2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
اهمیت اکسسوری‌ها در دنیای مد
مینو پدرام، طراح و استاد دانشگاه مطرح کرد:

اهمیت اکسسوری‌ها در دنیای مد

طراحان اکسسوری اگر خلاقانه کار کنند درباره هر لباسی می‌توانند اکسسوری مناسب همان لباس و البته مناسب با فرهنگ را طراحی کنند

دوات آنلاین-اهمیت اکسسوری‌ها در لباس دقیقا به اندازه سایر بخش‌های یک لباس است و همانطور که لباس‌ها باید طراحی درست داشته‌ باشند اکسسوری‌ها هم باید طراحی‌شده و مناسب لباس باشند. این نظر مینو پدرام طراح لباس و استاد دانشگاه الزهرا است.

مینو پدرام درباره اکسسوری‌ها به دوات آنلاین گفت: اکسسوری‌ها در دنیای مد امروز نقش بسیار مهمی در لباس دارند. نمی‌توان برای یک لباس راحتی همان اکسسوری را به کار برد که در یک لباس کلاسیک به کار می‌بریم.

وی توضیح داد: همانطور که لباس انواع مختلفی دارد و ما آن را به لباس کژوال، راحتی ، کلاسیک و ... تقسیم می‌کنیم اکسسوری که در هرکدام از این لباس‌ها استفاده می‌شود هم باید متناسب با آن باشد. مثلا اکسسوری که برای شلوار جین استفاده می‌کنیم نمی‌تواند همانی باشد که برای یک لباس کلاسیک است.

او در پاسخ به این سوال که چطور می‌توانیم اکسسوری‌های مناسب با فرهنگ خودمان را وارد لباس‌ها کنیم گفت: شلوارهای جین  با سایش‌هایی که روی آن ایجاد می‌شود،گل میخ‌هایی که می‌زنند و زیپ‌هایی که قرار می‌دهند تزئین می‌شوند ، همین تزئینات را نمی‌توان در لباس‌های دیگر به کار برد. مثلا نمی‌توان این تزئین را روی کت و شلوار کلاسیک و رسمی به کار برد. در خصوص جین‌های پاره یا زخمی هم همین مسئله وجود دارد. جین‌های پاره بسیار مورد استقبال نوجوانان است چرا که نوجوان‌ها به دلیل شرایط سنی و روحیه خاصی که به خاطر بلوغ‌شان دارند خلاف جهت جامعه حرکت می‌کنند. بنابراین لباس‌هایی می‌پوشند که تفکر خلاف جامعه را نشان دهند، البته چنین رفتاری فقط در دوران نوجوانی و گذار است مثل بسیاری از رفتارهایی که مخصوص این سن است. بنابراین نمی‌توان نوجوان‌ها را از این کار محروم کرد پس باید آنها را هدایت کنیم. یک طراح خلاق می‌تواند این شلوارها را با تکه‌دوزی‌هایی که با فرهنگ ما مناسب است تزئین کند که هم پارگی شلوارها گرفته شود و هم نوجوان‌ها را با فرهنگ خودمان آشنا کنیم. ضمن اینکه در این صورت  لباس را بومی‌سازی هم کرده‌ایم.

مینو پدرام  در ادامه گفت: طراحان اکسسوری اگر خلاقانه کار کنند درباره هر لباسی می‌توانند اکسسوری مناسب همان لباس و البته مناسب با فرهنگ را طراحی کنند. مثلا می‌توان دکمه‌سردست‌های مناسب با کت و شلوار‌های کلاسیک را طراحی کرد. تصور کنید یک فرد تحصیل کرده که موقعیت اجتماعی خاصی هم دارد یا در جلسه‌ای رسمی شرکت دارد مسلما نمی‌تواند با شلوار جین یا لباس راحتی حاضر شود و قطعا باید لباس کلاسیک بپوشد حالا اگر این فرد بخواهد نمادی از فرهنگ خود را هم در این لباس داشته‌باشد چه باید بکند؟ این سوالی است که طراحان اکسسوری باید پاسخ آن را داشته‌ باشند. مثلا می‌توان دکمه سردست‌هایی با حروف فارسی یا نمادهای فارسی طراحی و از آن استفاده کرد. یا روی کیف‌هایی که جنبه کلاسیک دارد نمادهایی از فرهنگ‌مان را قرار دهیم.

وی گفت: نمی‌توان توصیه کرد همه مردم در همه جا لباس‌های سنتی یا قدیمی بپوشند. شاید بتوان به جوان‌هایی که رشته‌های هنری یا ادبیات یا رشته‌هایی درگیر با فرهنگ و ادبیات و تاریخ می‌خوانند توصیه کرد چنین کاری بکنند و یا  افرادی خودشان علاقه داشته باشند  از لباس‌هایی با نمادهای پررنگ فرهنگی استفاده کنند اما باید توجه داشت این عرف غالب جامعه نیست و مردم به لباس‌های مد روز نیاز دارند. بنابراین اکسسوری‌ها می‌توانند نمادی از فرهنگ ما در لباس‌های کلاسیک باشند.

این استاد دانشگاه گفت: همانقدر که طراحی لباس در بومی کردن یک نوع مد می‌تواند موثر باشد اکسسوری‌ها هم تاثیر دارد و می‌تواند توجه مردم را به خود جلب کند. اما نکته ظریف اینجاست که حتما باید ظرافت و خلاقیت و به‌روز بودن در اکسسوری‌ها مشهود باشد وگرنع مردم آن را پس می‌زنند.

متاسفانه برندهای داخلیپوشاک به این نکته توجه نمی‌کنند که تولیدشان هم باید مطابق سلیقه مردم و مد روز باشد و هم بتواند نیازهای همه مردم را برطرف کند و  پاسخگوی هر سلیقه‌ای باشد. اینکه کت و شلوار تنگ و کوتاه مد روز اروپاست آیا نیاز یک فرد مثلا دیپلمات یا پزشک ایرانی  را هم برطرف می‌کند؟ مسلما نه. پس باید کت و شلوارهایی که ارائه می‌شود هم مد روز و هم بومی باشد. در غیر این صورت صنعت مد ایرانی را به عقب رانده و مردم را روزبه روز با آن غریبه‌تر کرده‌‍ایم.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.