2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
خانه‌مان را چگونه نورپردازی کنیم؟

خانه‌مان را چگونه نورپردازی کنیم؟

می‌توانید نوری متمرکز را روی مجسمه‌ای زیبا یا تابلویی منحصر به فرد یا هر وسیله تزئینی دیگری که برایتان ارزشمند است بتابانید تا توجه دیگران را جلب کند.

دوات آنلاین-یکی از نکات کلیدی در آراستن خانه استفاده درست از نور است. جای هیچ تردیدی وجود ندارد که استفاده از نور طبیعی بهترین حالت ممکن است اما خانه همه ما به‌گونه‌ای نیست که بتوانیم از نور خورشید به اندازه کافی کمک بگیریم. ضمن‌ این‌که روشنایی در شب هم اهمیت زیادی دارد.

اهمیت نور فقط در زیبا جلوه دادن خانه نیست بلکه نوع نوری که استفاده می‌کنیم می‌تواند در خلق و خو و رفتار ما هم تاثیر داشته باشد. دکتر «جوزف کاسوف» محقق رفتارهای اجتماعی و روانشناس دانشگاه کالیفرنیا از جمله افرادی است که در این باره تحقیق کرده و به نتایج جالبی رسیده است. او پی برده تغییرات بسیار جزئی در نور و روشنایی خانه می‌تواند حتی روی میزان غذا خوردن افراد نیز تأثیر بگذارد، مخصوصاً برای افرادی که تحت رژیم غذایی هستند. او می‌گوید: وقتی فرد در برابر نور زیاد قرار می‌گیرد، حالتی خودآگاه و خودپسند در او به وجود می‌آید، اما هنگامی که با نور کم مواجه می‌شود، ناخودآگاه این احساس او کم می‌شود و به دنبال آن رفتاری ناخوشایند از او سر می‌زند.

 

 

 

 

 

 

 

 

بهترین راه برای تزئین پذیرایی خانه را بخوانید.

نورپردازی متمرکز

برای نورپردازی خانه باید بدانیم ما به دو نوع نور نیاز داریم. نخست نورهای متمرکز است که کارایی خاص خودش را دارد. این نوع نورپردازی شعاع کمی را پوشش می‌دهد اما نقاط دلخواه ما را کاملا روشن می‌کند. نمونه ساده این نوع نورپردازی استفاده از چراغ مطالعه است اما بخش‌های دیگری از خانه هم به نورپردازی متمرکز نیاز دارند. آشپزخانه یکی از این قسمت‌ها است. طبیعی است که باید روی اجاق گاز منبع نور داشته باشیم که بتوانیم به‌راحتی کار کنیم. علاوه بر این نورپردازی متمرکز جنبه زیبایی نیز دارد. به‌عنوان مثال شما می‌توانید نوری متمرکز را روی مجسمه‌ای زیبا یا تابلویی منحصر به فرد یا هر وسیله تزئینی دیگری که برایتان ارزشمند است بتابانید تا توجه دیگران را جلب کند و آن شیء جلوه بیشتری داشته باشد. برای این نوع نورپردازی باید از چراغ‌های مناسب که نمونه‌های زیاد آن در بازار موجود است استفاده کنیم.

نورپردازی محیطی

اما مسئله اصلی نورپردازی محیطی است. در این نوع نورپردازی هدف این است که شعاع زیادی را روشن کنیم. در این نوع از نورپردازی ابتدا باید توجه داشته باشیم همه قسمت‌های خانه به یک اندازه نیازمند نور نیستند. مثلا بخش پذیرایی نسبت به اتاق خواب به نور بیشتری نیاز دارد.

نکته مهم دیگر این است برای روشن کردن یک محیط فقط از یک منبع نور استفاده نکنیم. در ایران رایج‌ترین منبع نور در خانه لوستر و انواع چراغ‌های سقفی است.

درمورد لوسترها علاوه بر شکل ظاهری آن که باید با سایر وسایل‌تان ست باشد فاصله لوستر از زمین هم اهمیت زیادی دارد. لوستر در سقف سه متری باید حدود 68.5 تا 76 سانتی متر بالاتر از میز ناهارخوری باشد. برای سقف‌های بلندتر باید حدود 7.5 سانتی‌متر برای هر 30 سانتی متر در نظر بگیرید.

ضمنا لوستری انتخاب کنید که بزرگ‌تر از عرض میز ناهاری‌خوری نباشد. بعد از لوستر، آویزها منبع نوری مهمی برای ما محسوب می‌شود. درباره آویزها هم توجه کنید آنها را در فاصله 89 تا 102 سانتی‌متری از بالای سطح کانتر آشپزخانه نصب کنید.

با اصول نورپردازی در مناظر شهری آشنا شوید.

 در این میان فراموش نکنیم استفاده از آباژورها مخصوصا با نور ملایم بسیار مفید است. نوع آباژوری که انتخاب می‌کنید باید با سبک دکوراسیون خانه‌تان هماهنگ باشد. مثلا اگر مبلمان‌تان فانتزی است از آباژورهای پایه کوتاه طرح‌دار استفاده کنید و اگر سبک کلاسیک دارید آباژورهای پایه بلند توصیه می‌شود.

علاوه بر این می‌توان از منبع‌های مخفی نور استفاده کرد. به این معنی که منبع نور را پشت کمد یا وسیله‌ای دیگر پنهان و فقط از نور ملایمی که از آن ساطع می‌شود استفاده کنیم. استفاده از لامپ‌های رشته‌ای که در بخش آرک سقف کار گذاشته می‌شود نمونه رایج استفاده از این شیوه نورپردازی است. نورهای مخفی بیشتر برای خانه‌هایی که سقفی بلند دارند و مبلمان‌شان مدرن است، مناسب است.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.