2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
چرا لباس‌های با رنگ تیره را ترجیح می‌دهیم؟
شادی پرند هنرمند و طراح بررسی کرد :

چرا لباس‌های با رنگ تیره را ترجیح می‌دهیم؟

مدهای روز بیشتر از رنگ‌های تیره در لباس‌ها استفاده می‌کنند اما در ایران به خاطر برخی مسایل این امر با شدت بیشتری جریان دارد.

دوات آنلاین-استفاده از رنگ‌های تیره در میان زنان و دختران جوان ایرانی فقط به دلیل مد نیست و واکنشی به حال روحی است که فرد دارد. 


شادی پرند، هنرمند و طراح مد استفاده از رنگ‌های تیره برای لباس را یک اپیدمی جهانی می‌داند و به دوات آنلاین می‌گوید: بخشی از لباس‌هایی که با رنگ‌های تیره انتخاب می‌کنیم به خاطر عرف است مثلا لباس فرمی که باید سرکار استفاده کنیم رنگش تیره ‌است اما بخشی از آن به‌خاطر شرایط روانی است که در آن قرار داریم. حس و حالی که این روزها مردم با آن درگیر هستند اصلا حس شادی نیست به همین خاطر ناخودآگاه به سمت لباس‌هایی با رنگ‌های تیره می‌روند. 


در انتخاب رنگ لباس فقط یک فاکتور موثر نیست و چندین فاکتور باعث می‌شود فرد رنگی خاص را برای لباسش انتخاب کند. نکته دیگر در انتخاب رنگ این است که بیشتر مردم لباس‌هایی با رنگ‌های تیره در کمد خود دارند و ما ترجیح می‌دهیم به‌خاطر راحتی استفاده از لباس‌های با رنگ‌های تیره  این رنگ‌ها را هنگام خرید انتخاب کنیم چون در آن احساس راحتی می‌کنیم. 


این هنرمند درباره علت احساس راحتی در رنگ‌های تیره می‌گوید: این موضوع می‌تواند چند دلیل داشته ‌باشد. یک مورد همان مساله حس و حال و روحیه‌ای است که ما در آن روز داریم. نکته دوم این است که بیشتر مردم دوست ندارند زیاد دیده شوند و به‌اصطلاح در چشم باشند. رنگ‌های تیره جلب توجه نمی‌کند. به همین خاطر مردم از این رنگ‌ها استفاده می‌کنند. برای برخی می‌تواند انگیزه‌ای برعکس داشته ‌باشد. رنگ‌های تیره مخصوصا سیاه بسیار شیک است. رنگی برگرفته از طبیعت است که می‌تواند ایرادات فرد را بپوشاند و او را لاغرتر و خوش‌هیکل‌تر نشان دهد بنابراین ممکن است فرد با این انگیزه که بهتر دیده‌ شود لباس‌هایی تیره را انتخاب کند. همچنین ست کردن لباس‌های تیره با رنگ‌های دیگر آسان ‌است و این امر هم می‌تواند یکی از دلایل انتخاب چنین رنگ‌هایی باشد. اما به طور کلی این یک واقعیت است که ما به لحاظ تاریخی و فرهنگی مردمی بودیم که رنگ نقش بسیار مهمی در لباس‌هایمان داشت و از رنگ‌های شاد در پارچه و لباس که کاملا هم پوشیده بود زیاد استفاده می‌کردیم. متاسفانه رنگ‌های شاد را به‌خاطر بی‌حالی و غمگینی که این روزها در جامعه رواج پیدا کرده و از طرف دیگر به خاطر مد جهانی کنار گذاشتیم و از رنگ‌های تیره استفاده می‌کنیم. 


در حالیکه در فصل بهار و تابستان ما می‌توانیم از رنگ‌های شاد در لباس‌هایمان استفاده کنیم و این رنگ‌ها می‌تواند روحیه ما را تغییر دهد و حال‌مان را خوب کند. 
البته باید تاکید کنم این امر فقط در ایران رخ نمی‌دهد و یک مساله جهانی است و مدهای روز بیشتر از رنگ‌های تیره در لباس‌ها استفاده می‌کنند اما در ایران به خاطر برخی مسایل این امر با شدت بیشتری جریان دارد. 


جالب اینجاست که استفاده از رنگ‌های تیره در لباس فقط مختص خانم‌ها نیست. در سال‌های اخیر می‌بینیم که آقایان هم لباس‌های تیره می‌پوشند، در حالیکه تا چند سال پیش حداقل مردان کمتر از رنگ‌های تیره استفاده می‌کردند و بیشتر لباس‌هایی با رنگ‌های شاد می‌پوشیدند. نگاهی به لباس عشایر ایران نشان می‌دهد چه رنگ‌های شاد و بشاشی در لباس آنها استفاده می‌شد متاسفانه استفاده از رنگ‌های تیره در میان آنها هم شیوع پیدا کرده‌ و بهتر است تلاش کنیم آن رنگ‌ها دوباره جایگاه خود را به دست آورند و مسلما استفاده از رنگ‌های شاد در روحیه مردم تاثیر زیادی خواهد داشت.

 

شادی پرند پیش از این درباره لباس‌های سنتی و رنگ‌های جذاب آن توضیحاتی به دوات آنلاین داده بود که می‌توانید اینجا بخوانید. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.