2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
نسل جدید رنگ موها چه ترکیبی خواهند داشت؟

نسل جدید رنگ موها چه ترکیبی خواهند داشت؟

محققان توانستند با محلول ورقه‌های گرافین موهای بلوند و پلاتینی را به رنگ مشکی درآورند که با 30 بار شستن نیز همچنان مشکی باقی می‌ماند.

دوات آنلاین-تا به حال نام گرافین به گوش‌تان خورده است؟ توضیح این‌که گرافین چیست کمی مشکل است. شیمدانان آن را این‌طور تعریف می‌کنند: گرافین (Graphene) نام یکی از آلوتروپ‌های کربن است. حالا مشخص شده از این ماده می‌توان برای داشتن موهای زیبا و سالم استفاده کرد. اگر می‌خواهید با خواص این نوع از رنگ موها که البته هنوز به بازار نیامده است آشنا شوید این نکات را بخوانید:

  • گرافین، یک ماده مشکی طبیعی است که می‌تواند روش جدیدی برای رنگ کردن موها و خلق سایه‌های تیره‌ای که به‌سختی ایجاد می‌شوند، ارائه کند. همچنین به دلیل این‌که ماده‌ای رساناست، باعث می‌شود تا موهای رنگ‌شده با گرافین از الکتریسیته ساکن کمتری برخوردار بوده و کمتر درهوا پرواز کنند.
  • در تحقیق جدید، محققان این ماده را آزمایش کرده و از صفحه‌های گرافینی برای ساختن رنگی استفاده کرده‌اند که به سطح موها چسبیده و باعث تشکیل پوششی می‌شود که حتی در برابر 30 مرتبه شست‌وشوی موها هم مقاومت می‌کند، بدون این‌که نیازی به مواد شیمیایی باشد که باعث باز شدن کوتیکول موها و آسیب به آن‌ها شوند.
  • موهای شما درون فلس‌های کوتیکولی همچون فلس‌های ماهی قرار دارد و باید از آمونیاک یا آمین‌های آلی استفاده کرد تا این فلس‌ها بلند شده و به مولکول‌های رنگ اجازه داده شود خیلی سریع به درون موها نفوذ کنند. اما بلند کردن کوتیکول‌ها باعث شکننده شدن ساقه‌های مو شده و آسیب به موها از طریق پروکسید هیدروژن شدت می‌یابد. این ماده، برای ایجاد واکنش به‌منظور سنتز رنگ مو استفاده می‌شود، زمانی که رنگ‌دانه‌ها هنوز درون موها قرار دارند.
  • محققان توانستند با محلول ورقه‌های گرافین موهای بلوند و پلاتینی را به رنگ مشکی درآورند که با 30 بار شستن نیز همچنان مشکی باقی می‌ماند. این تعداد شستن برای رنگ مو به‌عنوان «دائمی» در نظر گرفته می‌شود. چنین اثربخشی بالایی به دلیل ساختار گرافین است. این ماده از صفحه‌های باریک و انعطاف‌پذیری تشکیل‌شده که می‌تواند خود را با سطوح ناهموار منطبق کند.ورقه‌های گرافین در دور نگه‌داشتن آب، حین شست‌وشوی مو بسیار عالی عمل می‌کنند. درواقع این ورقه‌ها مانع فرسایش گرافین و پیوند پلیمری - که تیم تحقیق به محلول اضافه کرد تا به چسبندگی رنگ کمک کند- می‌شوند.
  • رنگ‌های گرافینی مزیت دیگری نیز دارند. هر موی پوشش داده‌شده همچون سیم کوچکی است که می‌تواند گرما و الکتریسیته را انتقال دهد؛ به این معنی که موهای رنگ‌شده با گرافین به‌راحتی الکتریسته ساکن را از بین می‌برند و درنتیجه مشکل پرواز موها در هوای خشک زمستان کاهش می‌یابد.
  •  پوسته‌های گرافین برخلاف مولکول رنگ‌های دیگر، به‌اندازه‌ای بزرگ هستند و درنتیجه از طریق پوست جذب نمی‌شوند.
  • اگرچه گرافین معمولاً به رنگ مشکی است، اما اکسید گرافین تقریباً قهوه‌ای روشن است. بااین‌حال رنگ اکسید گرافین به‌تدریج با واکنش‌های شیمیایی و گرما تیره‌تر می‌شود و به همین دلیل می‌توان از این رنگ برای ایجاد سایه‌های مختلف و آمبره موها استفاده کرد.
12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.