2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
ضیافت رنگ‌ها و نقش‌ها در طراحی داخلی خانه
مهرناز استوار، طراح داخلی درباره سبک‌های مراکشی و مصری توضیح می‌دهد:

ضیافت رنگ‌ها و نقش‌ها در طراحی داخلی خانه

همان‌قدر که رنگ‌ها در سبک مراکشی اهمیت دارند، در سبک مصری این نقش‌ها هستند که نگاه را جلب می‌کنند.

دوات آنلاین-آشنایی با سبک‌های مختلف طراحی داخلی می‌تواند به ما در آراستن خانه‌مان کمک کند. دکتر مهرناز استوار، متخصص طراحی داخلی و استاد دانشگاه پیش از این درباره سه سبک مینی‌مالیسم، روستیک و اینستالیشن‌آرت یا همان هنر چیدمان توضیحاتی داده بود. او اکنون ما را با ضیافت رنگ‌ها در سبک مراکشی آشنا می‌کند و درباره سبک مصری توضیحاتی می‌دهد:

 

سبک مراکشی

مهم‌ترین ویژگی این سبک استفاده جسورانه از رنگ‌ها است. در این سبک از رنگ‌های تند مانند سبز تند، نارنجی تند و... و یا ترکیب این رنگ‌ها در کنار هم استفاده می‌کنند و ممکن است این رنگ‌ها را در مبلمان یا کاشی‌کاری به‌کار بگیرند. در واقع کاشی‌کاری‌های رنگارنگ یکی از ویژگی‌های سبک مراکشی است و از این کاشی‌ها که به آن "زلیج" گفته می‌شود، در کف، دیوار، زیر پنجره‌ها و... استفاده می‌کنند.

در دکوراسیون داخلی استفاده از فانوس بسیار رواج دارد. ممکن است فانوس‌ها را روی میز قرار دهند یا این‌که چراغ‌های آویز و دیوارکوب‌ها به‌شکل فانوس باشد. حتی ممکن است این فانوس‌ها کاربرد نورپردازی نداشته و صرفا تزئینی باشند اما به‌هر حال نشانه اصلی نورپردازی در سبک مراکشی فانوس است.

همچنین در این سبک به گل و گیاه بسیار اهمیت داده می‌شود. خانه‌های مراکشی حیاط جلو یا پشت ندارند بلکه حیاط مرکزی دارند که در آن از گل و گیاه استفاده می‌کنند و ما در آنها شاهد حوض‌های کوچک با کاشی‌کاری زلیج هستیم.

موضوع دیگر استفاده از قوس است. قوس‌ها در سبک مراکشی فرم خاصی دارد و حالت نعل اسب و گردتر از قوس‌های ایرانی است و از آنها پشت تی‌وی روم یا در قسمت‌های ورودی استفاده می‌شود.

 

عکس‌های بیشتر از طراحی داخلی به سبک مراکشی را اینجا ببینید.

 

سبک مصری

مصریان به تزئیات خیلی اهمیت می‌دهند و ما حتی در تزئین دسته یا پشت مبل شاهد استفاده از جواهرات هستیم. رنگ غالب در سبک مصری برخلاف مراکشی، رنگ‌های روشن است مانند زرد روشن یا قهوه‌ای و ترکیب آن با رنگ بژ. همچنین در این سبک روی دیوارهای سالن یا تالارو حتی در سقف از نقوشی استفاده می‌کنند که نشان‌دهنده اتفاقی آئینی است. علاوه بر این در دیوارها از تورفتگی و طاقچه نیز استفاده می‌کنند.همان‌طور که گفته شد در سبک مراکشی استفاده از فانوس رواج دارد و در سبک مصری از مجسمه‌ها زیاد استفاده می‌شود که این مجسمه‌‌ها به آئین‌هایشان برمی‌گردد. 

ضمن این‌که خیلی از طلاکوب استفاده می‌شود و ما آن را روی دسته مبل‌ها یا قاب‌های دورتادور دیواره‌ها شاهدهستیم.               

موزائیک‌کاری نیز در این سبک زیاد است و علاوه بر آن سرستون‌ها هم نقش مهمی دارند. سرستون‌ها اصولا در سبک یونانی بسیار مورد استفاده هستند اما در سبک مصری نیز از هر سه شیوه ساخت سرستون یعنی دوریک، یونیک و کورنتی استفاده می‌شود.

سبک دوریک درواقع سبک هندسی است و ما در سرستون‌ها مثلا گچ‌بری‌های مستطیل شکل را شاهد هستیم.در سرستون‌های یونیک نیز فرم‌های منحنی‌وار را می‌بینیم و در سرستون‌های سبک کورنتی شاهد فرم‌های گیاهی هستیم و معمولا از گیاهانی مانند کنگر، پاپیروس یا سرو که گیاهان مقدسی تلقی می‌شوند، استفاده می‌شود.

 

در چیدمان سبک مصری ما شاهد هستیم در گوشه اتاق‌ها از صندوقچه‌های قدیمی با جدارهای طلاکوب و پارچه‌های مخمل استفاده می‌شود.

و در آخر باید توضیح داد که اکثر مبلمان سبک مصری ترکیب فلز و چوب است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.