2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
ایستاده بر بلندای طبیعت
یادداشت یک دختر کوهنورد درباره صعود به قله ساکا

ایستاده بر بلندای طبیعت

بالای قله که می‌ایستی تمام افجه زیر پایت است و حتی دریاچه لتیان هم دیده می‌شود. منظره خیلی زیبایی است که خستگی را از تن‌ات درمی‌آورد.

دوات آنلاین-قله‌ای منفرد و مخروطی شکل در منطقهٔ البرز مرکزی و واقع در منطقه دشت هویج استان تهران؛ این معرفی مختصری است از قله ساکا. آرزو اسدیان، دختر کوهنورد و تورلیدر، این بار ساکا را برای سفر شاد معرفی کرده است. یادداشت او را بخوانید:

سبزه‌های بهاری، سفید پوشیده بودند؛ لایه نازکی از برف. نرم و درخشان. منظره‌ای بدیع و دلفریب. ما 13 نفر بودیم. مجذوب آن همه زیبایی و طراوت. نمی‌دانم کدام‌مان اولین گلوله برفی را درست کرد. طولی نکشید که همه مشغول برف‌بازی شدیم. هوا پاک بود و نفس‌کشیدن، لذت‌بخش.

برنامه ما برای آخرین پنج‌شنبه فروردین صعود به ساکا بود. قله‌ای که ارتفاع آن به 3 هزار و 300 متر می‌رسد. اگر می‌خواهی به ساکا بروی، اول در این مطلب با ما هم‌سفر شو.

برنامه از روستای افجه -یکی از روستاهای زیبای لواسان- شروع می‌شود. این روستا پر است از باغ‌های سیب و گیلاس و آلبالو و قلمستان و کشتزار گندم و جو و شغل مردمش کشاورزی و گله‌داری است.

بعد از یک ساعت کوهپیمایی به دشت هویج می‌رسی که نقطه شروع صعود به کوه‌های  ساکا، پرسون، ریزان و آتشکوه است. در مسیر افجه به دشت هویج مشکل خاصی نخواهی داشت چون مسیر خیلی واضح و مشخص است. آن پنج‌شنبه دشت هویج حال عجیبی داشت. سبزی که روی آن برف نشسته بود. هوا بسیار مطبوع بود و حجم زیاد برف بهاری منطقه  را بیش از پیش زیبا کرده بود.

می‌توانی فکر صعود به قله را از سرت بیرون کنی، در همین دشت بمانی و از هوا و منظره بی‌نظیر آن لذت ببری. مخصوصا این‌که چشمه پرآب و زیبایی نیز در این دشت هست البته برای اتراق‌کردن در دشت هویج باید از قبل چادر همراه خودت برده باشی. دشت هویج جای خوبی است برای کمپ زدن. اینجا در تمام سال زیبا است اما در زمستان به‌شدت برف‌گیر است و گاه کولاک می‌شود و بادهای شدید می‌وزد.

اگر قصد داری مسیر را تا قله ساکا ادامه بدهی 2 ساعت و نیم تا 3 دیگر کوهپیمایی در پیش داری. میوه، خرما، آجیل و نوشیدنی گرم مثل چای از خوراکی‌هایی است که باید همراه داشته باشی تا در طول مسیر به مشکل برنخوری. نگران موبایل‌ات هم نباش چون در طول مسیر سیگنال داری.

ما آن روز وقتی از دشت هویج راه افتادیم نقاب‌های برفی بزرگی  روی آخرین یال منتهی به  قله ساکا  دیده می‌شد  که کار صعود به قله را سخت‌تر می‌کرد. پس باید برای چنین شرایطی آماده باشی. قله در منطقه‌ای قرار گرفته که بادهای شدیدی می‌وزد و اگر هوا برفی باشد، نقاب‌های برفی تشکیل می‌شود. در این شرایط باید احتیاط را بیشتر کنی چون هر لحظه احتمال وقوع حادثه وجود دارد البته وقتی به قله می‌رسی، می‌بینی ایستادن در آن نوک ارزش تحمل این همه سختی را داشت. بالای قله که می‌ایستی تمام افجه زیر پایت است و حتی دریاچه لتیان هم دیده می‌شود. منظره خیلی زیبایی است که خستگی را از تن‌ات درمی‌آورد.

ما که به قله رسیدیم خیلی از بچه‌ها دوست داشتند نیم ساعتی را آن بالا بمانند، استراحت کنند، از زیبایی لذت ببرد و از آن بالا پایین را تماشا کنند.

صعود به ساکا هیچ‌وقت تکراری و خسته‌کننده نمی‌شود. اگر تجربه  کوهنوردی را نداری حتما برای صعود با تورهای حرفه‌ای همراه شو تا حادثه‌ای برایت پیش نیاید.

می‌توانی گزارش تصویری را که از دشت هویج تا قله ساکا تهیه کرده‌ام اینجا ببینی.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.