2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
چگونه زیورآلات منحصر به‌فرد داشته باشیم؟
یک طراح درباره خطاطی فارسی روی طلا توضیح می‌دهد:

چگونه زیورآلات منحصر به‌فرد داشته باشیم؟

مهدی طاقه چیان :شخصیت هر فرد منحصربه فرد است و اسمش با اینکه عمومی است اما مثل اثر انگشتش ویژه است. برآیند چنین اعتقاد این می‌شود که باید برای هر شخصی کاری منحصر به فرد تهیه شود.

دوات آنلاین-حتما شما هم دیده و حتی خریده‌اید. خیلی زیبا هستند و موردپسند شیک‌پوشان. منظور آویز‌ها و زیور‌آلات طلایی است که اشعار فارسی روی آن نوشته شده است. این اکسسوری‌ها چند سالی است که مد شده‌ است. قبلا اگر می‌خواستید نام خودتان یا حرف اول اسم‌تان را به‌عنوان آویز گردنبند یا انگشتری داشته‌ باشید مجبور بودید از زیور‌آلاتی استفاده کنید که با حروف انگلیسی نوشته شده‌ بود اما از سال 90 حروف فارسی هم وارد دنیای زیورآلات شد. این کار را مهدی طاقه‌چیان انجام داد. او طرح‌هایی با طلا ارائه داد که نوشته‌هایی با حروف فارسی داشت و خطاطی شده‌ بود. این کارها طرفداران زیادی پیدا کرد و کم‌کم وارد مد جواهرات در ایران شد.

مهدی طاقه‌چیان هنرمند 36 ساله درباره اینکه چطور تصمیم گرفت هنر خطاطی را وارد مد طلا و جواهر کند، به دوات آنلاین می‌گوید: برای شروع هر کاری به طراح یا گروه خلاق نیاز است وگرنه کار موفق نخواهد بود. چون نگاه تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان همیشه به محصولات خارجی است. بعد از پایان جنگ تحمیلی این اتفاق یعنی نگاه به محصولات خارجی در بازار جواهرات هم افتاد تا این‌که سال 90 به واسطه یکی از دوستانم و به‌صورت کاملا اتفاقی طلا و زیورآلاتی را دیدم  که با حروف انگلیسی تولید می‌شد. به ایشان پیشنهاد ساخت محصولی را دادم که خودم طراحی‌اش کنم، ارزش نهادن آن دوست به این پیشنهاد نقطه شروع این کار شد و کم‌کم این کار بومی‌سازی شد. طبیعی بود که محصولات ابتدایی نیاز به چکش‌کاری‌های خاصی داشت تا کار با توجه به وسواسی که همواره داشتیم، قابل ارائه بشود. بالاخره با برطرف کردن ایرادات از سه سال پیش کارهای مقبول‌تری ارائه شد.

این هنرمند در خصوص اینکه اشعار و نوشته‌های طلاها چطور طراحی می‌شود، می‌گوید: این حروف با حساسیت، ظرافت و لطافت خاصی با قلم، ماژیک و دیگر ابزار دستی روی صفحه می‌آیند و بعد از یک پروسه با تزئینات و گل‌های ایرانی و جواهرات در نرم‌افزار به چینشی زیبا می‌رسند.

 

او درباره این‌که مخاطب این زیورآلات چه افرادی هستند، می‌گوید: من معتقدم  شخصیت هر فرد منحصربه فرد است و اسمش با اینکه عمومی است اما مثل اثر انگشتش ویژه است. برآیند چنین اعتقاد این می‌شود که باید برای هر شخصی کاری منحصر به فرد تهیه شود. البته این شخصیت منحصر به فرد فقط متعلق به افراد نیست. من معتقدم زبان و حروف فارسی هرکدام شخصیت، وزن و کارکتر ویژه‌ای دارد. مثلا حرف "آ "را در خط نستعلیق بخاطر بیاورید. این حرف در اوج زیبایی طراحی شده است. قامتی کرشمه‌ای دارد و  خط بالای آن‌ که کلاه نام دارد، واقعا بی‌نظیرست.

طاقه‌چیان ادامه می‌دهد: معتقدم در این هنر که درواقع همنشینی حروف و ترکیب‌شان با زیورآلات است فرم بر محتوا مقدم است البته ابدا به این مفهوم نیست که محتوا ارزش کمتری دارد. 

 

طاقه‌چیان به مساله حق کپی‌رایت در آثار هنری اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه این حق چون به‌صورت قانون در ایران نیست  و از سوی دیگران رعایت نمی‌شود، کپی‌کاران از آثار هنری به بدترین شکل ممکن تقلید و در واقع اثر هنری را خدشه دار می‌کنند. 

 

بیشتر بخوانید: اهمیت اکسسوری‌ها در دنیای مد

 

وی درباره تعداد جواهراتی که تا کنون طراحی کرده می‌گوید: من تا امروز شاید بیش از هشت هزار طرح از اسامی تکی، زوج ، خانواده، جمله و شعر اتود کرده‌ام و هرروزه تلاش دارم گامی به سمت جلو بردارم و خلاقیت هایی خاصی روی آثار پیاده کنم. از جمله طراحی گل و پرندگانی از دل تاریخ چندین ساله نقاشی ایرانی و فرم‌های جدیدی از عمومی‌ترین کلمات دوست داشتنی مثل خدا ، عشق و ... .

امیدوارم این تفکر شرقی زیبا چنان که امروز با هنرمندی هنرمندان جوان پسر و دختر ایرانی در زمینه ساخت صنایع دستی و زیورآلاتی از برنج، نقره و طلا به چشم می‌خورد، همچنان به پیشرفت خود ادامه دهد.

او می‌گوید: هدف هر هنرمندی در کنار راضی شدن از خلق آثار جدید و پویش و پژوهشی که همواره انرژی‌بخش روحش است یک جریان‌سازی مهم است. من  هم سعی دارم بتوانم پیوندی بین موتیف‌های زیبای گنجینه هنرهای این بوم و مردم ایجاد کنم . در حال حاضر متاسفانه گنجینه‌های هنری ما در موزه‌های خودمان و جهان فقط به چشم معدودی هنردوست می‌خورد و بقیه آنها را نمی‌بینند. من می‌خواهم این گنجینه‌ها را زنده‌تر کنم و این شاخه هنر را در عرصه ملل معرفی و در آینده‌ای نه چندان دور دوره‌های آموزشی برگزار کنم و به فراگیرتر شدن این هنر بیشتر بپردازم. درواقع قرار نیست چیزی در انحصار کسی بماند.

طاقه‌چیان به کارآفرینی در این حوزه اشاره می‌کند و می‌گوید: فقط کافی است که شرایط و ضوابط دولتی طوری تعریف شود که بجای سد راه و فیلترها و معابر سخت، جاده ای هموار ایجاد شود ان وقت طراحان و سازندگان، بازار خود را می‌سازند .

 

بیشتر بخوانید: پیشنهادهای یک طراح جواهر برای انتخاب حلقه نامزدی

 

این هنرمند و طراح  خطاب به مردم می‌گوید: هنگامی که از یک هنرمند خرید می‌کنید شما پیزی بیشتر از یک کالا می‌خرید. شما در حال خرید صدها ساعت آزمون و خطا هستید. شما در حال خرید سال‌هایی سرشار از ناامیدی و شادی‌های ناب هستید. شما در حال  خرید یک قطعه از یک قلب، یک قطعه کوچک از زندگی انسان دیگری هستید.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.