2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
خوردن فست‌فود، احتمال سرطان روده را بالا می‌برد
هشدار سلامتی

خوردن فست‌فود، احتمال سرطان روده را بالا می‌برد

بیش از ۷ هزار نفر در ایران مبتلا به سرطان روده هستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۹ به ۱۴ هزار نفر برسند.

دوات آنلاین-امان از فست‌فودها. انگار هر چه درد و مریضی است از این غذاها به ما می‌رسد. همه هم در این باره هشدار می‌دهند ولی باز ما می‌خوریم. حالا یک متخصص جراح عمومی گفته افرادی که مصرف فست‌فودها را به طور متوالی در وعده‌های غذایی خود جای می‌دهند، در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستند.

خلاصه‌ای از توضیحات دکتر جواد سلیم زاده متخصص جراحی عمومی را بخوانید:

  • غذاهای پر رنگ و لعاب که افراد را به سمت مغازه‌های فست فود می‌کشاند؛ شروعی برای یک بیماری خاموش است، میزان بالای روغن مصرفی و گوشت های فرآوری شده در این غذاها سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند.

 

  • روده يكی از بافت‌های مهم در بدن است. روده بزرگ بخشی از دستگاه گوارش انسان است که بین روده باریک و مهره قرار دارد و کار اصلی آن هدایت مواد هضم نشده به خارج از بدن است.

 

  • رشد غیر طبیعی قسمتی از اندام‌ها بدن باعث آسیب به بافت‌ها می شود. وقتی سلول‌ها به طور غیرطبیعی در بخشی از روده باریک رشد می کنند، به بافت‌های دیگر بدن حمله و تکثیر پیدا می‌کنند و در نهایت سرطان روده بزرگ پدید می‌آید.

 

  • سرطان روده یکی از سرطان‌های شایع است و در ایران آمار بالای دارد. بیش از ۷ هزار نفر در ایران مبتلا به سرطان روده هستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۹ به ۱۴ هزار نفر برسند.

 

  • دربسیاری از فست فودها از گوشت‌های فرآوری شده استفاده می‌شود. افرادی که در وعده‌های غذایی خود از فست فودها استفاده می‌کنند به دلیل مواد افزودنی موجود در گوشت های فرآوری شده؛ در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستند.

 

  • در بیماری سرطان روده انتقال وراثتی هم می‌تواند موثر باشد. اگر پدر، مادر و برادر دچار سرطان باشند، افراد دیگراین خانواده هم در معرض ابتلا به سرطان روده هستند.

 

  • علائم سرطان روده ممکن است شبیه به علائم بیماری‌هایی مانند عفونت‌ها، تب، بواسیر و بیماری‌های التهابی روده باشد؛ سرطان در برخی افراد دو تا سه برابر افراد دیگر جامعه است برای مثال کسانی‌ که دچار یبوست، خونریزی مقعد هستند؛ اما افرادی که به اندازه کافی سبزیجات، میوه، فیبر فراوان، نان سبوس دار، شیر و لبنیات استفاده می‌کنند کمتر در معرض سرطان روده قرار می‌گیرند.

 

  • درمان سرطان روده بزرگ بسته به نوع آن، پیشرفت بیماری، مکان بیماری، سن بیمار، وضعیت سلامت فرد متغیر است که توسط پزشک متخصص تشخیص داده می‌شود؛ معمول‌ترین شیوه‌های درمان سرطان روده بزرگ جراحی،  شیمی درمانی و پرتو درمانی است که بعد از تشخیص قطعی آغاز می‌شود.

 

  • چاقی، مصرف الکل، استفاده از مواد مخدر به عنوان عوامل خطرناک در پیشرفت سرطان روده شناخته شده‌اند و آسپرین در پیشگیری از ایجاد پولیپ‌های آدنوماتوز روده بزرگ و راست روده، در افرادی که مبتلا به سرطان هستند، مفید است.
12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.