2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
نمادهای ایرانی وارد مدهای اروپایی شده است
یک طراح مد و لباس مطرح کرد:

نمادهای ایرانی وارد مدهای اروپایی شده است

وقتی برندهای مطرحی مثل ژیوانشی و هرمس از طرح فرش، گبه و گلیم ایرانی در پارچه‌ها و لباس‌های خودشان استفاده کردند ما تازه به فکر افتادیم که خودمان هم می‌توانیم این کار را بکنیم

دوات آنلاین-سمبل‌های فرهنگی ما در برندهای مطرح دنیا مورد استفاده قرار گرفته اما مد ایرانی هنوز جان نگرفته است. مد ایرانی زمانی پررنگ خواهد شد و مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت که نشانی از اقلیم، فرهنگ و اقوام ایرانی در آن دیده شود.

مهناز چترفیروزه، طراح مد و لباس و دبیر سابق کارگروه مد و لباس اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با دوات آنلاین ابتدا درباره تعریف مد گفت: مد یک اتفاق فرهنگی است، چیزی است که در يك دوره زمانى همه‌گیر می‌شود و مورد استقبال بسیاری از مردم قرار می‌گیرد و در تیراژ بالا تولید و وارد بازار می‌شود.

ما با وجود داشتن پيشينه غنى فرهنگي متاسفانه بيشتر مصرف‌كننده مدهاى خارجي هستيم تا توليد كننده. آنچه در حوزه لباس ایرانی باید اتفاق بیفتد مد با هويت ایرانی است. ایران به لحاظ فرهنگي بسیار غنی است و زمانی پارچه و لباس یک کالاي استراتژیک برای ایران بوده‌؛ پارچه‌هاي زربفت و ابريشمي ما در اغلب موزه‌هاي مطرح موجود است. ثروتمندان و افراد طراز اول در اروپا و شرق دور لباس‌هایی از پارچه‌های زربفت و ابریشمی ایرانی به تن می‌کردند و برایشان فخر داشت. ما صادر‌کننده جدی پارچه بودیم اما حالا واردکننده لباس و مد از کشورهای دیگر هستیم.

چترفیروزه ادامه داد: در مد ایرانی آنچه باید اتفاق بیفتد این است که نمادها و سمبل‌های قومیت‌ها و اقلیم وارد طراحی پارچه‌ها و لباس‌هایمان شود. طراحی‌هایی که متناسب با نیاز انسان امروز و اکنون باشد.

او افزود: نمادهای ایرانی وارد مدهای اروپایی شده و همین امر هم ما را به فکر فرو برد که می‌توانیم خودمان از این نمادها در مد ایرانی استفاده کنیم. وقتی برندهای مطرحی مثل ژیوانشی و هرمس از طرح فرش، گبه و گلیم ایرانی در پارچه‌ها و لباس‌های خودشان استفاده کردند ما تازه به فکر افتادیم که خودمان هم می‌توانیم این کار را بکنیم اما متاسفانه باز هم به جای نوآوری رفتیم سراغ تکرار همان چیزهایی که این برندها تولید کرده بودند.

واقعیت این است که مد ایرانی به شدت مورد استقبال طبقه نخبه و طبقه‌ تاثیرگذار جامعه ماست و می‌تواند نشردهنده در سایر طبقات اجتماعی هم باشد اما مسئله اینجاست که مد ایرانی هنوز جان نگرفته‌ و تلاش‌های طراحان هم به خاطر برخی مشکلات به نتیجه نمی‌رسد. این نهال نو پاست و نیاز به مراقبت و حفاظت دارد.

چترفیروزه با اشاره به اینکه برندهای مطرح دنیا از نمادهای ایرانی برای خود استفاده کرده‌اند گفت: فرشته‌ای که به عنوان نماد ورساچه شناخته می‌شود ریشه در فرهنگ و تاریخ ما دارد ولی ما دانش کمی دراین زمینه داریم و از گنجی که در خانه داریم بی‌خبریم. اگر بتوانیم این نمادها را درست استفاده کنیم قطعا با سرعت زیادی بین مردم رشد می‌کند و باعث صعود مد ایرانی و جایگزینی آن با مد‌های غربی می‌شویم.

این فعال حوزه مد و لباس در پاسخ به این سوال که چرا ایران با توجه به فرهنگ غنی که دارد نمی‌تواند  لباس ملی داشته ‌باشد گفت: چون ما قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلفی داریم و هر قومیت هم لباس مخصوص خودش را دارد بنابراین اینکه بگویم برای ترک ، کرد، بلوچ و شمالی یک لباس متحد‌الشکل درست کنیم امکان‌پذیر نیست باید نمادهای این قوم‌ها را در لباس‌ها و پارچه‌های سراسر کشور وارد کنیم.

وی همچنین در خصوص اینکه مد ایرانی  و تناسب آن با مذهب مردم گفت: قبل از اسلام هم زنان ایران از سرپوش استفاده می‌کردند اگر تاریخ بخوانید متوجه می‌شوید که ایرانیان همیشه آنچه برایشان ارزشمند بوده را در پوشش قرار می‌دادند. لباس پوشیده برای زنان که اسلام بسیار روی آن تاکید دارد در اصل و اساس در لباس ایرانی نیز وجود دارد. ما باید رنگ‌ها و نمادهای لباس ایرانی را وارد طرح‌های لباس امروزی کنیم و از این راه نه تنها می‌توانیم با تهاجم فرهنگی غرب  مبارزه کنیم بلکه هویت ایرانی را هم می‌توانیم بازیابی کنیم. این موضوع در مورد طراحی کیف و کفش و سایر زیورآلات هم صادق است و می‌تواند رونق‌بخش صنعت پوشاک که به‌زودی به دومین صنعت در جهان تبدیل می‌شود، باشد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.