• ۱۳۹۷ يکشنبه ۳۰ دي
  • اِلأَحَّد ١٣ جمادي الاولي ١٤٤٠
  • Sunday 20 Jan 2019
خشکشویی آنلاین بخار

عکس روز

آخرین خبرها

بیوگرافی کامل شهریار ربانی بازیگر نقش سینا در سریال احضار
بیوگرافی الهه جعفری، بازیگر نقش گیسو در سریال احضار
گفت‌و‌گوی منتشر نشده از حسین محب اهری: هنگام بازی بیماری را فراموش می‌کنم
بیوگرافی کامل بهاران بنی احمدی بازیگر نقش فرشته در سریال تاریکی شب روشنایی روز
در آرایشگاه‌های لاکچری چه خبر است
10 توصیه کلیدی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی
در یزد از کجاها دیدن کنیم؟
داستان‌های شاهنامه/ مرگ پسر انوشیروان به نام نوشزاد در جنگ با سپاه پدر
ترک اعتیاد/ هیچ وقت فکر نمی‌کردم معتاد شوم
معرفی 20 فیلم کمدی برتر سینمای ایران
دادگاه خانواده/ زندگی در جهنم خودساخته
ماجرای‌4 جنایت ‌در‌یک ‌شب
مرد ایده آل از نظر خانم‌ها کیست؟
مستاجران مشكوكی که خانه‌های مبله را فقط برای یك روز اجاره می‌کنند
آشنایی با همه خواص گیاه سنبل الطیب
فیلم/ حرف‌های تنها نجات یافته سانحه هوایی کرج
زنم را کشتم؛ دستگیرم کنید
قتل زن صیغه‌ای به‌خاطر خیانت
رابطه شیطانی زن مطلقه
داستان جنایی/عروس خون‌بس(11)
امروز با حافظ/ می‌فکن بر صف رندان نظری بهتر از این
انگشترهای سلطنتی مد جدید انگشتر
طرز تهیه سالاد کلم بروکلی ؛ میان وعده ای خاص برای رژیمی ها
بیوگرافی کامل فرهاد قائمیان به بهانه بازی در نقش بهنام طریقت در سریال تاریکی شب روشنی روز
لباس مناسب خانم‌های چاق برای لاغرتر دیده‌شدن
ازدواج فامیلی چه خوبی‌ها و چه بدی‌هایی دارد؟
دادگاه خانواده/ عاقبت ازدواج پسر بی‌پول با دختر ثروتمند
عکس‌های رنگارنگ شبنم قلی خانی در هند
بازی سرنوشت/ دختری جوان؛ از زندگی در ناز و نعمت تا خیابان‌خوابی در خرابه
تیپ‌حالا و10سال‌پیش سلبریتی‌ها
تهدیدزن‌متاهل برای رابطه نامشروع
نقد فیلم/ قانون مورفی را ببینیم یا نه؟
معرفی برنامه استعدادیابی عصر جدید با اجرای احسان علیخانی
دمنوش زعفرانی چا خاصیت‌هایی دارد
معرفی کامل مسجد جامع عتیق قزوین به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری ایران
شگردهای جدیدی که گداها به کار می‌برند
آیا لیپوساكشن راه مناسبی برای لاغری است؟
چند حکایت از بهارستان جامی
۱۴ هزار کودک بیوه زیر ۱۸ سال در کشور وجود دارد
چگونه از نفخ شکم جلوگیری کنیم؟
نقد خندوانه در فصل ششم/ آیا برنامه خندوانه تکراری شده است؟
بیوگرافی کامل آنجلینا جولی
دادگاه خانواده/ زندگی در زندان شوهر شکاک
گفت‌وگو با همسر تنها بازمانده سانحه هوایی البرز: شوهرم هنوز شوکه است
ترک اعتیاد/ یک روز به خودم آمدم دیدم معتاد شده‌ام
2دختر در دام 3پسر شیطان‌صفت
طلب‌مهریه1360سکه‌ای فردای عقد
پایان تلخ رابطه پنهانی مرد متاهل
زن‌وشوهرها چرا خیانت می‌کنند
داستان جنایی/عروس خون‌بس(10)
آشپزی/ طرز تهیه سالاد خیار اندونزی
امروز با حافظ/ جهان و کار جهان جمله هیچ بر هیچ است
اصول نگهداری از کاکتوس در زمستان
بیوگرافی کامل وحید آقاپور بازیگر سریال لحظه گرگ و میش
پانته‌آ سیروس، بازیگر نقش اصلی زن سریال بانوی سردار: بی‌بی‌ مریم را نمی‌شناختم
معرفی کامل ، خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی سردار/ بی بی مریم در تاریخ واقعی چه کسی بود؟
حسین محب اهری درگذشت
گفت‌وگو با هاتف علیمردانی، کارگردان فیلم کلمبوس: خیلی‌ها خجالت می‌کشند بگویند شکست ‌خورده‌اند
چگونه برای خانم‌ها به مردی جذاب تبدیل شویم؟
گلستان سعدی/ توصیه به پرهیز از پرخوری
دادگاه خانواده/ شوهری با ابروهای نازک، تزریق ژل و عمل بینی
عکسی زیبا از همسر شهاب حسینی
علایم سینوزیت و راه‌های درمان
معرفی کامل و نقد سریال احضار که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود
از کجا بفهمیم کمبود آهن داریم؟
نقد سریال ممنوعه ؛ پدرخوانده ایرانی و تقلید از بزرگ آقا
داستان‌های شاهنامه/ آغاز پادشاهی انوشیروان و جنگ با قیصر روم
پرطرفدارترین مقاصد گردشگری جهان کجاها هستند؟
تحلیلی بر ماجرای دختر رکورددار خواستگاری؛ اشتباهات رایج در خواستگاری
آزارزنی توسط عنکبوت‌های زورگیر
کد خبر: 92383 | تاریخ : ۱۳۹۷/۷/۸ - 14:12
این 7 دلیل باعث بی‌خوابی می‌شوند

