2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
تاثیر عمل‌ زیبایی بر شخصیت
سامیه موحد ، پزشک پوست و مو توضیح داد:

تاثیر عمل‌ زیبایی بر شخصیت

وقتی برای زیبایی لب بالای فرد را کلفت‌تر از لب پایین می‌کنند آن هم فقط به این دلیل که روی صورت فلان هنرپیشه دیده شده، زیبایی فرد از بین می‌رود و تناسب صورت به‌هم می‌خورد.

دوات آنلاین- یک پزشک زیبایی معتقد است ضعف اعتماد به نفس در میان ایرانی‌ها یکی از مهمترین دلایلی است که زنان و دختران جوان را به سمت عمل‌های زیبایی افراطی می‌کشاند و متاسفانه این ضعف بیشتر از خانواده‌ها به فرد القاء می‌شود.

دکتر سامیه موحد به دوات آنلاین می‌گوید: به دلیل توجه بیش‌از حد به گردی صورت در ایران کارهایی روی صورت افراد ایجاد می‌شود که شخصیت آنها را تحت تاثیر منفی  قرار می‌دهد و باعث می‌شود سرنوشت این افراد تغییر کند.

 او توضیح می‌دهد: چون به‌خاطر مسایل فرهنگی، گردی صورت بیشتر مورد توجه قرار گرفته است توجه فرد به خودش هم به همین سمت رفته و در واقع گردی صورت در بدن او محوریت پیدا کرده‌ است و برای اینکه فرد توجه‌ها را به خود جلب کند  به‌صورت اغراق‌شده روی صورتش کارهایی می‌کنند که به جای بهترشدن زندگی‌اش وضعیت زندگی و سرنوشت او را خراب می‌کند. متاسفانه نه فرد و نه برخی پزشکان زیبایی به این نکته توجهی ندارد.

این متخصص پوست و مو تاکید می‌کند: هر تغییری که روی صورت فرد انجام می‌شود روی شخصیت او تاثیر مستقیم دارد و این کارها نباید بدون مطالعه انجام شود. هر صورت تناسبی دارد و باید تناسب‌ها را حفظ کرد. وقتی تناسب از بین می‌رود در واقع زیبایی از بین می‌رود. متاسفانه در میان مراجعانم بسیار دیده‌ام که عملی زیبایی انجام داده‌اند که تناسب صورت‌شان از بین رفته‌ وتاثیر منفی روی زیبایی آنها گذاشته‌ است. پزشکان باید معنای خطوط و میمیک صورت را  بشناسند و به این مساله که هر خطی در صورت معنایی دارد توجه کنند. برخی خطوط مانند خط غصه روی صورت وجود دارد که اگر از بین برود شخصیت فرد را در جهت مثبت تغییر می‌دهد اما بعضی تغییرات در جهت منفی است مثلا بزرگ‌کردن چانه یکی از کارهایی است که این روزها از سوی افراد انجام می‌شود و متاسفانه این اتفاق بدون توجه به تناسب صورت می‌افتد. چانه باید با بینی و لب تناسب داشته‌ باشد و وقتی چانه را بزرگ می‌کنند، شخصیت فرد واقعا تغییر می‌کنند و کم‌کم ویژگی‌های منفی در او رشد می‌کند و به‌مرور زمان روی رفتارها فرد تاثیر می‌گذارد. اگر کسی  خط اخم را از بین ببرد مسلما بعد از مدتی احساس راحتی و آرامش دارد بنابراین در فرد خوشحالی و خوب‌بودن را به وجود می‌آورد و زندگی او را با کیفیت می‌کند اما وقتی برای زیبایی لب بالای فرد را کلفت‌تر از لب پایین می‌کنند آن هم فقط به این دلیل که روی صورت فلان هنرپیشه دیده شده، زیبایی فرد از بین می‌رود و تناسب صورت به‌هم می‌خورد. شاید بعضی‌ کارها روی صورت افراد با توجه به تناسبی که صورت آنها دارد زیبا باشد اما روی صورت همه افراد این‌طور نیست و این وظیفه پزشک است که چنین مساله‌ای را گوشزد کند. شاید مریض درخواست کند کاری را برای او انجام دهیم اما ما به‌عنوان پزشکان زیبایی باید به او تفهیم کنیم که این کار به زیبایی او و کیفیت زندگی‌اش کمک نمی‌کند.

