2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
رنگ سال چرا و چگونه انتخاب می‌شود؟
یک استاد طراحی لباس توضیح داد:

رنگ سال چرا و چگونه انتخاب می‌شود؟

متخصصان حوزه مد، روان‌شناسان و جامعه‌شناسان و سایر متخصصان جلساتی را برگزار و بر اساس آنچه ممکن است در جامعه و جهان رخ دهد رنگ سال را انتخاب می‌کنند.

دوات آنلاین-رنگ سال چگونه و بر اساس چه معیارهایی انتخاب می‌شود و چه تاثیری بر رفتار مردم و صنعت پوشاک دارد؟ این سوالات وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند که بدانیم ایران نیز وارد این عرصه شده و کارگروه ساماندهی مد و لباس رنگ زیتونی را به‌عنوان رنگ سال انتخاب کرده است.

مینو پدرام، استاد طراحی لباس درباره نحوه انتخاب رنگ سال در کشورهای مختلف به دوات آنلاین گفت: رنگ سال در کشورهایی که در صنعت مد و لباس پیش‌قدم هستند از دو سال قبل مشخص و این رنگ به فعالان حوزه مد و لباس اعلام می‌شود تا لباس‌ها و پارچه‌‌ها را بر اساس آن طراحی کنند.

این استاد دانشگاه الزهرا در پاسخ به این سوال که رنگ سال بر اساس چه معیاری  انتخاب می‌شود گفت: متخصصان حوزه مد، روان‌شناسان  و جامعه‌شناسان و سایر متخصصان جلساتی را برگزار می‌کنند و بر اساس آنچه ممکن است در جامعه و جهان رخ دهد رنگ سال را انتخاب و از دو سال قبل به برندها اعلام می‌کنند و از یک سال قبل‌تر هم رنگ سال را به مردم معرفی می‌کنند.

پدرام درباره اینکه چرا چنین کارگروهی برای تعیین رنگ سال در کشورهای مختلف تشکیل می‌شود گفت: علت اصلی آن بررسی اتفاقاتی است که احتمال دارد در دنیا رخ بدهد. رنگ سال یک مسئله جدی در حوزه مد و لباس است و یک انتخاب استراتژیک در صنعت پوشاک محسوب می‌شود. ضمن اینکه برندها باید زمان داشته‌ باشند تا لباس‌های مناسب با آن رنگ را طراحی کنند و پارچه رنگی که انتخاب شده را ببافند بنابراین به آنها یک سال زودتر از مردم اعلام می‌شود که رنگ دو سال بعد چیست.

این طراح لباس در خصوص اینکه آیا رنگ زیتونی که در ایران به عنوان رنگ سال تعیین شده، انتخاب مناسبی است گفت: زیتونی رنگی است که ممکن است مورد پسند خیلی‌ها باشد و از آن استفاده کنند اما اینکه آیا مورد اقبال مردم قرار بگیرد یا نه مسئله‌ای است که باید منتظر ماند و واکنش مردم را نسبت به آن دید. این فعال حوزه مد و لباس که تاکنون داوری جشنواره‌های مختلفی را برعهده داشته است، درباره نوپا بودن انتخاب رنگ سال در ایران گفت: مسلما اتفاق خوبی است که ما هم رنگ سال انتخاب کنیم اما این انتخاب باید کارشناسی‌شده باشد. معمولا در همه جای دنیا یک پالت رنگ معرفی می‌کنند. اینکه بگویم زیتونی رنگ سال است، به تنهایی کافی نیست. باید طیفی از زیتونی را رنگ سال اعلام کنیم. ضمن اینکه این رنگ حداقل باید از دو فصل قبل اعلام شود تا تولیدکننده پوشاک و طراح لباس بداند و سفارش پارچه بدهد و به پارچه‌باف بگوید چه تناژی از زیتونی را می‌خواهد تا مشخص شود چه رنگ‌هایی با هم مخلوط شود و درصد آن مشخص شود. همچنین باید اکسسوری‌های هماهنگ با آن رنگ تهیه شود و این امر به زمان نیاز دارد. ضمن اینکه رنگ سال قطعا باید با هماهنگی طراحان لباس و متخصصان علوم ‌انسانی فعال در این حوزه انتخاب شود. همچنین باید بازتاب انتخاب رنگ را در نظر گرفت و تحولات جهانی و رنگ کشورهای پیشرو در حوزه صنعت لباس را نیز بررسی و سپس رنگ سال را انتخاب کرد چراکه به هر حال رنگی که کشورهای پیشرو در حوزه لباس انتخاب می‌کنند قطعا بر صنعت پوشاک ما تاثیرخواهد داشت. بنابراین باید با اطلاعات کامل جلو برویم تا بتوانیم با این کشورها رقابت کنیم.

پدرام درباره اینکه آیا زیتونی رنگ مناسبی برای رنگ سال است گفت: به هر حال زیتونی در طیف رنگ سبز قرار می‌گیرد و یک رنگ ملایم و پخته است که به سمت خاکستری می‌رود و مسلما این رنگ با توجه به شرایط اجتماعی ما انتخاب شده‌ است. به نظر می‌رسد این رنگ برای سطح اجتماع و لباسی که مردم در بیرون از خانه می‌پوشند انتخاب شده‌ است. با اینکه رنگ سال دیرهنگام انتخاب و اعلام شده و با اینکه باید تحقیقات بیشتری در این خصوص شود نفس انتخاب رنگ سال گامی مثبت در حوزه مد و لباس است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.