این 7 دلیل باعث بی‌خوابی می‌شوند

اگر شما هم از اختلال خواب رنج می‌برید با عوامل موثر در این مشکل آشنا شوید.

دوات آنلاین-شکی نیست که خواب خوب تاثیر زیادی بر سلامت جسم و روان ما دارد و بی‌خوابی باعث مریضی‌های مختلفی می‌شود اما چه کنیم که وقتی به رختخواب می‌رویم مرتب از این پهلو به آن پهلو می‌شویم و خواب‌مان نمی‌برد. واقعیت این است که 7 عامل باعث اختلال خواب می‌شود. این عوامل را بشناسید و آنها را رفع کنید:

 

نگرانی و استرس: همه ما با عوامل و اتفاقات استرس‌زای زیادی در زندگی خود روبرو هستیم، بارها شده است که استرس شما را از داشتن خواب خوب محروم کرده باشد، مشکلات پولی، مسائل مربوط به رابطه و تنش‌های کاری می‌تواند شما را شب زنده‌دار کند،  چون استرس مغزتان را درگیر می‌کند.

یک کار مفید می‌تواند تخلیه افکار در انتهای هر روز باشد، یک قلم و کاغذ در کنار تخت خود بگذارید، قبل از خواب، فکر و نگرانی خود را بنویسید، یک فهرست کاری برای روز بعد تعیین کنید و راه حل‌ها و ایده‌هایی مربوط به آن را مشخص کنید.

اگر باز هم در طول شب بیدار شدید، به جای فکر کردن، نوشیدنی گرم کنید، به آرامی در تاریکی بنشینید و افکارتان را به تدریج از سرتان خارج کنید.

برخی از افراد هستند که به دلیل داشتن نگرانی‌های کوچک نمی‌توانند بخوابند. مانند اینکه آیا تمام پنجره ها و درها را قفل کرده‌اند یا اینکه آیا اجاق و لامپ را خاموش کرده‌اند.

در این مورد نیز باید از الگوی بررسی قبل از خواب کمک گرفت، در ورودی و پنجره‌ها را قفل کنید و چک کنید که اجاق گاز را خاموش کرده باشید، البته زیاد این کار را کوچکترین نگرانی‌ها انجام ندهید.

 

                                                                      بیشتر بخوانید: با عوارض بی‌خوابی آشنا شوید

 

الگوهای غذایی و نوع تغذیه: قطعا با شکم خالی خوابیدن نمی‌تواند داشتن یک خواب راحت را تضمین کند، اما با این حال تغذیه اشتباه در زمان اشتباه نیز تاثیر مخرب مشابهی را بر خواب می‌گذارد، غذا خوردن در دیروقت یا وعده غذایی غنی از ادویه‌جات می‌تواند موجب شب بیداری شما شود.

