2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
راه‌های جلوگیری از زایمان زودرس

راه‌های جلوگیری از زایمان زودرس

به دنیا آمدن نوزاد قبل از 36 تا 37 هفتگی را زایمان زودرس می‌گویند؛ زایمانی کامل است که فرد 9 ماه کامل، یعنی 40 هفته بارداری را به سلامت پشت سر بگذارد.

دوات آنلاین-به دنیا آمدن نوزاد  قبل از 36 تا 37 هفتگی را زایمان زودرس می‌گویند؛ زایمانی کامل است که فرد 9 ماه کامل، یعنی 40 هفته بارداری را به سلامت پشت سر بگذارد. محمد ابراهیم پارسانژاد، فوق تخصص ناباروری درباره راه‌های پیشگیری از زایمان زودرس توضیح داده است.

 

چه عواملی باعث زایمان زودرس می شود؟

این فوق تخصص ناباروری با اشاره به اینکه عوامل زیادی باعث ایجاد زایمان زودرس می شود، خاطر نشان کرد: یکی از شایع ترین علل زایمان زودرس، پاره شدن کیسه آب است؛ کیسه آب، جنین را از میکروب و ضربه‌های شدید فیزیکی در امان نگه می‌دارد اما زمانی که این کیسه پاره شود، جنین دیگر نمی‌تواند در آن بماند و به دهانه رحم فشار می آورد پس زمان زایمان فرا می‌رسد.

 

پارسانژاد ادامه داد: کنده شدن جفت یکی از دلایل  خونریزی داخل رحم است که نوعی ناهنجاری تلقی می‌شود؛ یکی دیگر از علل موثر در زایمان زودرس، مشکلات رحمی است؛رحم باید همزمان با رشد جنین بزرگ شود؛ در برخی افراد این امر صورت نمی‌گیرد و رحم قادر به بزرگ شدن نیست که این مسئله در نهایت منجر به زایمان زودرس می‌شود و به آن "ناهنجاری های مادرزادی رحم" می‌گویند.

 

بیشتر بخوانید: این عوامل باعث بارداری خارج رحم می‌شوند

 

نارسایی دهانه رحم به چه معناست؟

وی با  بیان اینکه یکی از علل زایمان زودرس، مشکلات مربوط به دهانه رحم است، عنوان کرد: ممکن است دهانه رحم که  عضوی سخت و محکم است، نارسا شود؛ دهانه رحم محل خروجی جنین است، که جنسی محکم و مقاوم دارد و باعث نگه داشتن جنین در شکم می‌شود، اگر دهانه رحم نارسا و شل شود قادر به نگه داشتن  جنین نیست و  باعث زایمان  زودرس می‌شود.

 

این فوق تخصص ناباروری با تاکید بر اینکه عفونت‌های داخلی رحم یکی از علت های زایمان زودرس است، تشریح کرد: جنین در داخل یک کیسه آب قرار دارد؛ این کیسه از پرده‌ای تشکیل شده که از ورود میکروب به داخل جلوگیری می‌کند اما اگر این کیسه عفونتی شود، زایمانی زودتر از موعد رخ می دهد.

 

بیشتر بخوانید: یافته‌های جدید درباره تاثیر اضطراب مادر بر مغز جنین

 

آیا ضربه های فیزیکی باعث زایمان زودرس می شود؟

پارسانژاد ادامه داد: ضربه‌های فیزیکی به زنان باردار سبب زایمان زودرس می‌شود؛ اغلب تصادفات در زنان باردار باعث زایمانی زودتر از موعد مقرر می‌شود، همچنین ضربه‌ اشیاء به خانم باردار مانند برخورد توپ بازی به شکم ممکن است در نهایت باعث زایمان زودرس شود.

 

وی با اشاره به اینکه افرادی که سابقه زایمان زودرس دارند، باید تمام مراحل زایمان را زیر نظر پزشک باشند، عنوان کرد: فرد باردار باید زیر نظر پزشک آزمایشات لازم را انجام دهد تا اندازه دهانه رحم بررسی شود و اگر نیاز به ایجاد شرایط ویژه‌ای است، مهیا شود تا زایمانی طبیعی داشته باشیم.

 

هورمون ریلکسین چیست؟

این فوق تخصص ناباروری ادامه داد: هورمون "ریلکسین" در بدن ترشح می‌شود و رحم را آرام می‌کند؛ هرقدر به پایان دوران بارداری نزدیکگ می‌شویم، ترشح این هورمون هم افزایش پیدا می‌کند، میزان ترشح این هورمون بستگی به رسیدگی‌های مادر دارد.

 

 

چه کنیم تا به دهانه رحم فشار وارد نشود؟

پارسانژاد عنوان کرد:  اگر به هر دلیل فردی مشکوک به زایمان زودرس بود، باید از هفته 16 به بعد (یعنی 4 ماهگی) شرایط خاصی را فراهم کرد و با وسایلی از جمله نخ بخیهدهانه رحم را بست تا جنین داخلبدن مادر حفظ شود و به این وسیله از زایمان زودرس جلوگیری کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه مادران باردار برای جلوگیری از زایمان زودرس باید استراحت فیزیکی داشته باشند، گفت: خانم های باردار باید در طول دوران بارداری خود، بیشتر بدنشان به صورت افقی باشد تا عمودی؛ زمانی که به حالت عمودی هستند به رحم بیشتر فشار وارد می‌شود و همین مسئله یکی از عوامل بروز  زایمان زودرس است، راه دیگر پیشگیری از زایمان  زودرس مصرف داروهای مخصوص است که برای آرام کردن رحم تجویز می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: خوراکی‌هایی که روی باروری تاثیر دارند

 

آیا جنین در زایمان زودرس سلامت به دنیا می آید؟

این فوق تخصص ناباروری در خصوص سلامت جنین در زمان زایمان زودرس، اظهار کرد: در قدیم نوزادی که در زایمان زودرس متولد می‌شد بلافاصله فوت می‌کرد؛ اما با گذشت زمان و پیشرفت علم می‌توان جنین تا 27 یا 28 هفتگی نگه داشت، در 34 هفتگی بچه کامل است و مشکلی در زایمان وجود ندارد.

 

پارسانژاد در پایان یاد آور شد: اگر جنینی پیش از  32 هفته به دنیا بیاید، باید او را در ICU  مخصوص نوزادان نگه داشت تا این دوران را به سلامت طی کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.