2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
فاکتورهای مهم در رنگ‌آمیزی خانه‌ها
محمدرضا مکارمی، متخصص طراحی داخلی توضیح داد:

فاکتورهای مهم در رنگ‌آمیزی خانه‌ها

رنگ‌آمیزی خانه‌ها تابعی از شرایط، خواست‌ها، نیازها و سلایق افراد خانواده است و این عوامل بیشتر ملاک عمل قرار می‌گیرد نه استانداردهای از پیش تعیین‌شده.

دوات آنلاین-رنگ‌آمیزی خانه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که مردم ایران با آن مواجه هستند. استفاده از رنگ‌های کلاسیک و رایج یا کنار گذاشتن کلیشه‌ها و روی‌آوردن به رنگ‌آمیزی‌های جدید، این مسئله‌ای است که ذهن بسیاری از کسانی را که تصمیم دارند تغییراتی در خانه‌هایشان بدهند، به خود مشغول کرده است.

محمدرضا مکارمی، طراح و یکی از مدیران شرکت هنردانش‌بنیان پادمهراز گردون، درباره این‌که رنگ‌آمیزی بهتر یک خانه چگونه باید باشد، می‌گوید: رنگ‌آمیزی داخل خانه، مقوله‌ای سهل و ممتنع است. از طرفی مصالح مورداستفاده در خانه‌ها چنانچه به‌لحاظ جنس و بافت از تنوع کافی برخوردار نباشد (مثل سطوح گچی و دیواره‌های کناف) طراحان را وادار می‌کند به رنگ پناه ببرند و با اندود کردن رنگ، ماهیت مصالح به‌کار رفته را دگرگون کنند. چرا که این مصالح اگر به‌صورت خلاقانه مورد استفاده قرار نگیرد معمولا یکنواخت و کسل‌کننده‌اند. بنابراین ضرورت استفاده از اندود رنگ‌ها به‌عنوان عنصری جایگزین رنگ ذاتی مصالحی از این دست اجتناب‌ناپذیر است. تا به اینجای کار رنگ‌آمیزی خانه‌ها امری ساده به‌نظر می‌رسد اما پیچیدگی و دشواری کار از آنجا آغاز می‌شود که انتخاب و چگونگی رنگ‌آمیزی درون خانه‌ها یکی به بیرون خانه‌ها یعنی اقلیم و جغرافیا ارتباط می‌یابد و یکی به درون ساکنان خانه یعنی روحیات و سلایق افراد. بنابراین تصور این‌که یک استاندارد ویژه می‌تواند پاسخگوی همه نیازها در شرایط گوناگون باشد، پیش‌فرض ساده‌انگارانه‌ای است.

فرمول‌هایی که برای اتاق خواب، پذیرایی، آشپزخانه و جای‌جای خانه از پیش اندیشیده و منتخبی را فارغ از زمینه‌های اقلیمی و اجتماعی و ویژگی‌های شخصیتی افراد ساکن خانه تجویز می‌کند کاری جز رفع تکلیف و بیشتر یکنواخت کردن زندگی یکسان‌سازی شده امروز نیست. آن هم در شرایطی که امروزه طعم‌ها، بوها، شکل‌ها و آواها تکثیر شده و ناگهان فراگیر می‌شود، همه جا را تسخیر می‌کند و تشخص و خلاقیت‌های فردی را به محاق می‌برد. به‌عنوان مثال رنگ‌آمیزی یک واحد آپارتمانی با ابعاد متوسط در طبقه چهارم یک مجتمع مسکونی که در یک شهر کویری در منطقه گرمسیر است با یک واحد آپارتمانی مشابه و با همان ابعاد که در یک شهر شمالی و در میان جنگل‌های سرسبز و خنک جا گرفته، کاملا متفاوت است.

حال فرض کنید در این واحدهای آپارتمانی مشابه در موقعیت‌های اقلیمی و جغرافیایی متفاوت خانواده‌هایی با شرایط و روحیات متفاوت زندگی کنند. مثلا در یکی زوجی جوان زندگی کند و در دیگری زوجی میانسال یا پیر یا فردی تنها. بنابراین رنگ‌آمیزی خانه‌ها تابعی از شرایط، خواست‌ها، نیازها و سلایق افراد خانواده است و این عوامل  بیشتر ملاک عمل قرار می‌گیرد نه استانداردهای از پیش تعیین‌شده.

مکارمی در پاسخ به این سوال که آیا برای رنگ‌آمیزی فقط باید موقعیت جغرافیایی و روحیه افراد بر اساس سن و موقعیت اجتماعی را در نظر گرفت و آیا همین فاکتورها کافی است، می‌گوید: زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی و سویه‌های روان‌شناختی را هم باید به آنچه گفتم، اضافه کرد. مثلا خانواده مهاجر روستایی که بنابر ضرورت‌های اقتصادی و اجتماعی مجبور به مهاجرت از روستا به شهر شده‌اند و دائما یاد وطن می‌کنند، با خانواده دیگر که با اشتیاق از روستا به شهر آمده، روحیات و خواسته‌های متفاوتی دارند و زندگی و محیط زندگی را طور دیگری می‌بینند. بنابراین رنگ خانه‌هایشان باید متناسب با نگاه و خواسته‌هایشان باشد تا احساس آسایش و آرامش داشته باشند چراکه یکی قصد بازگشت دارد و دیگری خواهان ماندن است. کسی که مرتب یاد وطن می‌کند، دوست دارد دورن خانه‌اش قطعه‌ای از وطن‌اش  باشد و حال و هوای رنگ‌آمیزی خانه او را به موطن‌اش نزدیک‌تر کند. همه این فاکتورها باید در کنار سلایق مردانه و زنانه و نوستالژی‌ها  و حساسیت‌های مثل تابوها و اعتقاداتی که افراد دارند، قرار بگیرد و به‌هم اضافه شود و طراح از برآیند همه این ملاحظات باتوجه به تخصص و شناختی که از مختصات خانه و موقعیت ساکنان خانه پیدا کرده پیشنهادات رنگی خود را ارائه دهد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.