این پزشک زیبایی در خصوص اینکه انجام کارهای زیبایی روی صورت تا چه حدی می‌تواند مفید و منطقی باشد می‌گوید: اگر جزئی از بدن فرد طوری باشد که زندگی او را مختل کند و فرد را به انزوا بکشاند قطعا باید عمل زیبایی روی آن انجام شود. این اعمال فقط مربوط به صورت نیست. مثلا ممکن است فردی چاقی مفرط داشته‌ باشد بنابراین باید عمل روی بدن او با تشخیص پزشک انجام شود. این عمل‌ها در تمام دنیا انجام می‌شود و حتی بیمه هزینه آن را پرداخت می‌کند. اما وقتی  کسی 5 بار عمل بینی انجام می‌دهد یعنی دچار وسواس است و بیشتر تغییراتی که در بدن خود می‌دهد وسواس‌گونه  است و پزشکان نباید قبول کنند چنین عمل‌هایی را روی بدن فرد انجام دهند.

 موحد چاره مقابله با افراط گری در عمل‌های زیبایی را بالا بردن اعتماد به نفس در افراد می‌داند و می‌گوید: باید فرهنگسازی کنیم و  به پدر و مادران آموزش دهیم اعتماد به نفس را در فرزندان خود نکشند و ایرادهای کوچک روی صورت فرزندشان را مدام گوشزد نکنند. متاسفانه مراجعینی دارم که فرد به میل خودش برای انجام عمل زیبایی نیامده بلکه پدر یا مادرش او را آورده‌اند چون فکر می‌کنند فلان قسمت صورت فرزندشان ایراد دارد. وقتی والدین چنین نگاهی به فرزند داشته باشند و حتی فرزندشان را نزد پزشک ببرند دیگر چگونه می‌توان توقع داشت که فرد اعتماد به نفس داشته باشد؟ ما باید این فرهنگسازی را در خانواده‌ها ایجاد کنیم که در راستای ارتقاء شخصیت فرزندانشان قدم بردارند و ایرادهای ریز که در بسیاری موارد اصلا هم مهم نیست را مدام گوشزد نکنند تا شخصیت و اعتماد به نفس فرزندشان از بین نرود.

 سامیه موحد به نبود فرهنگ استفاده از مشاور در کشور هم اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی مراجعی بخواهد که درمان زیبایی روی صورت او انجام دهم در صورتی که ببینم نیاز ندارد این کار را نمی‌کنم و توضیح می‌دهم که تناسب صورت او از بین می‌رود و سرنوشتش تغییر می‌کند. تقریبا در 99 درصد مواقع فرد می‌پذیرد که عمل را انجام ندهد. راهی که برای توجیه مراجعانم که کمبود اعتماد به نفس داردند در پیش می‌گیرم این است که به آنها کتاب هدیه می‌کنم، کتاب‌هایی که درباره اعتماد به نفس نوشته شده است. معمولا تعداد زیادی از این کتاب‌ها را در مطب دارم و وقتی احساس کنم  مراجعم با کمبود اعتماد به نفس روبه‌روست از او می‌خواهم کتاب را بخواند و بعد تصمیم بگیرد. بعد از آن اگر تصمیم گرفت پیش مشاور برود قطعا از همکاران روانپزشک و روان‌شناسم در این خصوص کمک می‌گیرم و بیمارم را به  آنها ارجاع می‌دهم .

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.