2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
ایران را چطور به مهمان‌های خارجی‌‌مان معرفی کنیم
یک متخصص گردشگری توضیح داد:

ایران را چطور به مهمان‌های خارجی‌‌مان معرفی کنیم

اگر توریست‌های خارجی را فقط به بازدید از یک بنا به بنای دیگر ببرید بخش عمده‌ای از جذابیت واقعی ایران را که فرهنگ و نحوه زندگی مردم است، از دست خواهد داد.

دوات آنلاین-اگر مهمان خارجی دارید و می‌خواهید زیبایی‌های کشور را به او نشان دهید قبل از اینکه مدام او را از یک بنای تاریخی به بنای تاریخی دیگر ببرید بهتر است علاقه‌مندی‌های او را بشناسید.

 عباس‌علی شعبانی مدیر ایرانگردی روماپرواز به دوات آنلاین می‌گوید: اگر توریست‌های خارجی را فقط به بازدید از یک بنا به بنای دیگر ببرید بخش عمده‌ای از جذابیت واقعی ایران را که فرهنگ و نحوه زندگی مردم است، از دست خواهد داد. صنعت گردشگری باید بتواند جذابیت فرهنگ‌ها را نشان دهد.

او به کسانی که مهمانی خارجی دارند و می‌خواهند ایران را به او نشان دهند این‌گونه توصیه می‌کند:

اول باید توجه بدانید مهمان‌تان  چند روز در ایران خواهد ماند. بعد  در اولین اقدام علاقه‌مندی‌های مهمان خود را بشناسید و بر اساس آن برای او برنامه سفر آماده کنید. مثلا می‌توانید کسی را که علاقه‌مند به موسیقی است به اصفهان و موزه موسیقی ببرید. مسجد امام یکی از بهترین مکان‌ها برای طرفداران موسیقی است. معماری خاصی این مسجد و پژواکی که صدا در نقطه‌ای خاص از این مسجد دارد، بسیار برای گردشگران جذاب است. برنامه بعدی می‌تواند بازدید از عالی‌قاپو باشد. سازهایی که در دیوار کار شده را به او نشان و توضیح دهید در اصفهان یک حمام قدیمی وجود دارد که آن را به موزه تبدیل کرده‌اند. به قسمت سنتی حمام بروید. در آنجا موزیک زنده می‌نوازند. در کل باید بدانید مهمان شما چه علاقه‌ای دارد و بر اساس علاقه او برایش برنامه‌ریزی کنید.

البته روش دیگری هم وجود دارد که حدودا 5 سال است در جهان انجام می‌شود. "اسلو توریسم" روشی است که گردشگر را با فرهنگ و سبک زندگی مردم منطقه آشنا می‌کند. می‌توانید مهمان‌تان را با این روش به سفر ببرید. به‌طور مثال اگر شهر اصفهان را انتخاب کردید از اطراف اصفهان شروع کنید؛ مثلا از قنات‌هایی که آب وارد اصفهان می‌کرد. سپس دهکده‌های تاریخی را معرفی کنید و وارد شهر که شدید اول به میدان نقش جهان بروید. آثار تاریخی را که یونسکو ثبت کرده، معرفی کنید. این برنامه می‌تواند برای صبح تا ظهر باشد.

از بعد از ناهار در کوچه‌ها پرسه بزنید و مردم  عادی را نشان دهید. به مسگری‌ها بروید و از مسگرها بخواهید تا توضیح دهند چطور کار می‌کنند و ظروفی که تولید می‌کنند چه موارد استفاده‌ای دارد و در نهایت هم خریدی از مسگر بکنید یا هدیه‌ای بدهید که تشکری از آن فرد کرده‌ باشید.

از مشاغل دیگر هم می‌توانید با همین روش اطلاعات برای مهمان‌تان بگیرید و برایش ترجمه کنید. شب زندگی جاری  مردم را نشان دهید. به مساجدی که مردم برای نماز خواندن مراجعه می‌کنند، بروید. گردشگر را به  محیط‌های مدرن‌‌ترببرید تا مردم عادی را ببینند. به مراکز خرید بروید و زندگی جاری و امروزی مردم را نشان دهید. معمولا ایرانی‌ها در برابر مهمان خارجی  خوشرو هستند. اجازه دهید مهمان‌تان با مردم عادی صحبت و خوشرویی ایرانیان را تجربه کند. گفته های ایرانیان را برای مهمان ترجمه کنید. اینگونه سفرها می‌تواند بسیار لذب‌بخش باشد و تجربه‌ای متفاوت را برای گردشگر رقم می‌زند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.