2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
پروبیوتیک‌ها چه خاصیتی دارند؟

پروبیوتیک‌ها چه خاصیتی دارند؟

صنعت پروبیوتیک در دنیا با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و محصولات تجاری مختلفی بر پایه پروبیوتیک تولید می‌شود. در ایران نیز به تازگی استفاده از پروبیوتیک‌ها مورد توجه قرار گرفته است

دوات آنلاین-این روزها بازار مواد غذایی پر است از پروبیوتیک‌ها اما این محصولات غذایی چه هستند و چه خاصیتی دارند؟ پاسخ مریم تاج‌آبادی ابراهیمی، رئیس انجمن پروبیوتیک و غذا‌های فراسودمند را به این سوال بخوانید:

 

  • پروبیوتیک‌ها از طریق جایگزینی یا مستقرشدن در بخشی از بدن میزبان، تغییراتی ایجاد می‌کنند که باعث اعمال اثرات مفید همچون مهار بیماری‌های مختلف،کنترل سرطان، تعدیل سیستم ایمنی، برسلامتی میزبان می‌شوند؛ تحقیقات نشان می دهد پروبیوتیک ها از طریق مکانیزم‌های مختلف تاثیرات قابل‌ توجهی روی سلامت دارند.

 

  • امروزه در کشورهای پیشرفته دامنه تحقیقات روی پروبیوتیک‌ها بسیار متنوع شده و محصولات تجاری با ارزشی با استفاده از پروبیوتیک‌ها در بازارهای جهانی معامله می‌شود؛ در ایران به علت تنوع بالای محصولات تخمیری سنتی جداسازی پروبیوتیک‌ها از این محصولات مثل پنیرهای سنتی یا ترخینه بسیار مثمر ثمر بوده است.

 

  • در حال حاضر فرآورده‌های لبنی مثل شیر، انواع پنیر، دوغ، ماست نوشیدنی، ماست سفت و هم زده، بستنی، خامه ترش، بهترین گزینه برای افزودن پروبیوتیک هستند؛ امروزه تولید محصولات غذایی بر پایه غلات به خصوص در کشورهای اروپایی و آمریکایی گسترش روزافزونی داشته است.

 

  • فرآورده‌های غذایی پروبیوتیک بیش از 60درصد بازار فرآورده‌های فراسودمند را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس استاندارد سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و داروی آمریکا، تعداد پروبیوتیک‌ها در ماده غذایی حامل آن، در لحظه مصرف حداقل باید" cfu/g 107-106" باشد؛ همانطور که گفته شد پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که می‌توانند کیفیت حیات میزبان را بهبود بخشند؛ امروزه صنعت پروبیوتیک در دنیا با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و محصولات تجاری مختلفی بر پایه پروبیوتیک تولید می‌شود؛ در ایران نیز به تازگی استفاده از پروبیوتیک ها مورد توجه قرار گرفته است و شرکت های زیادی شروع به فعالیت در این زمینه کرده اند.
12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.