2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
طراحی خانه با الهام از طبیعت
یادداشت سید شهاب میرفتاح، استاد معماری درباره طراحی به سبک روستیک

طراحی خانه با الهام از طبیعت

برای انتخاب لوازم و اثاثیه سخت‌گیر نباشید، هرچه قدیمی‌تر بهتر. لوازم و اثاثیه خانه‌های قدیمی بیشترین کاربرد را دارند. اگر در انباری خود لوازم و اثاثیه دارید به شرط سالم‌بودن بهترین گزینه برای این سبک است.

دوات آنلاین-در عصر ما یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم شهرنشین چگونگی طراحی و چیدمان خانه‌هایشان است. در این مسیر، معمولا اقلیم و فرهنگ بیشترین تاثیر را در انتخاب سبک طراحی می‌گذارد. برای این‌که خانه‌هایمان دلنشین، جذاب و پر‌انرژی باشند نیاز است ابتدا سبک‌های مختلف را بشناسید و سپس از میان‌شان یکی را برای خود انتخاب کنید. در صورت تسلط بر سبک‌ها شما نیز طراح داخلی منزل خود می‌شوید.

یکی از زیباترین و کاربردی‌ترین سبک‌ها در طراحی داخلی ، سبک روستیک (Rustic Style) است. سبکی ساده و خالص که سعی دارد در عصر ماشین، ما را به دامان طبیعت و روستا ببرد تا روح‌مان جلا پیدا کند. سبک روستیک در تلاش است مصالحی را وارد منازل ما کند که همگی از دل طبیعت همان منطقه با کمترین دخالت بیرون آمده است. به‌عنوان مثال در اقلیم گرم و خشک باید از مصالحی بهره ببرید که مختص به همان منطقه است. از مصالحی استفاده کنید که قابل لمس باشند و همچنین مصالح را در قوی‌ترین حالت ممکن خود نشان دهید. رنگ‌ها در این سبک، همان رنگ‌های ساده و طبیعی است و هیچ کدام از رنگ‌ها در این سبک خنثی نیست. در سبک روستیک از رنگ‌های خاموش و طبیعی بیشتر استفاده کنید، رنگ‌هایی مانند کرم، سفید، زرد و خاکستری در کنار رنگ طبیعی چوب و سنگ خود را به رخ می‌کشد و جلوه‌ای زیبا به خانه می‌بخشد. باید تمام تلاش خود را بکنید تا طبیعت را با تمام ویژگی‌ها به داخل خانه بیاورید.

چوب از مصالح پر کاربرد این سبک جذاب است. چوب را بدون پرداخت، تراش و نازک‌کاری استفاده کنید، زیرا اصالت و مرکز توجه، طبیعت خود چوب است. چوب‌ها را رنگ نکنید و در صورت نیاز فقط پوششی مات برای محافظت چوب روی آن بزنید. چوب را می‌توانید در ساخت کابینت، قفسه‌ها، میز و صندلی استفاده کنید. از دیگر مصالح پرکاربرد در سبک روستیک می‌توان به سنگ‌های طبیعی در حالتی که کمترین تراش را خورده‌اند اشاره کرد. سنگ‌ها با رنگ و برش‌های طبیعی، زیبایی و آرامش را با خود به خانه‌هایتان می‌آورد.

برای پوشش کف اتاق می‌توانید از چوب و سنگ و یا تلفیق هر دو استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید از الوارهای چوب به شکلی ساده برای پوشش کف استفاده کنید. اگر در خانه شما استفاده از الوار چوب امکان‌پذیر نیست، می‌توانید از کفپوش‌های آماده در بازار با طرح الوار استفاده کنید. کنار هم قرار دادن سنگ‌های طبیعی و الوار های چوب می‌تواند حس طبیعت را بیشتر در شما زنده کند. فرش یا قالیچه‌ای را با کمترین نقش و درخشندگی روی زمین پهن کنید تا تضاد بافت فرش و چوب نمایی دلپذیر را به خانه‌هایتان بدهد. فرش‌های بافته‌شده از الیاف طبیعی بهترین گزینه برای پوشش کف در این سبک است، گبه و گلیم‌های زیبای ایرانی خود را به این سبک تحمیل کرده و زیبایی این سبک را صد چندان کرده‌اند.

منسوجات و پارچه‌های مورد استفاده در سبک روستیک باید ساده و حتی الامکان الیاف آن قابل لمس باشد. پارچه‌هایی با طرح چهارخانه و شطرنجی بیشترین کیفیت را به این سبک می‌دهد. از این پارچه‌ها به عنوان رویه مبل، رو‌میزی و پرده استفاده کنید. سعی کنید پرده‌ها را با چوب پرده‌های چوبی نصب کنید. در این سبک از چرم طبیعی غافل نشوید. چرم طبیعی برای پوشش کف و رویه مبل نیز کاربرد زیادی دارد، حتی برای تزیین دیوار نیز از آن بهره می‌برند.

برای انتخاب لوازم و اثاثیه سخت‌گیر نباشید، هرچه قدیمی‌تر بهتر. لوازم و اثاثیه خانه‌های قدیمی بیشترین کاربرد را دارند. اگر در انباری خود لوازم و اثاثیه دارید به شرط سالم‌بودن بهترین گزینه برای این سبک است. مبلمان چوبی را همانطور ساده و بدون جلا استفاده کنید. مات بودن مبلمان رکن اساسی این سبک است و همانطور که در بالا گفته شد از پارچه‌های پشمی و کتانی برای رویه آن استفاده کنید. از دیگر نکات مهم در این سبک استفاده از هنرهای دستی در تزیینات است. می‌توانید پارچه‌های رومیزی را با کنار هم قرار‌دادن تکه‌های پارچه بدوزید و یا روی پارچه‌ها را گلدوزی کنید. در انتها لازم است بدانید که در این سبک هرچه بیشتر به طبیعت و زندگی روستایی نزدیک شوید موفق‌تر خواهید بود.

می‌توانید تصاویری از طراحی خانه به سبک روستیک را اینجا ببینید. 

 

نویسنده:سید شهاب میرفتاح، استاد معماری 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
جینا 1397/02/11
من عاشق چوب و بوی چوبم این سبک را هم خیلی دوست دارم ولی متاسفانه فکر کنم داشتن چنین دکوراسیونی گرون تموم بشه
محسن 1397/02/10
بسارعلی استفاده کردم
علی رستمی 1397/02/10
ممنونم از شما بسیار عالی بود
زیبا 1397/02/10
چقدر عالی...ممنون از اطلاعات ارائه شده....طرحی که من همیشه دوست دارم...ولی متاسفانه...بعلت گرانی چوب ،افراد به مصالح مصنوعی رو می آورند.
زهره 1397/02/10
رنگ های طبیعت همه باعث ارامش هستن از این دیدگاه و ب این روش استفاده از انها ونزدیک تر شدن دراین عصر ب طبیعت بسیار لذت بخش تراست .بسیارعالی بود
رهسپار 1397/02/10
👍👍👍👍👍👍👍👍
رستاک 1397/02/10
زندگی دراین نوع ساخت و سازبا روح سرشار از انرژی خود به ساکنان هم نیرویی سرشار از زندگی منتقل میکنه .کاش معماران ما باتفکرهای این چنین انسان سراسر پر استرس در عصر حاضر را به ارامش در خانه خود برسانند بسیار عالی بود .سپاس

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.