2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
یک رفتارشناس: رنگ سال را به ادارات و آموزش و پرورش ببرید

یک رفتارشناس: رنگ سال را به ادارات و آموزش و پرورش ببرید

از نگاه رفتار شناسی رنگ‌ها تاثیرات عمیقی بر روح و روان افراد می‌گذارند و می‌توانند باعث شادی و نشاط و یا افسردگی در میان مردم شوند

دوات آنلاین-رنگ زیتونی از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس  به‌عنوان رنگ سال 97 انتخاب شد. زیتونی از رنگ‌هایی است که به بخش‌هایی از اقلیم ایران نزدیک است و  قابلیت ترکیب و تلفیق با بسیاری از رنگ‌ها در حوزه مد و لباس را دارد. . علاوه بر این سبز زیتونی از منظر روان‌شناسی رنگ هم دارای ویژگی‌های قابل توجهی است اما صرف اعلام یک رنگ به‌عنوان رنگ سال نمی‌تواند باعث رواج آن شود و در این زمینه باید کارهای دیگری صورت بگیرد.

دکتر مجید ابهری، رفتارشناس و استاد دانشگاه درباره انتخاب رنگ زیتونی به عنوان رنگ سال به دوات گفت:از نگاه رفتار شناسی رنگ‌ها تاثیرات عمیقی بر روح و روان افراد می‌گذارند و می‌توانند باعث شادی و نشاط و یا افسردگی در میان مردم شوند، تاثیر رنگ‌ها بسیار عمیق و زیاد و فوری است. به همین دلیل است که روانشاسان توصیه می‌کنند مردم از لباس‌هایی با رنگهای گرم و شاد استفاده کنند.

او افزود: رنگ زیتونی انتخاب بسیار مناسب و بجاست و با توجه به اینکه مردم ایران مردم خشمگینی هستند انتخاب رنگ سبز می‌تواند بر روح و روان مردم بسیار تاثیر بگذارد و آرامش آنها را بازگرداند. اما اینکه یک رنگ را به عنوان رنگ سال انتخاب و آن را اعلام کنیم نمی‌تواند چندان موثر باشد بلکه کارگروه مد و لباس باید اول اینکه تبلیغات گسترده‌ای برای استفاده از این رنگ انجام دهد و دوم اینکه مذاکراتی با ادارات و بخصوص آموزش و پرورش انجام دهد تا لباس‌های فرم به رنگ سال درآیند. یکی از بهترین کارها این است که لباس فرم معلمان به رنگ سبز زیتونی باشد و آموزش و پرورش بخش‌نامه‌ای در این خصوص به همه مدارسصادر کتند چراکه دانش‌آموزان زیادی معلمان خود را تماشا می‌کنند و از آنها تاثیر زیادی می‌گیرند و این موضوع می‌تواند در نشاط دانش‌آموزان بسیار موثر باشد.

این رفتارشناس درباره اینکه رنگ سال برچه اساس و معیاری انتخاب می‌شود گفت: در دنیا رنگ سال رنگی است که بر اساس سلیقه طراحان مد انتخاب می‌شود طراحان مد قبل از سال جدید گرد هم می‌آیند رنگ‌های مورد سلیقه‌شان را بیان می‌کنند. رای‌گیری می‌شود و در نهایت یک رنگ به عنوان رنگ سال انتخاب می‌شود. البته برخی طراحان شرایط اجتماعی را هم درنظر می‌گیرند و بر اساس آن پیشنهادات خود را مطرح می‌کنند. در همه کشورهای دنیا رنگ سال طرفداران زیادی دارد و مردم از رنگ سال پیروی می‌کنند. اینکه رنگ سال بتواند توجه مردم را جلب کند دقیقا به مسئله سیاست‌گذاری اجتماعی یک کشور مربوط می‌شود و به نظر می‌رسد در انتخاب رنگ سال که می‌تواند نشاط اجتماعی زیادی را ایجاد کند بهتر است که دولت از کارگروه مد و لباس حمایت ویژه‌ای بکند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.