2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
پارچه هایی از الیاف و پنبه با رنگ‌های سبک و روشن؛ مناسب برای فصول گرم
سودابه مظفری ، هنرمند و طراح پارچه مطرح کرد:

پارچه هایی از الیاف و پنبه با رنگ‌های سبک و روشن؛ مناسب برای فصول گرم

ما مشتریان خاصی داریم که به نقوش و نشانه‌ها توجه وی‍ژه دارند اما بیشتر مردم دنبال مد روز دنیا هستند و منتظر این هستند که ببینند فلان برند جهانی چه طرح لباس یا پارچه‌ای را انتخاب می‌کند.

دوات آنلاین- پارچه‌هایی با جنس الیاف و پنبه که رنگ‌هایی خنک و سبک داشته باشند برای فصول گرم سال مناسب هستند البته رنگ پارچه باید با رنگ پوست فرد هم‌خوانی داشته باشد. این پیشنهاد سودابه مظفری، هنرمند و طراح پارچه است. 

مظفری می‌گوید بهترین رنگ از نظر او رنگی است که فرد را زیباتر می‌کند و اصطلاحا به فرد می‌آید. او می‌گوید: الیاف طبیعی و پنبه به‌خاطر سبکی و اینکه عرق نمی‌کند برای استفاده در فصل‌های گرم سال مناسب است. رنگ‌ها هم می‌تواند نه تنها در زیبایی بلکه در احساس خنکی نقش داشته باشد و رنگ‌های سبک و شاد می‌تواند برای فرد چنین حسی را ایجاد کند.

 

 این هنرمند تاکید می‌کند: روی پارچه های طبیعی نقوش بهتری هم می‌توان چاپ کرد  این پارچه ها زیباتر می‌شوند اما الیاف مصنوعی نه تنها باعث عرق کردن بیشتر فرد می‌شود بلکه چاپ نقوش هم روی انها چندان مناسسب نیست و به سختی انجام می‌گیرد. بنابراین به لحاظ فنی هم مشکلاتی ایجاد می‌کند.

 

سودابه مظفری که 10 سال است به‌طور خاص طرح‌های گل و مرغ و نگارگری ایرانی را روی پارچه طراحی می‌کند، می‌گوید: همه کارهایی که به‌صورت خاص طراحی کرده‌ام با نشانه‌های شرقی و ایرانی بوده است اما این پارچه‌ها از سوی افرادی با سلایق خاص انتخاب می‌شود. ما مشتریان خاصی داریم که به نقوش و نشانه‌ها توجه وی‍ژه دارند اما بیشتر مردم دنبال مد روز دنیا هستند و منتظر این هستند که ببینند فلان برند جهانی چه طرح لباس یا پارچه‌ای را انتخاب می‌کند.  البته به تولیدکنندگان هم نمی‌توان چندان خرده گرفت چراکه اولا وقتی کاری با تیراژي بالا تولید می‌شود قاعدتا باید قیمتی داشته باشد که اکثریت مردم بتوانند از آن استفاده کنند. هرچند در کشور ما قانون کپی‌رایت رعایت نمی‌شود و به هنرمندان آسیب جدی وارد می‌کند اما در این مورد حتی اگر قانون کپی‌رایت وجود داشت به دلیل اینکه طراحی‌های خاص، گران است بنابراین تولیدکننده امکان تولید آن را ندارد. چون بازار نمی‌تواند هزینه این طراحی را بپردازد. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که تولیدکنندگان از طراحان طرح‌های خاص خریداری کنند و در این میان طراحان  باید طرح‌هایشان را برای مشتریان خاص خود بزنند.

ضمن اینکه توجه داشته باشید مد یک مساله جهانی است ما می‌توانیم مد را مطابق با شرایط خودمان کنیم مثلا اگر فلان برند طرحی زده که خوش‌مان آمده اما طرحی نیست که بتوان روی لباس مرسوم کشور پیاده کرد بنابراین می‌توانیم بخش‌هایی را که خوش‌مان آمده  روی طراحی‌های خودمان قرار دهیم و از این طریق لباس را مناسب عرف جامعه بکنیم و با مد روز هم پیش برویم.

 

این هنرمند در ادامه می‌گوید: نکته دیگری که در لباس باید توجه داشت این است که نباید از یک قانون خاص در رنگ لباس پیروی کرد. مثلا چون رنگ سال بنفش یا فلان رنگ است، حتما از آن استفاده کنیم. شاید این رنگ اصلا مناسب ما نباشد پس تکلیف چیست؟ به نظر من افراد نباید این امر را برای خود به قانون تبدیل کنند بلکه باید ببینند چه رنگی مناسب آنهاست و در در واقع به آنها می‌آید و از آن رنگ استفاده کنند.

 

مظفری درباره انتخاب رنگ مختص امسال در ایران می‌گوید: زیتونی به‌عنوان رنگی که رنگ سال ایرانی انتخاب شده می‌تواند رنگ مناسبی برای فصول گرم سال باشد به شرطی که خاکستری آن کم و رنگ زیتونی سبک باشد. هرچه رنگ‌ها سبک‌تر و زنده‌تر باشند رنگ‌های مناسب فصل گرم و هرچه سنگین‌تر  و خاموش باشند مناسب فصول سرد سال هستند.

 

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.