2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
سندروم مقاصد گردشگری چیست؟
آرش نورآقایی، مدرس راهنمایان گردشگری توضیح داد:

سندروم مقاصد گردشگری چیست؟

سندروم پاریس با برخی علائم روانی همچون هذیان‌گویی شدید، توهم، احساس آزار و اذیت ، اضطراب و برخی علایم جسمانی همچون افزایش ضربان قلب و تعریق مشاهده می‌شود.

دوات آنلاین-سندروم مقاصد گردشگری یک نوع اختلال روانی است که در چند شهر دنیا رخ می‌دهد و برخی افراد که به این شهرها سفر می‌کنند دچار آن می‌شوند. این سندروم مانند یک ضدتبلیغ جنبه تبلیغاتی برای این شهرها داشته‌ است.

آرش نورآقایی مدرس راهنمایان گردشگری در گفت و گو با دوات آنلاین  به سندرم مقاصد گردشگری که در برخی شهرها از جمله  فلورانس و پاریس وجود دارد اشاره کرد و گفت: سندروم در واقع یک نوع اختلال روانی است که در برخی شهرهای دنیا که ویژگی‌های خاص گردشگری دارند به دلیل آن ویژگی بروز پیدا می‌کند. 

او در توضیح صحبت‌هایش گفت: برخی از شهرهای جهان به دلیل واقعه تاریخی که در آن رخ داده و یا تصوراتی که در ذهن مردم ساخته شده برای مردم دارای ابهتی است که فرد را تحت تاثیر قرار داده و دچار اختلال می‌کند. البته سندروم مقاصد گردشگری بخشی از سندرم گردشگری است.

نورآقایی به سندروم پاریس اشاره کرد و گفت: سندروم پاریس برای گردشگران شهر پاریس اتفاق می‌افتد. این سندروم با برخی علائم روانی همچون هذیان‌گویی شدید، توهم، احساس آزار و اذیت (احساس مورد خشم و غضب دیگران‌بودن)، خود دگربینی، اضطراب و برخی علایم جسمانی همچون گیجی، افزایش ضربان قلب و تعریق مشاهده می‌شود. این سندروم در میان ژاپنی‌ها بیشتر از سایر گردشگران دیده شده است.  ندانستن زبان، تفاوت فرهنگی و خستگی از عمده دلایل سندرم پاریس است. فرانسوی‌ها در مقایسه با ژاپنی‌ها در ایجاد ارتباط کلامی خودمانی برخورد می‌کنند که همین ثابت می‌کند چه تفاوت فرهنگی بین آن‌ها وجود دارد. در فروشگاه‌های ژاپن مشتری به نوعی پادشاه است درحالی‌که در این شهر به سختی فروشنده‌ها به مشتری نگاه می‌کنند و مردمی که با وسایل نقلیه عمومی تردد می‌کنند  اخمو به‌نظر می‌آیند. اما داشتن تصویری ایده‌آل از پاریس این برداشت را ایجاد می‌کند که ژاپنی‌ها توانایی لازم برای وفق پیدا کردن بین تصویر آن‌ها و آنچه واقعیت پاریس است را ندارند.

همچنین تلاش بیش از حد فرد و صرف انرژی فراوان برای استفاده بهینه از هر لحظه اقامت در پاریس می‌تواند باعث بی‌ثباتی روانی در گردشگر شود.

یکی از تمهیداتی که سفارت ژاپن برای سندروم پاریس در نظر گرفته در اختیار قرار دادن یک خط تلفن ۲۴ ساعته برای افرادی است که دچار این بحران می‌شوند تا اگر نیاز به درمان کلینیکی داشتند به آن‌ها کمک شود. با این حال تنها درمان دائمی برای این قبیل افراد بازگشت به ژاپن است.

