2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
ظروف سفالی را سر سفره‌هایمان بیاوریم
هانیه تفکری، هنرمند سفالگر:

ظروف سفالی را سر سفره‌هایمان بیاوریم

طراحان و سفال‌گران باید طرح‌های خود را به‌روز کنند تا هم هویت ایرانی در آن دیده شود و هم کاربرد داشته باشد و نیاز روز مردم را برآورده کند

دوات آنلاین-ظروف نقش مهمی در خانه‌های ما دارند. علاوه بر مسائل بهداشتی و سلامتی نوع ظرف‌هایی که استفاده می‌کنیم، رنگ‌ها و طرح‌های آنها و ...می‌تواند در زیبایی فضای زندگی ما نقش مهمی داشته باشد. به همین دلیل است که یک هنرمند سفالگر توصیه می‌کند ظرف‌های سفال را جایگزین چینی و پیرکس‌هایی کنیم که امروزه در خانه همه ما پیدا می‌شود.

هانیه تفکری هنرمند سفالگر و سرامیک‌ساز صحبت‌هایش را این‌طور شروع می‌کند: همانقدر که مزه غذا می‌تواند در اشتهای افراد تاثیر داشته‌ باشد ظروفی که برای سرو غذا استفاده می‌شود هم مهم است و استفاده از ظروف سرامیک و سفال بسیار در لذت بردن از غذا و احساس خوب داشتن موثر است .

تفکری از نوجوانی سفالگری کرده و چند سالی است که کارگاه بزرگی راه انداخته و آنچه در رشته طراحی فرش آموخته‌ را به حوزه سفال و سرامیک آورده‌ است. او با 20 سال سابقه کار هنری برایمان از مد ایرانی در سفال و سرامیک و چرایی اهمیت برای استفاده در زندگی روزمره می‌گوید:

در خانه‌های امروزی ایران از ظروف آرکوپال و چینی و پیرکس استفاده می‌شود. همه ما این ظروف را بیشتر از ظروفی که بخشی از هویت خود ماست می‌شناسیم. در حالیکه ایده بسیاری از این ظروف که به دست خارجی‌ها ساخته می‌شود از ظروف ایرانی وام گرفته‌ شده است.

سفالگری در ایران قدمت 7هزار ساله دارد. این ظروف با خاک و آب ساخته می‌شود و می‌توان آنها را با طرح‌های خاصی تزئین و استفاده کرد. ترکیب مواد اولیه سرامیک با سفال متفاوت است. خاکی که برای سرامیک استفاده می‌شود با ظروف سفالی تفاوت دارد اما یک نکته در هردو یکی است آن هم استفاده از مواد ارگانیک برای ساخت این ظروف است.

ظروف سفالی و سرامیک برای سرو غذا در خانه بسیار مناسب است چراکه از مواد ارگانیک ساخته و سپس پخته می‌شود و همانطور که گفتم طراح طرح‌های خاص را روی آن اجرا می‌کند. بنابراین چنین ظروفی بهداشتی‌تر هستند و نگهداری غذا در آنها بسیار بهتر و تمیزتر از ظروف پلاستیک و شیشه‌ای است که این روزها استفاده می‌کنیم.

این ظروف که اصالت ایرانی دارد می‌تواند نشان‌دهنده طرز تفکر هر فرد و نوع نگاه او به زندگی هم باشد. کسانی که از ظروف دست‌ساز سفال و سرامیک برای سرو غذا استفاده می‌کنند در واقع از ظروفی استفاده می‌کنند که رنگ‌های شادی دارد و غذا را بسیار زیباتر نشان می‌دهد.

البته ظروف سفالی برای مواد غذایی مثل لبنیات و مایعات بهتر است  چراکه دما را مناسب نگه‌ می‌دارد و مایعی که در این ظروف می‌ماند خنک‌تر از ظروف دیگر است.

همچنین مواد غیرطبیعی و شیمیایی که در ظروف امروزی به کار می‌رود و گفته می‌شود بر سلامت بدن و ایجاد بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان تاثیر می‌گذارد در این نوع ظروف وجود ندارد.

این ظروف را می‌توان حتی در ماکروویو و ماشین‌های ظرفشویی هم قرار داد و مشکلی ایجاد نمی‌شود و البته قابلیت خاصی که این ظروف دارد این است که چون با دست ساخته می‌شود تک‌نسخه‌ است  و برای هر خانواده می‌توان طرح و رنگ مورد دلخواه او را روی ظروف قرار داد که خاص همان خانواده هم باشد.

حتی می‌توان اکسسوری‌هایی که در خانه به کار می‌رود را هم با ترکیبی خاص از سفال و سرامیک درست کرد تا نمونه دیگری در دنیا نداشته‌ باشد. البته طراحان و سفال‌گران باید طرح‌های خود را به‌روز کنند تا هم هویت ایرانی در آن دیده شود و هم کاربرد داشته باشد و نیاز روز مردم را برآورده کند. خوشبختانه در این سال‌ها قدم‌‌های خوبی برداشته شده و امیدوارم روزبه روز هم بهتر شود. به‌نظرم این نوع طراحی‌ها روی سفال و سرامیک قطعا وارد زندگی مردم می‌شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.