2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
چیدمان خانه‌های کوچک به سبک مدرن
یادداشت سید شهاب میرفتاح، استاد معماری درباره یکی از سبک‌های طراحی داخلی

چیدمان خانه‌های کوچک به سبک مدرن

در سبک مدرن چیدمان مبلمان به شکل L ، موازی یا نیم دایره است، که این اتفاق صمیمیت و گرمی فضایی را دو چندان می‌کند.

دوات آنلاین-هفته پیش طراحی داخلی به سبک روستیک را به شما معرفی کردم.  سبکی که برای خانه‌های بزرگ بسیار کارآمد است. اما امروز می‌خواهم شما را با سبک مدرن آشنا کنم. این سبک بعد از جنگ جهانی اول، دنیا را برای مدت مدیدی در تسخیر قرار خود قرار داد و در آن مدت توانست هنرمندان بسیاری را در تمام زمینه‌ها با خود همراه کند. در انتهای این مطلب شما هم شاید یکی از طرفداران پر و پا قرص این سبک شوید.

 

با توجه به رشد روز افزون جمعیت در جهان و به تبع آن کوچک‌شدن فضاهای زندگی، این سبک مدرن بود که توانست برای خانه‌های کوچک ما طرحی دلپذیر ارایه دهد. این سبک سعی دارد خانه‌ها را خلوت‌تر کند تا بزرگ‌تر به نظر برسند که در نهایت فضاهایی کاربردی‌تر را در اختیار ما قرار می‌دهد. به طور کلی سبک مدرن به دنبال ایجاد فضایی خلوت و ساده اما کاربردی است. عناصر تزیینی در این سبک استفاده نمی‌شوند و در صورت استفاده بسیار کم و محدود هستند .اسباب و اثاثیه خانه‌های مدرن ساده‌اند که در طراحی آنها از اشکال منظم هندسی استفاده شده است. مبل‌های مدرن را با پارچه‌های یکدست و ساده رویه می‌کنند. مبل با رویه چرم نیز در این سبک بسیار کاربرد دارد. اما توجه داشته باشید که مبلمان در این سبک بسیار به آناتومی بدن نزدیک است به طور خلاصه در ساخت مبلمان مدرن سعی می‌شود استاندارد ها را رعایت کنند. یکی از ویژگی‌های مبل مدرن ارتفاع کوتاه آن است که می‌تواند خود را از دیگر سبک‌ها متمایز کند. میز های مدرن مربع و مستطیل طراحی می‌شوند. لازم است بدانید در این سبک میز های گرد استفاده چندانی ندارند. در این سبک فاصله مبلمان را از هم کم می‌کنند تا از سردی فضای مدرن کاسته شود. توجه داشته باشید که در سبک مدرن چیدمان مبلمان به شکل L ، موازی یا نیم دایره است، که این اتفاق صمیمیت و گرمی فضایی را دو چندان می‌کند. مبل‌هایی را که از جنس استیل ساخته شده‌اند، فراموش نکنید. مبل با پایه یا دسته‌هایی از جنس استیل برای این سبک بسیار مناسب هستند. در این سبک مبلمان چوبی و بخصوص به رنگ چوب کاربرد چندانی ندارد.

 

یکی از مهم‌ترین نکات در سبک مدرن رنگ‌ها هستند. این سبک پر است از رنگ‌های خنثی و رنگ‌های متضاد کنار هم. در هیچ سبکی به این اندازه از رنگ سفید و سیاه و خاکستری استفاده نمی‌شود. اما یکی از مشخص‌های  سبک مدرن، رنگ خاکستری روشن است که روی مبلمان یا دیوار ها خودنمایی می‌کند. در کنار رنگ خاکستری می‌توانید از رنگ سبز مغز پسته‌ای به صورت نوار های پهن استفاده کنید تا شادابی را با رنگ سبز به خانه خود بیاورید.

 

برای پوشش کف خانه‌ها در این سبک از کفپوش‌های ساده و تک رنگ یا سنگ‌هایی با کمترین رگه استفاده می‌کنند. معمولا فرش‌ها در این سبک تک رنگ و یا محدود به چند رنگ است. فرش‌های بزرگ که کل فضا را پوشش می‌دهند در این سبک جایی ندارد، فرش را کوچک و معمولا کمی بزرگتر از میز  روی آن در نظر می‌گیرند. فرش‌های مدرن طرح‌دار نیستند اما فرش با طرح‌های هندسی نیز در این سبک کاربرد دارند. موکت‌های پرز دار نیز از دیگر عناصر پوشش کف خانه‌های مدرن است. در سبک مدرن فرش با طرح ایرانی را به شرط تنوع رنگی کم می‌توانید استفاده کنید. فرش با طرح گلیم و گبه نیز می‌تواند در این سبک کارایی داشته باشد.

 

نور خانه‌های مدرن در طول روز از پنجره‌‌های بزرگ و معمولا بدون پرده تامین می‌شود (در این سبک می‌توانید از پرده‌های ساده با رنگ‌های خنثی استفاده کنید) اما در تاریکی شب، خانه‌ها را با نور های موضعی روشن می‌کنند و خبری از لوستر نیست. در این سبک ما لامپ‌ها (منبع نور) را نمی‌بینیم و معمولا توسط یک قاب پوشیده شده‌اند. همانطور که گفته شد نورپردازی موضعی یکی از مشخصه‌های بارز این سبک است برای این کار می‌توانید از آباژورهای ساده در کنار مبلمان  استفاده کنید. آباژور هایی که تا ارتفاع 2 متر از کف قرار دارند، مهمترین عنصر روشنایی بخش اکثر خانه‌های مدرن هستند.

 

چیدمان آشپزخانه خود را در مرحله اول ساده و بدون پیرایه در نظر بگیرد. از کابینت‌های ام‌دی‌اف، اچ‌پی ال‌تک رنگ استفاده کنید. در این سبک رنگ چوب در هیچ جای آشپزخانه مشاهده نمی‌شود. کاشی‌ها در این سبک تک رنگ و ساده هستند. کاشی‌های این سبک در اکثر مواقع خاکستری روشن در کنار سفید است. گاز رومیزی به سبک جزیره‌ای از دیگر ویژگی‌های این سبک است. سینک ظرفشویی را می‌توان جزیره‌ای و یا زیر پنجره‌ای رو به شهر قرار داد. برای نور پردازی آشپزخانه‌های مدرن نور مخفی در سقف کاذب بسیار متداول است. اگر شما در آشپزخانه خود سقف کاذب دارید از لامپ‌های هالوژن برای نورپردازی موضعی استفاده کنید.

 

شاید در نگاه اول این سبک خسته‌کننده و کسالت‌بار باشد اما این را در نظر بگیرید که در سبک مدرن ما به دنبال ساخت  فضاهای متنوع و جدید در خانه‌های کوچک‌مان هستیم. اگر متراژ خانه شما کم است، این سبک را فراموش نکنید.

 

نویسنده: سید شهاب میرفتاح- استاد معماری

 

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.