وی ادامه داد: سندروم فلورانس هم دیگر سندرمی است که گردشگران با آن مواجه می‌شوند. به دلیل زیبایی بسیار زیادی که این شهر دارد وقتی گردشگران وارد آن می‌شوند به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و جوی که بر آنها حاکم می‌شود ممکن است آنان را دچار سندرم فلورانس کند. این سندروم اولین بار در استاندال (نویسنده رمان معروف سرخ و سیاه ) بعد از دیدار کلیسای “سانتاکروچه” در شهر فلورانس در سال ۱۸۱۷ میلادی دیده شد. زمانی که یک فرد در معرض تجربه موضوعاتی قرار می‌گیرد که به آن‌ها اهمیت زیادی می‌دهد به ویژه هنر، اختلال سندروم استاندال یا فلورانس  اتفاق می‌افتد.

نور آقایی  سپس به سندرم استکلهم اشاره کرد و گفت: این سندروم به دلیل گروگانگیری که در سال 1937 در شهر استکهلم  رخ داد و واکنشی که گروگانگیران و گروگان‌ها داشتند به سندروم استکهلم معروف شد و به این معنا نیست که کسانی که وارد شهر استکهلم می‌شوند دچار این سندرم می‌شوند. در واقع کسانی  که دچار احساسات مثبت قربانی نسبت به گروگان‌گیر یا زندانبان و برعکس و یا احساسات منفی نسبت به خانواده، دوستان و مقاماتی که سعی در نجات قربانی دارند  می‌شوند دچار سندروم استکلهم هستند.

 این راهنمای تورهای فرهنگی و طبیعت‌گردی در پاسخ به این سوال که آیا در ایران هم شهری وجود دارد که افراد بعد از ورود به آن دچار چنین مشکلی شوند گفت: در ایران چنین چیزی نداریم  سندروم‌های مقاصد گردشگری در شهرهایی است که یک اتفاق عظیم در آنها  رخ می‌دهد و فرد را دگرگون می‌کند این اتفاق می‌تواند واقعه طبیعی یا فرهنگی خیلی شاخص باشد. 

 وی در پاسخ به این سوال که چرا اصفهان که خواهر خوانده  فلورانس است و جاذبه های تاریخی و گردشگری زیادی دارد افراد را دچار سندرم نمی‌کند گفت: سندروم  مقاصد گردشگری یک اختلال است اما در اصفهان هم دیده شده افرادی به‌شدت شیفته این شهر شوند. یکی از افراد آرتور پوپ  بود که در سال 48 کنار زاینده‌رود دفن شد و یا ریچارد فرای که وصیت کرده بود بعد از مرگش در اصفهان دفن شود اما مردم اصفهان مانع شدند. چیزی که گردشگران خارجی در ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و برایشان جذاب است  ویژگی‌های  شخصیتی ایرانی‌ها مثل مهمان‌نوازی  آنهاست

وی درباره اینکه اساسا سندروم بارمعنایی منفی دارد اما در حوزه گردشگری توانسته برای شهرهایی که سندروم دارند گردشگر جذب کند گفت: وجود سندروم در این شهرها یک اتفاق مثبت نیست و سندرم یک اختلال روانی است که ممکن است فرد را راهی بیمارستان هم بکند اما باید توجه داشت ضدتبلیغ هم می‌تواند تبلیغ  باشد. به این معنا که گاه یک ویژگی منفی می‌تواند باعث جلب توجه مردم و به سر زبان‌ها افتادن نام آن شهر شود.  مثلا فیلم (در بروژ In Bruges) که  داستان دو تروریست که وارد شهر بروژ می‌شوند تا نقشه ترور اجرا کنند می‌بینیم که باوجود  صحنه‌های  پر از خشونت و فحش و درگیری‌های زیاد و خشنی که وجود دارد شهر بروژبه طور کامل به تصور کشیده می‌شود  طوری که بسیاری را  برای گردش به آن شهر می‌کشاند. گاهی ضد تبلیغ در واقع بهترین نوع تبلیغ است  اما سندروم یک اتفاق خوب و جذاب نیست و فرد را دچار اختلال  و بیماری می‌کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.