2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
روایت جهانگرد فرانسوی از کویرهای شگفت‌انگیز ایران

روایت جهانگرد فرانسوی از کویرهای شگفت‌انگیز ایران

کویرهای ایران بی‌نهایت زیبا هستند اما ایرانی‌ها به عنوان مالکان این سرزمین ، خود را از دیدن این جذابیت بی‌نظیر محروم کرده‌اند

دوات آنلاین-"در منظره بی‌نظیر کویرهای شهداد و لوت غوطه‌ور شدم." این توصیف یک جهانگرد فرانسوی است که 21 روز در ایران گردش کرد. او می‌گوید باز هم به ایران بازخواهد گشت تا کویرهای شگفت‌انگیزش را ببیند.

یانیک مورل، جهانگردی 47 ساله است سفرهایش را از 20 سالگی شروع کرد. او 15 سال استاد فیزیک بود اما هرگز از سفر دست نکشید.

حرف‌های این جهانگرد فرانسوی درباره سفر 21 روزه‌اش به ایران را بخوانید"

  •  در سفر 21 روزه ام به ایران که از نیمه اردیبهشت تا هفته اول خرداد ماه 96 به طول انجامید شهرهای تهران، یزد، تبریز، کرمان و رشت را دیدم و در منظره  بی نظیر کویرهای شهداد و لوت غوطه ور شدم و صدها عکس از کلوت های شگفت انگیز گرفتم.

 

  • عکس هایی که من از این سفر در اینترنت منتشر کردم و صحبت هایی که با مردم اطرافم داشتم سبب شده که بسیاری از شهروندان دیگر کشورها برای سفر به ایران برنامه ریزی کنند من به آنها گفته ام که وقتی قدم به خاک ایران بگذارید همان لحظه از آنچه می بینید نسبت به آنچه در باره ایران شنیده و می دانید ، متحیر می شوید.

 

  • در بدو ورود به تهران از مدنیت و پیشرفت های یک جامعه شهری مدرن و وجود آزادی های اجتماعی متحیر شدم چرا که در رسانه های غربی از ایران فقط اخبار هدایت شده منفی و محدودی در ارتباط با سیاست منتشر می شود اما چیزی از وضعیت پیشرفته اجتماعی و فرهنگی و طبیعت این کشور در رسانه های غربی انتشار نمی یابد.

 

  • با مسلمانان فرانسه و کشورهای دیگر در اروپا روبرو شده بودم و آنها را انسان‌های خوبی می دیدم . می‌خواستم بدانم حقیقت این تعارض چیست؟ برای همین از چند سال پیش سفر به خاورمیانه را شروع کردم اما سفرم به ایران یکی از به یاد ماندنی ترین و خاطره انگیز ترین سفرهای من بود.بر خلاف آنچه در رسانه های غربی گفته می شود من در ایران با مردمی بسیار دوست داشتنی، صلح جو، باهوش ، غیرمتعصب و روشنفکر روبرو شدم.

 

  • در ادامه گشت و گذارم در شهرهای ایران با کشوری بسیار زیبا که دارای اقلیم های متنوع است ، مواجه شدم به هر جا که سفر کردم شهرهایی با هویت ، اصیل و مردمانی بسیار خوش خلق را دیدم که هر روز علاقه مرا به خودشان بیشتر می کردند تا جایی که امروز من یک طرفدار متعصب و جدی ایران هستم و در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی همواره اروپایی ها را برای سفر به ایران تشویق می کنم . در واقع من خود را سفیر مردم و مبلغ فرهنگ بسیار غنی ایران در فرانسه و دیگر نقاط دنیا می دانم.

 

  • وقتی از خاطرات سفر ایران برای دیگران تعریف می کنم شگفت زده می شوند و ابراز تمایل می کنند که از حقیقت ایران دیدن کنند و آنچه را که من می گویم خودشان از نزدیک تجربه کنند.

 

  • من به مردم ایران رفتن به کویر را توصیه می‌کنم؛ کویرهای ایران بی‌نهایت زیبا هستند اما ایرانی‌ها به عنوان مالکان این سرزمین ، خود را از دیدن این جذابیت بی‌نظیر محروم کرده‌اند.اگر جای مردم ایران بودم حتما در هر سال چند روز را به تماشای کویرهای مختلف اختصاص می دادم تا هر چه بیشتر از اثرات مثبت این اعجازهای طبیعت برای توانمند کردن روان و جسمم استفاده کنم.

 

  • بیابان های داغ و کویرها مرا به یک چالش و زورآزمایی دعوت می کنند شاید برای دیگران هم چنین احساسی ایجاد کنند چون می بینیم که کویر نوردی یک تخصص و علاقه برای بسیاری از جهانگردان و ورزشکاران است. من از گرما بیزارم و در برابر کویر که قرار می گیرم انگار بدنم به من می گوید این حریف پرقدرتی است برو جلو با اون پنجه در پنجه بیانداز نتیجه هر چه باشد تو را قوی تر و داناتر می کند.

 

  • وقتی در دل کویر قرار می گیرم چیزی که می بینم زیبایی سرکش و مغرور، سکوتی که جای دیگری پیدا نمی شود و البته بی مرز بودن را حس می کنم. میان کویر معلوم نیست انسان در کدام مرزبندی سیاسی قرار گرفته است اهل کجاست ، تعلقات و گرایش ها بی معنا می شود و تا چشم کار می کند هیچ موجود زنده دیگری حتی یک مورچه یا یک بوته خار به جز خود به عنوان یک انسان تنها را نمی بیند این راز جذابیت کویر است. کویر جای آرامش است دوست یا دشمن وجود ندارد و در این حالت ارزش در صلح زندگی کردن را به آدم یادآور می شود.

 

  • پس از سفر به ایران، کتاب های زیادی از نویسندگان ایرانی خوانده و فیلم های ایرانی تماشا کرده است او مصمم شده در اولین زمان ممکن برای دیدن یکی دیگر از مناطق ایران از جمله پارک ملی کویر در گرمسار، کویر مصر و سیستان و بلوچستان به کشور ما سفر کند.

 

  • من دوباره به ایران بازخواهم گشت اول برای دیدار مردم خوبش و دوم برای دیدن کویرها و کلوت های اعجاب انگیزش.
12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.