2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
اصول صحیح برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت بچه‌ها

اصول صحیح برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت بچه‌ها

نباید فراموش کرد که اوقات فراغت برای "کودکان" است، در نتیجه باید به آنها این امکان را داد که دست به انتخاب بزنند.

دوات آنلاین-باز فصل تعطیلات فرا رسید و این دغدغه والدین شروع شد که اوقات فراغت بچه‌هایشان را چه‌طور پر کنند؟ بعضی پدر و مادرها این کار را با ثبت‌نام بچه‌ها در کلاس‌های مختلف انجام می‌دهند اما کارشناسان نسبت به این موضوع نقد دارند.  امیرمحمد صفر انداقی، کارشناس ارشد سلامت روان نحوه صحیح برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت بچه‌ها را توضیح داده است:

 

 اولین محور برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت کودکان رشد استعدادهای کودکان است، با وجود این که امروزه در مدارس کشور بر استعداد و خلاقیت تاکید بسیاری می شود ولی سیستم آموزشی امتحان محور در مدارس پاسخ گوی آن نیست. از این رو در برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان باید به ایجاد زمینه‌هایی برای رشد استعداد آنها توجه کرد.

 

 برای شکوفا سازی استعدادهای کودکان و نوجوانان بهتر است بر فعالیت‌های عملی خلاقانه تمرکز کرد. از این  طریق کودک می‌تواند حیطه مورد علاقه خود را بشناسد؛ چراکه  پیوند زیادی بین حیطه  مورد علاقه کودک و استعدادهای نهفته در وی وجود دارد. نتایج تحقیقات متعدد نشان داده است حیطه‌ای که برای افراد جلب توجه می‌کند و مورد علاقه آن هاست، همان حیطه‌ای است که افراد در آن  استعداد بیشتری دارند.

 

 موضوع بعدی توجه به  فعالیت جسمانی و سلامت کودکان است. کودکان با افزایش فعالیت جسمانی، سلامتی امروز و فردای خود را تضمین می‌کنند، تحقیقات نشان داده‌ کودکانی که فعالیت‌های جسمی از قبیل شنا، دویدن و به طور کلی ورزش‌های هوازی انجام می‌دهند سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به همسالان خود دارند و کمتر به بیماری های عفونی دچار می‌شوند.

 

 ورزش کردن در  این سنین به معنای فرستادن اجباری کودکان به کلاسهای ورزشی نیست. در واقع هر گونه فعالیت حرکتی مانند پیاده‌روی که  به صورت دو الی سه بار در هفته انجام شود می تواند سلامت کودکان را تضمین کند.

 

 یکی از مسائل مهمی که در برنامه‌ریزی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان مطرح می شود، ارتباط بیشتر با خانواده است. در مدت تعطیلات تابستانی کودکان وقت آزادتری دارند، در نتیجه والدین با یک برنامه‌ریزی بهتر، بیشتر می‌توانند در کنار فرزندان خود باشند؛ همچنین ورزش کردن و انجام فعالیتهای جسمانی می‌تواند  به عنوان کلید پیوند فرزندان و والدین شناخته شود. انجام تمرینات ورزشی والدین در کنار کودکان علاوه بر فواید جسمانی، باعث پیشگیری از افسردگی واضطراب در کودکان نیز می شود.

 

 محور سوم در برنامه ریزی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان داشتن آزادی عمل برای کودکان است. نباید فراموش کرد که اوقات فراغت برای "کودکان" است، در نتیجه باید به آنها این امکان را داد که دست به انتخاب بزنند، این مسئله نه تنها روی شکوفایی استعداد و خلاقیت اثر مثبت می گذارد، بلکه برای کودک و نوجوان یک آموزش چند جانبه برای قدرت تصمیم گیری و حل تعارض است. به طور کلی  باید به برنامه ریزی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان توجه بسیاری کرد و تلاش کرد تا جایی که ممکن است برنامه ها سرشار از خلاقیت، آینده نگری، استعداد یابی و حق انتخاب باشد.

 

منبع: ایسنا

 


پیشنهاد سردبیر: گزارش تصویری از عروسی ترکمن‌ها

 

پیشنهاد سردبیر: خوردن میوه احتمال بارداری را بیشتر می‌کند

 

پیشنهاد سردبیر: همه چیز درباره کرم‌های مرطوب کننده پوست

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.