2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
ظروف سفالی؛ راز دیزی‌های خوشمزه
هانیه تفکری، هنرمند و سفالگر:

ظروف سفالی؛ راز دیزی‌های خوشمزه

تاحالا فکر کردید که چرا طعم دیزی در دیزی‌سراها با طعم دیزی در خانه فرق دارد؟ با اینکه موادی که ما در خانه برای پخت آبگوشت استفاده می‌کنیم شاید با کیفیت‌تر از دیزی‌سراها باشد . مهم‌ترین دلیل آن ظرفی است که در دیزی‌سراها استفاده می‌شود.

دوات آنلاین-قرار نیست به گذشته برگردیم اما اگر می‌خواهیم  غذایی سالم بپزیم  و از آشپزی لذت ببریم یکی از بهترین راه‌ها استفاده از ظروف سفالی و سرامیکی است که به‌روز شده باشد، ظروفی که برخلاف تصور عموم می‌توان روی شعله اجاق گاز هم قرار داد و در آن غذایی پخت که طعمی لذیذ‌تر از غذا در  ظروف دیگر دارد چراکه روش پخت غذا در این ظروف خاص و منحصر به خودشان است.

هانیه تفکری هنرمند و سفالگر که خودش از ظروف سفالی برای پخت و پز استفاده می‌کند برای دوات آنلاین اینطور می‌نویسد:

تا حالا فکر کرده‌اید چرا طعم دیزی در دیزی‌سراها با طعم دیزی در خانه فرق دارد؟ با اینکه موادی که ما در خانه برای پخت آبگوشت استفاده می‌کنیم شاید با کیفیت‌تر از دیزی‌سراها باشد اما هیچ وقت آن طعم را نمی‌توانیم تجربه کنیم. مهم‌ترین دلیل آن ظرفی است که در دیزی‌سراها استفاده می‌شود. این دیزی‌ها در ظروف سفالی پخته می‌شود و مهم‌ترین دلیل خوشمزگی آن هم پخته‌شدن در این ظروف است. این ظروف باید روی حرارت ملایم قرار گیرد و ضمن اینکه حرارت را به‌خاطراینکه از گل ساخته‌شده به‌طور مستقیم به مواد غذایی منتقل نمی‌کند و در واقع به‌نوعی خودش دما را هم پخش و هم تنظیم و به طور یکسان به مواد غذایی منتقل می‌کند.

استفاده از قابلمه و ماهی‌تابه‌های سفالی حرارتی یکسان و مناسب به غذا می‌رساند و باعث می‌شود طعم و عصاره مواد غذایی به‌طور کامل در غذا پخش شود. به همین دلیل غذا در ظروف سفالی و سرامیک بسیار لذیذ‌تر از ظروف تفلون و استیل است.

نکته مهم دیگر درباره ظروف سفالی تناسب دما است. برای غذاهایی که نیاز به حرارت کم دارد هم می‌توانیم از قابلمه‌های سفالی استفاده کنیم.  در شمال کشور هم قابلمه‌های سفالی بزرگ‌تر به نام گَمَچ  وجود دارد که برای غذاهایی که آب‌پز یا بخارپز می‌شوند از این ظروف استفاده می‌شود. این ظروف روی حرارت مستقیم آتش گذاشته نمی‌شود زیرا غذاهای آب‌پز به حرارت ملایم‌تر از آتش مستقیم نیاز دارد. اگر می‌خواهید از این ظروف در خانه استفاده کنید با شعله پخش‌کن  آن را روی شعله اجاق قرار دهید.

همچنین از ظروف سفالی در دار به شکل قابلمه برای سالم نگه‌داشتن ماست و شیر هم استفاده می‌شود که به آن لَوِه می‌گویند.

در شمال کشور به خاطر رطوبت از ظروف سفالی برای سالم نگه‌داشتن غذا  بیشتر استفاده می‌شود. در  شهرهای کویری از جمله یزد و مناطق مرکزی ایران هم به‌خاطر  خاصیت تنظیم دما و  خنک نگه داشتن غذا و  مایعات از ظروف سفالی استفاده می‌شود. کوزه‌های سفالی یکی از بهترین ظروف برای خنک نگه‌داشتن آب در فصل تابستان است. آبی که در کوزه نگهداری می‌شود نه سرمای آب یخچال را دارد و نه گرمای آبی که در محیط قرار دارد و یک دمای مطبوع را برای آب ایجاد می‌کند. به همین دلیل هنوز در بیشتر نقاط کویری ایران از ظروف سفالی برای نوشیدنی‌ها و غذاهایشان استفاده می‌کنند.

                                                                          بیشتر بخوانید: با اکسسوری‌های سرامیکی شیک و جذاب باشیم

خوشبختانه مدتی است که ظروف فلزی را هم برای سلامتی در پخت و پز با روکشی از سرامیک پوشش می‌دهند و بسیار هم توضیه می‌شود که از این ظروف برای پخت و پز استفاده شود. البته استفاده از انواع ظروف کاملا سرامیکی مثل قابلمه و ماهیتابه و قاشق و کفگیر و ملاقه و .... با دمای پخت بالا تولید می‌شوند که قابلیت استفاده روی شعله مستقیم گاز را دارا هستند.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.