2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
فرهنگ‌سازی درحوزه لباس را برعهده طراحان مد بگذارید
گفت‌وگو با فانی سالک، استاددانشگاه و طراح لباس

فرهنگ‌سازی درحوزه لباس را برعهده طراحان مد بگذارید

لباس یکی از خصوص‌ترین امور افراد است که بر اساس علایق، سلیقه، فرهنگ، شغل و ... انتخاب می‌شود بنابراین دیکته‌کردن نمی‌تواند چندان در این زمینه موثر باشد و افراد اصولا کار خودشان را می‌کنند.

دوات آنلاین-درحالیکه ایران یک کشوراسلامی است و در همه جای دنیا ما را به عنوان یک کشور اسلامی می‌شناسند اما در حوزه مد و لباس اسلامی هیچ‌ کاری نکردیم و کشورهای اروپایی لباس اسلامی به ما می‌فروشند.

 علی فانی سالک طراح پارچه و فعال حوزه لباس  ضمن بیان مطلب فوق در گفت‌وگو با دوات آنلاین از سیاستگذاری در حوزه مد و لباس انتقاد کرد و گفت: برخلاف سیاسگذاری که در همه جای دنیا در خصوص مد و لباس وجود دارد، ایران در این زمینه عقب است و موانع زیادی نیز برسرراه وجود دارد. لباس یکی از خصوص‌ترین امور افراد است که بر اساس علایق، سلیقه، فرهنگ، شغل و ... انتخاب می‌شود بنابراین دیکته‌کردن نمی‌تواند چندان در این زمینه موثر باشد و افراد اصولا کار خودشان را می‌کنند.

این هنرمند  با بیان اینکه بهتراست فرهنگسازی در حوزه لباس را بر عهده طراحان مد گذاشت نه سیاستمداران گفت:  برخورد در حوزه حریم شخصی مردم موثر نیست همانطور که در حوزه نقاشی و مجسمه سازی و ... حساسیت وجود ندارد و می‌بینیم که این هنرها چقدر موفق هستند  در حوزه مد و لباس هم می‌توانیم همین کار را بکنیم و متوجه می‌شویم چقدر همه چیز در آرامش خوب پیش می‌رود و پوشش‌ها صحیح می‌شود و صنعت مدل و لباس هم در داخل کشور به راه خواهد افتاد و مردم از کالای ایرانی استفاده می‌کنند.

این  استاد دانشگاه با بیان اینکه ما در سال‌های دور که مصرف‌کننده بودیم و تولید کننده لباس نبودیم، دیدن جهان غرب شگفتی‌ها و تفاوت‌ها و جذابیت‌ها این جهان باعث شد تا مردم به آن جذب شوند گفت: برنامه‌ریزی‌های کلانی در دنیا  وجود دارد و کشورها با برنامه‌ریزی فرهنگ خود را دیکته و صادر می‌کنند. برای مثال  در ابتدای قرن 20 کوکوشنل و دیوردو برند معروف حوزه مد لباس‌هایشان را به صورت عروسک می‌ساختند و در غالب تئاتر عروسکی همه جا می‌فرستاند. از آنجایی که در آن زمان  امکان فشن‌شو در دنیا نبود و از این طریق سلطه‌گری می‌کردند، در سیستم مد و لباس سیستم بر اساس سلطه است. اینکه چه کسی بر چه اساس و ابزار قدرتی می‌تواند این فرهنگسازی را انجام دهد و مردم را به سمت خودش جذب کند، بسیار مهم است. آنها  الگوسازی می‌کنند و با هر ابزاری از جمله  فیلم و کلیپ و تئاتر عروسکی نظر خود را به صورت غیرمستقیم به مردم تحمیل می‌کنند. در نتیجه مردم تبدیل به یک مصرف‌کننده می‌شوند.

این استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه هنر، با بیان اینکه  کشورهای زیادی هستند که توانسته‌اند خودشان را به کشورهای فرهنگ‌ساز نزدیک کنند و حتی فرهنگ‌ساز شوند برای مثال هندوستان از جمله این کشورهاست که از قدیم پارچه داشته و در عصر معاصر هم پس از خلاصی از سلطه انگلستان  موفق شد در زمینه پارچه و لباس موفق باشد و فرهنگ کشور خود را به مردمش نشان داده و انها را جذب کند و حتی در سایر کشورها هم تاثیر بگذارد. مثال دیگر کشورهای ترکیه و رومانی هستند این کشورها موفق شدند با سرمایه‌گذاری بلندمدت و انعطاف در سیاست‌گذاری‌ در حوزه مد و لباس، خود را به کشوری فرهنگ‌ساز تبدیل کنند و ما شاهد این خواهیم بود که  رومانی در 20 سال آینده چه تاثیر شگرفی در حوزه لباس در جهان خواهد داشت.

