2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
فاصله مناسب میان دو بارداری چقدر است؟

فاصله مناسب میان دو بارداری چقدر است؟

نباید از عوارض داروهای ضدبارداری به قدری نگران بود که تن به حاملگی ناخواسته داد.

دوات آنلاین-یکی از سوالاتی که ذهن مادران جوان را مشغول می‌کند مربوط به فاصله زمانی مناسب میان دو بارداری است. دکتر اعظم السادات موسوی، رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران ضمن پاسخ دادن به این سوال درباره عوارض قرص‌های ضدبارداری نیز توضیحاتی داده است:

 

 فاصله‌گذاری بین فرزندان به دلیل ایجاد شرایط مناسب مادر برای بارداری بعدی است. مادر بعد از بارداری ۹ماهه و شیردهی دو ماهه نیاز به فاصله‌گذاری حداقل به اندازه سه سال دارد تا شرایطش به حالت عادی برگردد. همچنین فرزند سه ساله از نظر تکامل روحی و جسمی به حدی می‌رسد که مادر می‌تواند ضمن مراقبت از او، از فرزند دیگری نیز مراقبت کند.

 

 برای بارداری سن تقویمی مهم نیست بلکه سن بیولوژیک اهمیت دارد. ممکن است زنی که زیر ۱۸سال سن دارد، رشد کاملی داشته باشد و بارداری به او صدمه‌ای نزند اما در شرایط فعلی جامعه می‌بینیم دختران زیر ۱۸سال هنوز از نظر بیولوژیک و اجتماعی تکامل پیدا نکرده‌اند علاوه بر آن دیده شده است که عوارض بارداری مانند فشار خون حاملگی و... در این سنین شایع‌تر است اما این موضوع حتما به معنی آن نیست که بارداری در سنین زیر ۱۸سال مساوی با عوارض بیشتر است.

 

بیشتر بخوانید: خطر سقط جنین به دلیل کمبود ویتامین دی

 

 بهترین سن بارداری ۲۰تا ۲۵سالگی است. در سنین بالای ۳۵سال به دلیل اینکه تخمک‌ها پیرتر می‌شوند، احتمال اختلالات کروموزومی جنین افزایش پیدا می‌کند همچنین برخی بیماری‌های مزمن مانند فشارخون و دیابت با افزایش سن بیشتر دیده می‌شوند. اگر زنی که بالای ۳۵ سال سن دارد ، باردار شد به هیچ‌وجه به این معنا نیست که حتما دچار عارضه می‌شود بلکه می‌تواند بارداری با نتایج خوبی نیز داشته باشد، اما از نظر آماری این سنین می‌توانند بارداری با ریسک بالاتر را به مادر تحمیل کنند.

 

 برخی از روش‌های جلوگیری از بارداری حتی می‌توانند برای سلامت مادر مفید باشند. قرص‌های ضد بارداری نیز علاوه بر مزایا، می‌توانند مانند داروهای دیگر عوارضی داشته باشند. داروی آسپیرین و آنتی بیوتیک‌ها نیز عارضه دارند. داروهای ضد بارداری باید با مشاوره با پزشک مصرف شوند. باتوجه به اینکه این قرص‌ها به مدت محدودی مصرف می‌شوند، نمی‌توانند عوارضی داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید: این عوامل باعث بارداری خارج رحم می‌شوند

 

 خطر ایجاد ترومبوز یا لخته شدن خون در بدن یکی از عوارض این قرص‌هاست که وقتی پزشک آن را تجویز می‌کند، سابقه بیمار را می‌پرسد و او را تحت نظر قرار می‌دهد. در این صورت به او می‌گوید که می‌تواند از آن استفاده کند یا خیر بنابراین نباید از عوارض این داروها به قدری نگران بود که تن به حاملگی ناخواسته داد.

 

 بارداری به دلیل در دسترس نبودن روش‌های پیشگیری از بارداری منجر به حفظ فرزند نمی‌شود، بلکه باعث می‌شود زوج‌ها از راه‌های خطرناک دیگری مانند سقط‌های غیرقانونی استفاده کنند. مطالعات جهانی نیز این موضوع را تایید می‌کنند.

 

منبع: ایسنا

 
 
 
 
 
 
12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.