2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
عمل‌های زیبایی در ایران  کمی افراطی است
مجتبی قمری، متخصص پوست و مو:

عمل‌های زیبایی در ایران کمی افراطی است

متاسفانه مراکز زیرزمینی و غیرتخصصی وارد حيطه تخصصی پوست و زيبايي می‌شوند و متاسفانه می‌بینیم حتي برخی متخصصان غيرمربوط از جمله متخصصان زنان هم کارهای زیبایی صورت انجام می‌دهند.

دوات آنلاین-یک متخصص پوست و مو معتقد است زندگی مدرن به غیر از افزایش ارتباطات بین مردم دنیا باعث شده یک سری خواسته ها و تمايلات در حوزه زيبايي از حالت انتزاعی و دوردست به خواسته عملیاتی تبدیل شود  عمل‌های زیبایی که انجام می‌شود هم در همین راستا است.

 

دکتر مجتبی قمری به پیشرفت علم و تكنولوژي در بخش زیبایی اشاره کرد و گفت: علم در روش‌های زیبایی گسترش زیادی پیدا کرده و همچنين سرمایه‌گذاری مالی  عظیمی  هم در این حوزه انجام و تکنولوژی  و دستگاه‌های پیشرفته زیادی هم وارد بازار پزشکی شده است. 


 قمری افزود:انجام بعضي  اعمال زیبایی به یک نیاز برای افراد تبدیل شده و  وقتی کاری به‌عنوان نیاز افراد شناخته می‌شود در واقع وارد سبد نيازهاي خانوار می‌شود و  مردم بخشی از درآمد زندگی خود را به آن تخصیص می‌دهند. بنابراین وظیفه اصلی متخصص زیبایی و پوست این است که هم فرد را نسبت به زیاده‌روی که در این زمینه ممکن است انجام دهد آگاه و هم عمل زیبایی مناسب را اجرا کند.

 
این متخصص پوست و مو گفت:  در حال حاضر انجام عمل‌های زیبایی در ایران  کمی افراطی است. به‌عنوان مثال آمارها نشان می‌دهد  بزرگ‌ترین بازار جراحی بینی و پلاستیک  دنیا در ایران است. در بعضی موارد ناآگاهی فرهنگی علت اصلی تصمیم‌ برای عمل جراحی زیبایی است. حتی مشاهده شده بسیاری از افراد که  وضعيت مالي مناسبی ندارند و به‌سختی هزینه‌ها را فراهم می‌کنند،  دست به عمل‌های زیبایی می‌زنند در حالیکه انجام‌ندادن آن عمل زیبای  خطری برای حیات فرد ندارد. البته اینکه کسی زیبایی را دوست دارد بد نیست به شرطی که درست و علمی و منطقی آن را انجام دهد.  در این صورت تغییراتی که در ظاهر خود می‌دهد روی کیفیت زندگی تاثیر مثبت می‌گذارد. 
افرادی که تصمیم به انجام عمل زیبایی می‌گیرند باید توجه داشته باشند وقتی عملیاتی مورد تایید متخصصان باشد، مسلما تعاریف آن مشخص است و دقیقا گفته می‌شود که چه روشی برای چه کاری به کار می‌گیرند و فرد چه داروهایی را باید استفاده کند. هر عمل زیبایی چارچوب خودش را دارد. آنچه مراجعه‌کننده درخواست می‌کند باید به‌گونه‌ای باشد که طبق تعاریف علمی و پزشکی  حداقل عارضه و حداکثر نتیجه را داشته و  در حاشیه امنیت و به‌صورت علمی انجام شود. چنین عملی درست است اما اگر خارج از این چارچوب باشد،  فرد ممکن است دچار عارضه شود.

این متخصص پوست و مو گفت: پزشکان نباید  آزمون و خطا را روی مردم انجام دهند و  آزمون و خطا باید در لابراتوارها و مراكز تحقيقات علمي و تخصصي انجام گیرد و  با نتیجه قطعی آن روش روی مردم  انجام بگیرد. متاسفانه  گاهی دیده می‌شود که آزمون و خطا از سوي عده‌اي سود جو روی مردم انجام می‌شود.