فانی سالک با بیان اینکه در گذشته مردم در حوزه صنعت لباس پیشرفت کرده و سوزن‌دوزی‌های خاص ایران پیشرفت کرده بود و در حوزه پارچه نیز گام‌های بلندی برداشته‌ بودند گفت: پس از انقلاب به خاطر شرایط تاریخی و زمانی متوقف شدیم اما خوشبتختانه در 10 سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی افتاده‌ است. مد ایرانی را معرفی کردیم که توجه قشر تاثیرگذار و آگاه جامعه را به خود جذب کرده و موفق بوده‌ است. اگر با همین سیاست و البته کمی بازتر جلو برویم قطعا در حوزه پوشاک و مد ایرانی مردم به سمت کالای داخلی خواهند آمد.

قاچاقچیان سرمایه گذاری کلانی در لباس کردند

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا باوجود سیاست‌گذاری‌ها در خصوص مبارزه با مدل غربی و ایجاد محدودیت در این خصوص برای تولیدکنندگان لباس در داخل کشور همچنان می‌بینیم که این لباس‌ها وارد می‌شوند، گفت: این لباس‌ها با اقبال مردم مواجه است و به‌صورت قاچاق و بسیار گسترده وارد کشور می‌شود مخصوصا در بندرهای جنوب لباس‌های قاچاق بسیار زیاد هستند و قاچاقچیان سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این خصوص کرده‌اند.

وی گفت: حتی در شهرهای جنوبی ایران می‌بینیم که بوتیک‌هایی با نام برند زارا و گوچی و ... وجود دارد و لباس‌های مارک‌دار این برندها به فروش می‌رسد و مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

فانی سالک با تاکید براینکه لباس‌های قاچاق شده در بنگلادش تولید می‌شود گفت: قاچاقچیان لباس در کشور بنگلادش لباس‌هایی با مارک‌های درجه دو و سه جهان تولید می‌کنند.البته کیفیت لباس‌ها همان کیفیت است و فرقی با اصل آن نمی‌کند اما لباس تولید همان برند نیست بعد مارک برند را روی آن می‌زنند و در مغازه‌های جنوب کشور می‌فروشند. اما تولیدکننده داخلی اجازه ندارد همان مدل را تولید کند. درحالیکه اگر مد ایرانی را آزاد بگذاریم تا طراحان در آن پیشرفت کنند اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد و مردم بدون اینکه احساس محدودیت داشته‌ باشند از آن استقبال هم خواهند کرد. واقعیت این است که پوشش جاری در کشور حتی در صورت آزادی کامل پوشش در ایران انتخاب بسیاری از مردم خواهد بود و درصد بسیار کمی شاید چنین پوششی را نداشته‌ باشند چرا که لباس‌های پوشیده در فرهنگ شهرها و قوم‌های مختلفی ایران وجود دارد و فرهنگ غالب است.

این طراح مد و لباس گفت: چند سال پیش یک طراح معروف مد در کشور فرانسه از نقش فرش‌های ایرانی در طراحی لباس استفاده کرد و همه در ایران خوشحال شدند. او طرح فرش ایرانی را به نام خود ثبت کرد. این جای خوشحالی ندارد بلکه باید دست طراحان داخلی را باز بگذاریم تا آنها چنین کارهایی بکنند.

حتی درمد اسلامی هم موفق نبودیم

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما حتی در مد اسلامی هم موفق نبودیم گفت: درحال حاضر مد اسلامی و لباس‌هایی در سبک اسلامی از کشورهایی مثل فرانسه و ایتالیا  به قسمت‌های دیگر دنیا از جمله ایران می‌آید درحالیکه ما یک کشوراسلامی هستیم و به این امر افتخار می‌کنیم و آن را تبلیغ هم می‌کنیم اما نتوانستیم در مد اسلامی برند و نامی از خودمان برجای بگذاریم. شاهد این هستیم  در چند سال اخیر کشورهای عربی درحال پیشرفت در خصوص مد اسلامی هستند. واقعیت این است که طراحان ایرانی بسیار در این زمینه بااستعداد هستند و کارهای بسیار خوب و در سطح استاندارد جهانی می‌توانند ارایه دهند.

این استاد دانشگاه گفت: اگر همانند صنایع دستی که سیاست بازی درخصوص آن اتخاذ شد و این صنعت به سرعت و با اهداف فرهنگی و مذهبی ما پیشرفت کرد در حوزه مد و لباس هم عمل کنیم اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد. مردم از کالای ایرانی و مد ایرانی حمایت خواهند کرد و فرهنگی که باعث افتخار ما در سراسر دنیاست  میان مردم جاری خواهد شد.

 

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.