از خود سلب کند، همانند حضانت فاقد اعتبار است و طرف اگر پشیمان شد، پس از طلاق نیز می تواند به دادگاه مراجعه کند و تقاضای ملاقات فرزند خود را داشته باشد.

 

مشکلات طلاق توافقی

در طلاق توافقی، پس از صدور حکم طلاق توافقی، مرد نیازی به مراجعه و حضور داشتن در محضر را اجبار نمی داند، اما چون این طلاق به صورت توافقی بین طرفین است به لحاظ قانونی هم باید هر دو طرف در آن جا حضور داشته باشند و نمی توان توافق طرفین را با الزام همراه کرد بنابراین باید برای حل این مشکل طرفین  رفتن به محضر را به عنوان بخشی از تعهد های خود در دادخواست ذکرکنند تا در حکم دادگاه صادر شود.

 

در نهایت این که بهترین روش جدایی، طلاق توافقی می باشد، اما تشکیل خانواده کار سختی است پس توصیه می کنیم پس از تشکیل خانوده مواظب رفتار های خود باشید تا هیچ جدایی میان شما صورت نگیرد و در کنار خانواده و فرزندان خود باخوشی زندگی کنید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.