2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
جراحی زیبایی برای لب‌شکری‌ها

جراحی زیبایی برای لب‌شکری‌ها

از بین بردن جای جراحی قطعا باید در بزرگسالی برای این افراد انجام گیرداما اینکه آیا همه محل ترمیم شود یا خیر بستگی به وسعت شکاف دارد هرچه شکاف کمتر باشد احتمال به جا ماندن اثر دوخت کمتر است.

دوات آنلاین-کسانی که به دلیل شکاف لب در دوران جنینی، پس از تولد مجبور به جراحی هستند باید تا بزرگسالی برای جراحی زیبایی  صبر کنند تا نتیجه مطلب بگیرند.

لب‌شکری‌ اصلاحی عامیانه‌ است که برای شکاف لب که گاهی با شکاف در کام و بینی همراه است به کار می رود. این افراد از بدو تولد به دلیل جوش نخوردن کام و لب‌شان دچار مشکلاتی هستند که با چندین عمل جراحی قابل درمان است اما آنچه برخی از این لب‌شکری‌ها را آزار می‌دهد آثار برجای مانده از جراحی است که بخش قابل توجهی از صورت آنها را دربر می‌گیرد.

 

دکتر محسن پازوکی، متخصص و جراح گوش و حلق و بینی در توضیح این بیماری به دوات آنلاین می‌گوید: شکاف کام و لب نقصانی است که در دوران جنینی برای افراد به وجود می‌آید. در این پدیده که دلایلی ژنتیکی دارد، موقعی که بخش‌های مختلف جنین در خط وسط جوش می‌خورد بنابرعلل ناشناخته‌ای این جوش خوردن بین دو طرف بدن دچار اختلال  می‌شود و در نتیجه شکاف کام یا لب یا هردو هم‌زمان اتفاق می‌افتد. این اتفاق ممکن است حتی در افرادی که سابقه قبلی در خانواده هم ندارند، رخ بدهد.

در نوزادانی که لب شکری هستند اقدامات حمایتی بلافاصله بعد از تولد نوزاد انجام می‌شود، این نوزادان برای شیرخوردن باید از پستانک مخصوص استفاده کنند. سپس حدود 4 تا 5 ماهگی شکاف لب و 9 تا 11 ماهگی شکاف کام آنها ترمیم می‌شود. فک و قسمتی که دندان روی آن رشد می کند حدود 4 تا 6 سالگی درمان و در سن 9 تا 10 سالگی هم ترمیم انجام می‌شود.

 

دکتر پازوکی ادامه می‌دهد: افرادی که شکاف لب دارند در ناحیه بینی دچار مشکل هستند که عمل زیبایی بینی هم در سن 17 سالگی انجام می‌شود البته باید توضیح بدهم این افراد حتی ممکن است مشکل گوش هم داشته‌ باشند که اقدامات مروبط به آن باید هم‌زمان با عمل کام انجام شود.

آنهایی که در یک تصادف یا ترومای صورت دچار مشکل می‌شوند در یک یا دو مرحله عمل جراحی درمان می‌شوند اما آنهایی که در نوزادی دچار شکاف در کام و لب می‌شوند 5 الی 6 مرحله جراحی لازم دارند.

این متخصص توضیح می‌دهد: این افراد باید بعد از عمل کام تحت هدایت گفتار درمان قرار گیرند چرا که در تکلم هم با مشکلاتی روبه‌رو هستند. خصوصا آنهایی که در قسمت عقبی کام دچار شکاف باشند ممکن است نیاز به عمل جراحی اضافه‌تر پیدا کنند چراکه فرار هوا از پشت حلق به داخل بینی بسیار زیاد است و صدای آنها تودماغی می‌شود. در این افراد جراحی اضافی انجام می‌شود که از پشت حلق، بافت به سقف دهان دوخته می‌شود تا جلوی فرار هوا گرفته و صدا به وضعیت طبیعی نزدیک شود.

 

پازوکی می‌گوید: این وضعیت در بسیاری از موارد در افرادی پیش می‌آید که سابقه ژنتیکی ندارند البته افرادی که فرزندی دارند که سابقه شکاف کام یا لب دارند احتمال وقوع در دیگر بچه‌ها هم بالا می‌رود ولی در بسیاری از مواقع افرادی که دچار شکاف کام یا لب می‌شوند سابقه قبلی ندارند و مادر در معرض عواملی که فرد را دچار جهش ژنتیکی و اختلال ایجاد کند قرار ندارد و این موضوع تا به حال هیچ راه پیش‌گیری نداشته‌ است.

 

این جراح و متخصص درباره نحوه از بین بردن جای جراحی  لب‌شکری‌ها که بسیار هم عمیق است می‌گوید: از بین بردن جای جراحی قطعا باید در بزرگسالی برای این افراد انجام گیرد اما اینکه آیا همه محل ترمیم شود یا خیر بستگی به وسعت شکاف دارد. هرچه شکاف کمتر باشد احتمال به جا ماندن اثر دوخت کمتر است اما مساله اینجاست که ما  مجبوریم شکاف لب را 4 تا 5 ماهگی عمل کنیم چراکه هم در ظاهر کودک بسیار تاثیر دارد و هم شیر و غذا خوردن کودک را با اختلال شدیدی مواجه می‌کند.

هرچه شکاف بزرگتر باشد چون فرد در سن کم  عمل می‌شود جای جراحی بیشتر است. افرادی که چنین مساله ای دارند در سنین بالاتر دوباره مورد عمل جراحی زیبایی قرار می‌گیرند تا آثار باقی مانده از جراحی کوچکتر شود اما تاکید و توصیه ما این است که این جراحی زیبایی در بزرگسالی و بعد از رشد کامل اتفاق بیفتد.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
1397/11/22
لب شکری هستم برای عمل جراحی وزیبایی کدام متخصص مراجعه کنم

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.