اسید آمینه تریپتوفان به آرامش قبل از خواب شما کمک می‌کند، تریپتوفان ترشح ملاتونین مغز را افزایش می‌دهد، ملاتونین از جمله هورمون‌های تنظیم کننده چرخه خواب است، مرغ و غذاهای لبنی سرشار از اسید آمینه هستند. اما برای اثربخشی بیشتر، بهتر است همراه برنج، نان یا ماکارونی استفاده شوند. شیر و عسل نیز از دیرباز گفته می‌شد که مفید هستند.

همچنین طبق تحقیقات کلسیم و منیزیم در اختلالات خواب دخیل هستند، منیزیم در سبزیجات سبز، لوبیا، آجیل و غلات وجود دارد، مصرف کم منیزیم به خواب رفتن را دشوارتر می‌کند، کلسیم موجود در غذاهای لبنی، سویا، لوبیا و سبزیجات سبز، با کمک به مغز برای تولید ملاتونین از تریپتوفان به داشتن خواب راحت‌تر کمک می‌کند.

ویتامین B6 نیز ممکن است مفید باشد، ماهی‌های چرب منبع غنی این ویتامین هستند؛ بدن برای تولید ملاتونین نیازمند این ویتامین است، اکثر افراد به میزان کافی ویتامین B6 را دریافت می‌کنند. اما استرس می‌تواند سبب از بین رفتن این ویتامین و اختلال خواب شود.

الکل و کافئین: مصرف چای، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زای حاوی کافئین به تحریک سیستم عصبی و هوشیارتر شدن شما منجر می‌شود. سعی کنید مصرف کافئین را تا صبح محدود کنید، همچنین می‌توانید از نوشیدنی‌های بدون کافئین مانند چای گیاهی (بابونه) استفاده کنید.

 

تشک و ملافه: تغيير ملافه نیز می‌تواند به داشتن خواب راحت کمک کند. برخی از الیاف مانند ابریشم با بهبود تنفس و تنظیم دما منجر به یک خواب راحت می‌شوند، ملافه‌های ابریشمی تا حدودی لوکس و گران قیمت هستند، با این حال یک بالشت وچکی ابریشمی نیز به همان اندازه تاثیرگذار است.

 

اتاق خواب: اتاق خواب شما، صرفا یک اتاق نیست بلکه محلی برای آرامش است، زمان خواب، اتاق باید تاریک باشد، ملاتونین، هورمون خواب، به شدت به نور حساس است و وجود نور بر ترشح آن در هنگام خواب تاثیر بدی می‌گذارد.همچنین دمای اتاق نیز باید مناسب باشد، اتاق خیلی گرم با ممانعت از افت دمای بدن در هنگام خواب موجب مختل شدن چرخه خواب می‌شود.

 

                                                                            بیشتر بدانید: فیلمی درباره اختلال خواب را ببینید.

 

نور آبی: تلفن، رایانه، تلویزیون، تبلت، تلفن همراه و لپ تاپ منشا نوعی نور به نام نور آبی هستند. تحقیقات نشان داده است که قرار داشتن در معرض این نور تا 2 ساعت قبل از خواب، ترشح ملاتونین را تا 22درصد کاهش می‌دهد.

 

آرامش: راه‌های زیادی برای استراحت قبل از خواب وجود دارد. کشش، تصویر سازی هدایت شده و تنفس در کنار مدیتیشن می‌تواند به شما برای داشتن خوابی راحت کمک کند.تمرین تنفسی ساده‌ترین راه برای آرامش و تمرکز ذهن است.تحقیقات نشان داده است که حمام کردن یا دوش گرفتن قبل از خواب، می‌تواند تاثیرگذار باشد، اضافه کردن نمک حمام منیزیم به حمام نیز اثرات شگرفی دارد، این ماده معدنی از طریق پوست جذب و موجب شل شدن ماهیچه‌ها می‌شود. همچنین سعی کنید دمای بدنتان در هنگام خواب افزایش نیابد؛ درجه حرارت نقش مهمی در تنظیم ریتم روزانه خواب دارد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.