2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
غذاهایی که می‌خورید با سرطان در ارتباط است

غذاهایی که می‌خورید با سرطان در ارتباط است

یک متخصص تغذیه: اثر مواد غذایی که در دوران کودکی یا جوانی مصرف می‌کنید، ممکن است در دوران میان‌سالی یا پیری مشخص و باعث ابتلا به بیماری شود.

دوات آنلاین-با بررسی نوع مواد غذایی مصرفی افراد، آشکار شده که با مصرف یا عدم مصرف چه نوع مواد غذایی احتمال ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد. این را محمد آذرفر متخصص تغذیه و رژیم درمانی می‌گوید. خلاصه‌ای از توضیحات او را بخوانید:

 

  • ساده‌ترین تعریف برای سرطان، رشد و تکثیر غیرطبیعی سلولهای بدن است. در حالت طبیعی، سلول‌های بدن عمر محدودی دارند، و پس از انجام وظیفه خود در بدن نابود می‌شوند. پس از اتمام وظیفه هسته سلول فرمان مرگ را صادر می‌کند.

 

  • گاهی مواقع ژن‌هایی که در هسته سلول موجود است دچار مشکل شده و اقدام به صدور فرمان مرگ سلول نمی‌کنند و به همین دلیل سلول تکثیر می‌شود. این اختلال منجر به افزایش بی‌رویه سلول‌ها است که باعث به هم خوردن متابولیسم می‌شود که به آن سرطان می‌گویند.

 

  • طبق آنچه در کتاب‌های ارتباط تغذیه با سرطان آمده است، گلوکز،‌‌ همان قند خالص بدن، عامل اصلی تغذیه سلول‌های سرطانی است. اما سلول‌های سرطانی به طور ناقص و البته چندین برابر یک سلول سالم، این قند را مصرف می‌کنند و همین منجر به بر هم خوردن متابولیسم سلول‌ها و بی‌نظمی در سوخت و ساز بدن می‌شود. به همین دلیل است که بیماران مبتلا به سرطان اغلب ظاهری لاغر داشته و دچار مشکلات تغذیه‌ای هستند.

 

  • ارتباط تغذیه با سرطان سال‌های زیادی است که بر همگان آشکار شده است. یعنی با تحلیل و بررسی نوع مواد غذایی مصرفی افراد، آشکار شده که با مصرف یا عدم مصرف چه نوع مواد غذایی احتمال ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد. برای مثال میان سرطان‌های دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ و مصرف میوه و سبزی رابطه وجود دارد. یا مصرف مواد مصنوعی موجود در مواد غذایی با سرطان‌های مثانه، کلیه و خون رابطه معناداری دارد.

 

  • تحقیقات جدید‌تر به نحوه اثرگذاری مواد غذایی روی سلول‌های بدن و بروز سرطان پرداخته است. در نتایج حاصل از این تحقیقات گسترده توسط دانشمندان، مشخص شد که مواد غذایی با ایجاد تغییر در سطح سلول‌ها خود را به هسته سلول رسانده و با تخریب DNA، باعث تغییر در مکانیسم اثر ژن‌های موجود در هسته سلول می‌شوند؛ این تغییرات ژن‌ها باعث تکثیر غیرطبیعی سلول‌ها و بروز سرطان می‌شود.

 

  • باید توجه داشته باشید که ماندگاری اثر مواد غذایی و توجه به تغذیه به سن خاصی مربوط نمی‌شود. از دوران شیرخوارگی تا آخر عمر باید مراقب سلامت و تغذیه خود باشید. اثر مواد غذایی که در دوران کودکی یا جوانی مصرف می‌کنید، ممکن است در دوران میان‌سالی یا پیری مشخص و باعث ابتلا به بیماری شود.
12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.