2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
کشتی‌های تفریحی در بندر انزلی آغاز به کار می‌کنند
مدیرکل بنادر استان گیلان:

کشتی‌های تفریحی در بندر انزلی آغاز به کار می‌کنند

تا قبل از آغاز ماه رمضان دو فروند کشتی کاتاماران تفریحی وارد بندرانزلی خواهد شد و گشت دریایی ساحلی را آغاز می‌کنیم تا اینکه حلقه‌های بعدی مارینا تکمیل شود و تردد در بخش‌های دیگر نیز انجام گیرد.

دوات آنلاین- یک خبر برای آنهایی که دوست دارند اقامت روی کشتی را تجربه کنند. اولین مرحله طرح گردشگری دریایی "مارینا"  با آغاز ماه مبارک رمضان در قالب طرح شب‌های رمضان روی دریای خزر و از ساحل بندر انزلی آغاز می‌شود.

این خبر را حسین چراغی مدیرکل بنادر و کشتیرانی استان گیلان به دوات آنلاین داد و گفت: از سه سال گذشته مطالعاتی را با طرح این سوال انجام دادیم که چرا باوجود اینکه ظرفیت‌های زیادی در سواحل دریای خزر  داریم هیچ سرمایه‌گذاری تمایل ندارد در حوزه  گردشگری دریایی که اشتغالزا است و تولید ثروت می‌کند، وارد شود. بررسی‌های ما نشان ‌داد باید زیرساخت‌هایی را ایجاد کنیم  که هم بخش خصوصی را ترغیب و هم گردشگران را هدایت کنیم.

مطالعات ما نشان داد  در دو حوزه گردشگری دریایی و نزدیک به ساحل و سپس سفرهای دریایی به‌صورت مبدا و مقصد می‌توانیم فعالیت کنیم. دریای خزر مواج است و در بیشتر ماه‌های سال شرایط ناپایدار جوی دارد و با توجه به تمام فاکتورهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به این نتیجه رسیدیم که ابتدا گردشگری دریایی نزدیک به ساحل را ایجاد کنیم و ایجاد ماریناها در ساحل خزر اولین گام عملیاتی این طرح بود. طرح مارینا را در بندر انزلی اعلام کردیم و پیشنهادهای زیادی از بخش‌های خصوصی به ما داده شد و در حال حاضر در شرایطی هستیم که با چند بخش خصوصی به‌صورت جدی مذاکره می‌کنیم تا توانمندی و تخصص لازم را مورد بررسی قرار دهیم و  اولین مارینای کشور را به‌صورت تخصصی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: صنعت دریایی در بخش گردشگری شامل یک زنجیره کامل از ماریناهای متعدد است که باید در طول سواحل خزر باشد تا سود اقتصادی هم داشته باشد.  ایده ایجاد شبکه مارینا در سواحل خزر دومین ایده‌ای بود که از طرف ما مطرح شد و در طول سواحل خزر یعنی در بنادر آستارا، انزلی و کاسپین و کیاشهر، چم‌خاله، نوشهر، فریدون کنار و امیرآباد طرح مارینا اجرا شود. یعنی از غربی‌ترین تا شرقی‌ترین نقطه خزر شبکه  مارینا ایجاد شود تا مسافر  بتواند از بندر آستارا تردد بکند حتی بتواند اتومبیل خود را در کشتی‌های حمل مسافر قرار دهد.

چراغی با تاکید بر اینکه  ایجاد شبکه مارینا دو منفعت بزرگ دارد و هم می‌تواند گردشگری دریایی را رونق دهد و هم ترافیک سنگینی جاده‌ای و هوایی را کاهش دهد ادامه داد:  موفق شدیم بخش اول این طرح را به پایان برسانیم و تا قبل از آغاز ماه رمضان دو فروند کشتی کاتاماران تفریحی وارد بندرانزلی خواهد شد و گشت دریایی ساحلی را آغاز می‌کنیم تا  اینکه حلقه‌های بعدی مارینا تکمیل شود و تردد در بخش‌های دیگر نیز انجام گیرد.

 وی با اشاره به اینکه فاز دوم این طرح، سفر دریایی است گفت: درحال رایزنی با کشور آذربایجان و به‌طور مشخص بندر باکو هستیم تا بتوانیم یک خط مسافری بین بندر انزلی و بندر باکو از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایران و آذربایجان ایجاد کنیم. در این زمینه هم مذاکرات بین بندری در حال انجام است و هم بخش خصوصی در حال خرید کشتی مناسب تردد در بنادر دریای خزر است تا در بخش سفرهایی دریایی هم به اهداف‌مان برسیم.

مدیرکل بنادر و کشتی‌رانی استان گیلان ادامه داد: چشم انداز ما این است که در بخش سفر دریایی مانند گردشگری نزدیک به ساحل، خطوط مسافر و شبکه‌ای از آن را ایجاد کنیم. اما به دلیل اینکه اشتراکات فرهنگی اجتماعی و مذهبی نزدیکی وجود دارد و تعداد زیادی از ایرانیان به آذربایجان و برعکس سفر می‌کنند و البته نزدیک‌ترین مسیرهای دریایی خزر بنادر باکو و انزلی است بنابراین تصمیم گرفتیم کشور آذربایجان را به عنوان اولین‌ کشور در سفر دریایی انتخاب کنیم. البته دو بندر زیرساخت‌های لازم برای سفر دریایی را دارند. یعنی سالن مسافری مجهزو اسکله‌های پذیرش مسافر وجود دارد قطعا در سایر کشورها از جمله آستاراخان روسیه، اکتاو در قزاقستان و بندر ترکمن‌باشی در ترکمنستان کشورهای دیگری هستند که مذاکراتی را با آنها برای سفرهای دریایی انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه  اصل رقابت‌پذیری در اقتصاد گردشگری دریایی را باید پذیرفت و قواعد آن را رعایت کرد گفت: باید برای مسافران جاذبه‌ای ایجاد کنیم و یکی از این جاذبه‌ها قیمت تمام شده‌ است.  باید قیمت تمام‌شده این نوع سفرها برای مردم کمتر  و جاذبه‌های گردشگری بیشتر باشد و مسافر بتواند به‌واسطه سفر دریایی از یک توریسم ترکیبی بهره‌مند شود یعنی بتواند با یک سفر دریایی هم گردشگری دریایی و هم بوم‌گردی ساحلی و جلگه‌ای را با تجهیزات کامل تجربه کند و هم هتلینگ مناسبی در کشورهای مبدا یا مقصد داشته باشد. همه اینها در شکل کشتی‌های کروز یا پسنجر شیپ‌ها که در دنیا متدوال است محقق  خواهد شد. باید برای رسیدن به این هدف مسیر کوتاه مدتی را برویم و در اهداف میان‌مدت ایجاد خطوط مسافری را مدنظر داشته باشیم و در چشم‌انداز نهایی بتوانیم ترکیبی از خدمات را برای گردشگران ایجاد بکنیم البته  زیرساخت‌ها باید به‌وسیله دولت‌ها و حاکمیت‌ها ایجاد شود و بازاریابی بر عهده بخش خصوصی است که ظرفیتهای بسیار خوبی در این خصوص  وجود دارد.

چراغی تاکید کرد: برای بخش گردشگری دریایی در یک ماه آینده بخش اول گردشگری نزدیک به ساحل را آغاز می‌کنیم و اگر کشتی به‌موقع به انزلی برسد طرح شب‌های رمضان را در دریا را اجرا می‌کنیم.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.