2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
تهران را از معبر به مقصد گردشگری تبدیل کنیم
در نشست خبری دومین جشنواره کافه، مقصد گردشگری شهری عنوان شد:

تهران را از معبر به مقصد گردشگری تبدیل کنیم

کافه یک رویداد و مقصد گردشگری شهری است. وقتی شما به کافه‌ای می‌روید، هدف اول شما قهوه‌خوردن نیست بلکه راحتی شما، خاطراتی که تجدید می‌شود و گپ و گفتی که انجام می‌دهید همه مهم است .

دوات آنلاین-کافه یک رویداد و مقصد گردشگری شهری است. وقتی شما به کافه‌ای می‌روید، هدف اول شما قهوه‌خوردن نیست بلکه راحتی شما، خاطراتی که تجدید می‌شود و گپ و گفتی که انجام می‌دهید همه مهم است . این را حمید شاهین‌پور برگزار‌کننده دومین دوره جشنواره کافه مطرح کرد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره؛ در ابتدای نشستی که صبح دیروز برگزار شد، دکتر حمید شاهین پور با اشاره به تاریخچه صنعت کافه داری در ایران گفت:« کافه بیش از یک قرن در ایران قدمت دارد سال 1395 که اولین دوره این جشنواره برگزار شد درست  110 سال از راه اندازی اولین شعبه کافه لوقانطه در سال1285 می گذشت. همین پیشینه ما را ترغیب کرد که جشنواره ای ویژه کافه داشته باشیم.

کافه یک رویداد و مقصد گردشگری شهری است. وقتی شما به کافه ای می روید، هدف اول شما قهوه خوردن نیست بلکه راحتی شما، خاطراتی که تجدید می شود و گپ و گفتی که انجام می دهید همه مهم است ضمن اینکه گردش هم کرده اید چون  کافه را به عنوان مقصد انتخاب می کنید و این مقصد، کاری نیست. در همه کشورهای دنیا کافه مقصد گردشگری هستند.»

 صاحب کافه لوقانطه در ادامه افزود:« ما در کشور بیش از 11 هزار کافه داریم و امروز در کنار شهرداری و میراث فرهنگی کنار هم جمع شدیم تا چاره ای اندیشیده شود تا اوضاع این حوزه به سامان شود و  کافه به عنوان مقصد گردشگری انتخاب و دیده شود؛ با اینکه از سال  1307 که اولین قانون صنفی کشور  اتفاقا در مورد کافه ها هم بوده تصویب شده متاسفانه این صنف هنوز صنف ویژه خود را ندارد و زیر نظر اتحادیه آب میوه، بستنی فعالیت می کنند درحالی که معضلات و مشکلات صنف کافه داری بسیار زیاد است که نمی شود به عنوان یک صنف کوچک و محدودزیر مجموعه اتحادیه صنفی آب میوه ،بستنی باشد.امیدواریم این رویداد کمکی باشد برای برطرف کردن معضلات این صنف.»

سپس مهدی سیف رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به اینکه رویدادهایی از این دست می‌تواند برای تبلیغ تهران به عنوان مقصد گردشگری مفید باشد گفت:« از زوایای مختلف می شود به این  جشنواره پرداخت هم از منظر یک دغدغه صنفی که زمینه را برای ایجاد یک تشکل فراهم کند و هم از منظر گردشگری، چون تهران دارای کافه های بسیار زیادی است که در حال فعالیت هستند. موضوع کافه صرفا موضوع فروش قهوه و چای نیست چیزی فراتر از این ها است؛ کافه یک مقصد  فرهنگی است و اگر با این رویکرد به آن نگاه کنیم این رویداد می تواند برای تبلیغ تهران مفید باشد و تهران را از یک معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل کند.»

 علیرضا قلی نژاد عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در ادامه با فرخنده خواندن این رویداد ابراز امیدواری کرد که این فعالیت ها نقطه شروعی باشد برای اینکه جریان زندگی مدنی را در شهر تهران ، بیش از پیش شاهد باشیم .

او در ادامه خاطر نشان کرد:« امروز کافه ها نقشی فراتر از عملکرد خودشان ایفا می کنند درست مثل جریانی که در نیمه های قرن بیستم در اروپا شکل گرفت ، فعالیت های فرهنگی هنری هم محرک و هم سازمان دهی می کنند این جریانی است که کمک می کند که این رفتار های مدنی وارد جامعه بشود.»

دکتر وجیحه قاسمی نیز با اشاره به اینکه برگزاری موفق این رویداد فرهنگی حاصل همدلی مدیران دستگاه‌های دولتی و حمایت از  فعالیت بخش های خصوصی گفت:« امیدواریم شاهد برگزاری نمایشگاه های تخصصی بیشتری که باعث جذب گردشگر در تهران شود باشیم ؛ چون تهران از قدیم شهری بوده که به عنوان بار انداز از آن استفاده می شده و محل عبور بوده و در سالهای اخیر با کارهایی که شهرداری تهران برای معرفی گردشگری داشته، باعث شده اقامت در تهران را افزایش پیدا کند .برگزاری این رویداد ها در زمان هایی که هتل های ما خالی هستند باعث می شود تا از ضرر این بخش نیز جلوگیری کنیم. »

 این نشست با توضیحات محمد آقا محمد خانی و حافظ صفایی دو تن از داوران جشنواره درباره مسابقات مختلف این جشنواره توضیحاتی ارائه کردند. در پایان نیز با حضور شهرام علی محمدی معاون صنایع دستی و گردشگری اصحاب رسانه از فضای برگزاری جشنواره و باغ موزه قصر بازدید کردند.

دومین دوره جشنواره کافه؛مقصد گردشگری از 17 تا 21 اردیبهشت در باغ موزه قصر برگزار می شود.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.