2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
اقامتگاه‌های بوم‌گردی؛ بهترین مکان اسکان در نوروز

اقامتگاه‌های بوم‌گردی؛ بهترین مکان اسکان در نوروز

اقامت‌های بوم‌گردی خانه‌ها متعلق به بومیان هر منطقه‌ است که با ایجاد تغییراتی که بتواند پذیرای مسافران باشد و البته با حفظ ویژگی‌های سنتی خود مجوز قبول مسافران را دریافت می‌کنند.

دوات آنلاین-اقامت‌های بومگردی مکانهایی هستند که به تازگی برای اقامت مسافران در شهرهای مختلف ایران بوجود آمده‌اند و سفر خوش را برای مردم رقم می‌زنند. این خانه‌ها متعلق به بومیان هر منطقه‌است که با ایجاد تغییراتی که بتواند پذیرای مسافران باشد و البته با حفظ ویژگیهای سنتی خود مجوز قبول مسافران را دریافت می‌کنند.این خانه‌ها بسیار مورد توجه توریستهای خارجی و مسافران داخلی که به شناخت فرهنگ بومی مناطق علاقه‌دارند قرار گرفته‌است. ضمن اینکه اقامت‌گاههای بومگردی برای مردم مناطق مختلف اشتغال‌زایی کرده باعث تقویبت فرهنگ بومی مردم نیز شده‌است. در زیر به معرفی برخی از اقامتگاههای بوم‌گردی در سطح کشور می‌پردازیم.

  • نخستین اقامتگاه بوم‌گردی را فردی به نام مازیار آل‌داوود ایجاد کرده است. فردی که هرگز در روستا اقامت نداشته، اما به دلیل علاقه به زادگاه روستایی والدینش و برای کمک به رونق آن، نخستین اقامتگاه بومی کشور را در روستای گرمه نزدیک خور و بیابانک ایجاد کرده است.
  • اکثر اقامتگاه های بوم گردی در شهر یزد در واقع خانه های سنتی هستند که با پیشینه باستانی مختص خود، راوی تاریخ گذشتگان می باشد. این خانه ها به طور معمول از معماری خاص مناطق کویری پیروی می کنند که یکی از مشخصه های این معماری در شهر یزد، نیم دایره بودن سقف ها در برخی از بخش های این خانه ها است که طاق دوری یا ضربی نیز نامیده می شود.

  • اقامتگاه بوم گردی خالو منصور در روستای نقاشه جزیره قشم واقع شده است. قدمت این اقامتگاه به حدود 80 سال پیش باز می گردد که در سال 1395 مرمت شد و فعالیت خود را با 8 باب اتاق در محوطه اقامتگاه، با هدف پذیرایی از گردشگران آغاز کرد. از مناطق گردشگرپذیر و پرطرفدار قشم، جزیره هنگام و جنگل حرا را می توان نام برد.

  • اقامتگاه بوم گردی گیله بوم چابکسر در باغی به وسعت 1500 مترمربع قرار دارد. این اقامتگاه دارای 5 واحد اقامتی است که با امکانات رفاهی سنتی پذیرای گردشگران خطه سرسبز شمال است. اقامتگاه گیله بوم در روستای قاسم آباد سفلی و در حد فاصل شهرهای چابکسر و کلاچای قرار دارد و دسترسی مهمانان به این دو شهر امکان پذیر است.

اگر قصد دارید چادر مسافرتی بخرید، این مطلب را بخوانید.

  • اقامتگاه بوم گردی ساحلی فردیس قشم در 55 کیلومتری مرکز جزیره و در خیابان ساحلی واقع شده است که بهار سال 1396 به عنوان اقامتگاه بومگردی به بهره برداری رسید. اتاق هایی با سقف های گنبدی شکل در دل ساحل دریای خلیج فارس به همراه اقامتی نوستالژیک به سبک مردمان خونگرم جزیره قشم از ویژگی های منحصر به فرد اقامتگاه فردیس است.

  • اقامتگاه بوم گردی خانه باغ ایرانی شیراز عمارتی است که در باغی به وسعت 2000 متر مربع قرار گرفته است. این اقامتگاه دارای 12 باب اتاق است که در سال 1395 به عنوان اقامتگاه بوم گردی به بهره برداری رسید. اقامتگاه خانه باغ شیراز دارای سه نیم طبقه است و ورودی هر نیم طبقه دارای تعدادی پله می باشد. 2 باب اتاق نیز در محوطه و خارج از ساختمان اصلی اقامتگاه قرار دارند که با امکانات مناسب تجهیز شده اند. پیشینه اقامتگاه خانه باغ ایرانی شیراز به حدود 100 سال پیش باز می گردد و متعلق به دوران پهلوی اول  است.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.