2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
در خانه‌های ایرانی روی مردم باز می‌شود

در خانه‌های ایرانی روی مردم باز می‌شود

قرار است در هر 32 استان شاخص کشور یکی از این خانه‌ها با معماری شاخص همان استان و با تمام نشانه‌های زندگی ایرانی و برای ترویج و احیای دوباره آن برپا شود.

دوات آنلاین-یک در فیروزه‌ای یا قهوه‌ای سوخته با کلون‌های مجزا برای مردها و زن‌ها و دو پیر نشین در اطراف در، اجزایی هستند که مشخصه یک خانه با معماری ایرانی را تداعی می‌کند.

 

خانه‌هایی که به‌جای آیفون تصویری دو کلون مختص مردها و زن‌ها داشت تا با این روش مشخص شود چه کسی پشت در قرار دارد.

 

هنوز هم گوشه و اطراف شهرها نمونه‌ این خانه‌ها که زیر چنگ ساخت و سازهای مدرن نرفته‌اند، را می‌توان دید.

 

قرار است در هر 32 استان شاخص کشور یکی از این خانه‌ها با معماری شاخص همان استان و با تمام نشانه‌های زندگی ایرانی و برای ترویج و احیای دوباره آن برپا شود. اولین «خانه ایرانی» در تبریز همزمان با افتتاحیه رویداد گردشگری 2018 بازگشایی شد.

 

برای بازدید از اولین خانه ایرانی راهی میدان ساعت تبریز می شویم،‌ از دالان هشتی ورودی خانه با آجر خطایی می‌گذریم، حوض آبی با بوته‌های رز و درختچه‌های تازه جوانه زده روح را نوازش می‌دهد.

 

حیاط‌ در جهت طولی زمین احداث‌شده‌اند و حوض و باغچه نیز به‌صورت عمود برهم و موازی محور طولی حیاط ساخته‌شده‌است؛ خانه‌ از یک حیاط مرکزی و درون‌گرا بهره گرفته است.

 

اتاق‌ها دورتادور حیاط بنا شده‌است و حال که قرار است که تبدیل به نمایشگاهی برای معرفی صنایع دستی ایران باشد، دیوارهای داخلی برداشته شده و خبری از درونی و اندرونی نیست.

 

طراح این خانه تاکید دارد تمامی وسائل موجود در این خانه ساخت دست صنعتگران و هنرمندان تبریزی است.

 

از لوستر و پرده تا مبلمان سرویس خواب گرفته تا زیورآلات همه ساخت دست هنرمندان آذری است.  همه وسائل کاربردی و دکوراتیو با روحیه و سبک زندگی ایرانی هم‌خوان است.

 

پویا محمودیان معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در گفت‌وگو با فارس در‌ حاشیه این بازدید، گفت: ما معتقدیم صنایع دستی کشورمان آن‌قدر توانمند است که بتواند در تمامی فضاهای زندگی خودش را به بهترین نحو نشان دهد.

 

وی با اشاره به طرح ایجاد «خانه‌های ایرانی» که برای نشان دادن قابلیت‌های صنایع دستی در تمامی فضاهای یک خانه شکل گرفته است، گفت: به دنبال این هستیم که نشان دهیم صنایع دستی کشورمان می‌تواند هم بعد کاربردی داشته باشد و هم بعد دکوراتیو و تزئینی.

 

محمودیان خاطرنشان کرد: خانه‌های ایرانی با این هدف که مدلی برای زوج‌های ایرانی، مشتاقان صنایع دستی وگردشگران خارجی ارائه دهد، برپا می‌شود و سعی می‌کنیم این خانه‌ها در هر استانی از غالب صنایع دستی همان استان بهره ببرند.

 

وی با بیان اینکه در خانه ایرانی تبریز (خانه صلح‌جو) 80صنعت‌گر هنری قابلیت‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند اظهار داشت: این خانه با روح هنری‌اش، جذابیت و نشاط زندگی ایرانی را به نمایش می‌گذارد.

 

معاون صنایع دستی کشور هدف دیگر از ایجاد خانه‌های ایرانی را ترویج صنایع دستی و اشتغالزایی دانست و گفت: هموطنان ما می‌توانند با مراجعه مستقیم به خانه‌های ایرانی سراسر کشور و سایت آن چرخ زندگی صنعتگران و هنرمندان را بچرخانند که اغلب اقلام هنری‌شان در این خانه‌ها وجود دارد.

 

وی در ادامه گفت: برای برپایی خانه‌های ایرانی در کشورهای دیگر نیز پیشنهاداتی داشته‌ایم.

 

محمودیان در پاسخ به این سوال که آیا اقلام موجود در خانه‌های ایرانی قابل خرید برای تمامی اقشار ایران هستند، گفت: علاوه بر اقلام نفیس موجود در این خانه‌ها بسیاری از اقلام قیمت‌های متوسطی دارند و طبقات مختلف جامعه می‌توانند از ‌آنها استفاده کنند.

 

وی تصریح کرد: هدف ما این است که صنایع دستی فاخر جایگاه استفاده خود را داشته و صنایع دستی کاربردی هم در جایگاه خود مورد استفاده قرار گیرند، افزون‌ بر این صنایع دستی نسل جدید با طراحی‌های مدرن نیز در این خانه‌ها با رنج قیمتی متفاوت وجود دارد.

 

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به شعار سال که به حمایت از کالای ایرانی پرداخته است گفت: مطمئنم این مدل در راستای حمایت از صنایع دستی ایران می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما این امر نیازمند عزم ملی است و مردم باید بخواهند که از کالا و صنایع دستی ایرانی و هنر ایرانی حمایت کنند.

 

وی درخصوص نحوه نمایش آثار و حضور هنرمندان مختلف هر استان در این خانه‌ها اظهار داشت: در فصول مختلف کالاهای جدید از هنرمندان مختلف در این خانه‌ها به نمایش گذاشته می‌‌شود تا جنبه تازگی و تنوع حفظ شود.

 

محمودیان ادامه داد: برای نحوه فروش و سفارش اقلام هم در حال برنامه‌ریزی هستیم، تا با یک مدل صحیح اختصاصی بتوانیم از حضور تمامی صنعتگران و هنرمندان در این خانه‌ها بهره‌ برده و از این طریق این قشر از برپایی این خانه‌ها منتفع شوند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.