 
وی درباره این‌که گفته می‌شود برخی افرادی که عمل جراحی زیبایی می‌کنند دچار اختلال شخصیت هستند، توضیح داد: این تقسیم‌بندی درست نیست و نباید گفت کسانی که عمل زیبایی انجام می‌دهند اختلال شخصیت و آنهایی که انجام نمی‌دهند سلامت روان دارند. این گفته مبنای علمی و درستی ندارد اما  ما بیماری‌هایی هم داریم که افراد به خاطر آن بیماری در عمل‌های جراحی زیبایی زیاده‌روی می‌کنند ازجمله  می‌توان به بیماری "بادي دیسمورفیک دیزوردر" (خودزشت‌پنداری) که به آن "بی‌دی‌دی" هم  گفته می‌شود، اشاره کرد. درصد کمی از مردم به این بیماری دچار هستند یا اختلالات وسواسی دارند که باعث می‌شود تصور کنند اختلالی در بدن و ظاهر دارد و باید آن را برطرف کند.  حتی این افراد اگر به فردی متخصص مراجعه کنند، متخصص درخواست‌های غیرمنطقی و  غیرعلمی آنها را انجام نمی‌دهد. یکی از موقعیت‌هایی که متخصصان زیبایی برای  آن آموزش می‌بینند، برخورد با چنین افراد و انجام‌ندادن خواسته‌های غیرعلمی و غیرمنطقی آنهاست. و لی متاسفانه اگر این افراد به اشخاص غیر متخصص مراجعه کنند انواع عمل زیبایی روی آنها انجام می‌شود  و از آنجایی که این افراد اختلال دارند، هیچ وقت به رضایت نمی‌رسند و ضمن پیچیده‌شدن  وضعیت‌شان درواقع دردسر جدید برای خود ایجاد می‌کنند.

 
مجتبی قمری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های متخصص پوست و زیبایی این است که توقعات مراجعین خود را به توقعات منطقی و علمی نزدیک کند، گفت؛ منطقی‌کردن خواسته‌های بیمار به معنای اعمال سلیقه پزشک نیست بلکه درنظر گرفتن فاکتورهای انجام عمل است. مثلا اگر  فردی متقاضی "لیپوساکشن" است پزشک باید بر اساس تعریف علمی لیپوساکشن که در چه سایز و اندازه و ... قابل انجام است، درخواست مراجعه‌کننده را بررسی کند و در صورتی‌که مراجعه‌کننده شرایط آن را نداشت به او  گفته شود که نباید عمل را  انجام دهد یا باید از روش دیگری استفاده کند. انجام عمل‌های زیبایی، استاندارد  و تعریف علمی دارند که باید رعایت شود. اگر مراجعه‌کننده  قبول کرد عمل زیبایی با روش علمی و قانونی انجام شود پزشک هم آن را انجام می‌دهد در غیر این صورت پزشک نباید به خواسته مراجعه‌کننده تن دهد و سلامت او را به خطر بیندازد. 

 

دکتر قمری در پاسخ به این سوال که چرا باوجود این چارچوب‌ها هنوز چنین عمل‌های غیراستانداردی انجام می‌شود، گفت:متاسفانه مراکز زیرزمینی و غیرتخصصی وارد این حيطه تخصصی پوست و زيبايي می‌شوند و متاسفانه می‌بینیم حتي برخی متخصصان غيرمربوط از جمله متخصصان زنان هم  کارهای زیبایی صورت انجام می‌دهند که این یک فاجعه است. متخصصان بیهوشی. طب توانبخشی و ... در امر پزشکی زیبایی دخالت می‌کنند و مراجعه‌کننده هم دارند زیرا تبليغات غير واقع انجام می‌دهند  و  می‌پذیرند  در حیطه توقعات غیرمنطقی بیمار عمل کنند و نه در حیطه علمی و قانونی. همین امر توقعات افراد را مدام افزایش می‌دهد و این بسیار بد است. مساله زیبایی و پوست بحث بسیار جدی و مهم است که با اعتماد به نفس اشخاص و زندگی مردم ارتباط دارد  و در واقع بسیاری از درمان‌های بیماری‌های پوستی برای اینکه ظاهر افراد بهتر شود، انجام می‌گیرد.  در تخصص پوست و مو بخش زیبایی و درمان خیلی از هم جدا نیست و بیشتر درمان‌هایی که داریم برای این است که کیفیت زندگی افراد بهتر شود و درمان‌ها هم در راستای زیبایی و بهتر شدن ظاهر افراد است اما همه این اعمال باید در حیطه قانون و علم انجام شود.

 

این متخصص پوست و مو در پاسخ به این سوال که برای نگهداری از پوست و مراقبت منطقی از آن چه باید کرد، گفت: در بخش نگهداری از پوست بر اساس جنسیت و نوع پوست و  سن افراد تجویز می‌کنیم که چه کارهایی باید انجام دهند و سعی می‌کنیم وضعیت پوست افراد را به زمانی برگردانیم که افت زیبایی نداشتند . اگر قبل از افت زیبایی افراد به پزشک مراجعه کنند قطعا روش‌های ارزان‌تر و بهتر با نتیجه بسیار بالاتر برای افراد وجود خواهد داشت و کار پزشک و بیمار در این صورت آسان‌تر خواهد شد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.