2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
این هشدارها را قبل از استفاده از مواد شوینده بخوانید

این هشدارها را قبل از استفاده از مواد شوینده بخوانید

به گفته متخصصان، سرطان‌زایی مواد شوینده به اثبات نرسیده، ولی در مورد آنها حتما باید جانب احتیاط را رعایت کرد چون به هر حال برای ابتلا به سرطان، این مواد خطر بالقوه دارند

دوات آنلاین-حتما شنیده‌اید که استفاده از مواد شوینده می‌تواند خطرناک باشد. پس برای این‌که سلامتی‌تان موقع کار با این مواد به خطر نیفتد نکات زیر را بخوانید:

  • بعضی‌ها برای تمیزی بیشتر، انواع مختلف مواد شوینده را با هم مخلوط می‌‌کنند. مواد شوینده و پاک‌کننده با توجه به سوزانندگی به درجات مختلف تقسیم می‌شوند. برای مثال مایع سفیدکننده سوزانندگی کمتر و جوهرنمک سوزانندگی بیشتری دارد. متأسفانه بسیاری از خانم‌ها در فضای بسته مایع سفیدکننده و جوهرنمک را برای پاکیزگی بیشتر محیط مخلوط می‌کنند و این حرکت بسیار نادرست است و باعث ایجاد گاز کلر و سوزش گلو، سرفه و سوزش و قرمزی چشم و حتی خفگی‌های فوری می‌شود. این موضوع بویژه در حمام و توالت به علت عدم تهویه مناسب و وجود بخار آب، بیشتر حائزاهمیت است. پس اگر یک محصول شوینده برای پاک کردن سطحی کافی و کارساز نیست، ابتدا با دستمال نمدار مواد قبلی را کاملا از روی سطح زدوده و سپس از مواد جدید استفاده کنید.
  • بیشتر افرادی که به دلیل این مسمومیت‌ها (استنشاق گاز کلر براثر ترکیب انواع مواد شیمیایی با هم یا با آب گرم در محیط‌های سربسته) به مراکز درمانیب می‌شوند دچار گرفتگی صدا، اختلال در تنفس،سرفه،خس‌خس سینه و درد قفسه سینه نیز هستند. علاوه بر اینها موادی که وارد سیستم تنفسی می‌شوند، به چند طریق باعث بروز بیماری‌ می‌شوند و بر خلاف باور عموم تنها مقصر بروز مشکلات تنفسی گذرا نیستند.

  • مواد اسیدی موجب سوختن مخاط یا بعضی از این مواد منجر به التهاب در ریه می‌شوند که این التهاب فرد را به برونشیت و بیماری‌های التهابی مبتلا می‌کند. حتی میزان التهابی که بعضی از این مواد ایجاد می‌کنند، آن قدر شدید است که حالات اورژانسی و فوریت پزشکی به‌وجود می‌آورند. برخی واکنش‌های التهابی نیز بشدت مزمن هستند و حتی در شروع ممکن است هیچ علامتی در بیمار ایجاد نکنند اما بعد از 15ـ10سال کم‌کم آثار خود را نشان می‌‌دهند.
  • این ترکیبات می توانند وارد معده شده یا از طریق تنفس به ریه ها راه پیدا کنند و همچنین ارتباط آنها با بیماری هایی مانند مشکلات بینایی به اثبات رسیده است. برخی دیگر هم هیدروبوتوکسی اتانول دارند که از راه پوست جذب بدن شده و علاوه بر آزرده کردن چشم ها به سلول های قرمز خون آسیب وارد می کند. اغلب شوینده های سطوح و کف زمین حاوی متوکسی دیگلیکل هستند که به جنین در حال رشد در رحم مادر آسیب می رساند.
  • به گفته متخصصان، سرطان‌زایی مواد شوینده به اثبات نرسیده، ولی در مورد آنها حتما باید جانب احتیاط را رعایت کرد چون به هر حال برای ابتلا به سرطان، این مواد خطر بالقوه دارند.
  • این باور شایع است که استفاده از ماسک‌ها در جلوگیری از مسمومیت‌های ناشی از شوینده‌ها موثر است. بر اساس بررسی‌ها خیلی نمی‌توان به این ماسک‌ها اطمینان کرد. به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌ها در خانه تکانی از مواد شوینده و پاک‌کننده‌ای (شوینده‌های پودری) استفاده کنند که آسیب کمتری می‌رسانند و مواد شوینده شیمیایی بویژه سفیدکننده‌های قوی و بودار را از برنامه تمیز کاری حذف کنند یا حداقل در صورت استفاده از این گونه مواد از مخلوط کردن آنها با هم جدا بپرهیزند و از استفاده آنها در فضاهای بسته بخصوص حمام و سرویس‌های بهداشتی خودداری کنند.
  • خوردن شیر‌ می‌تواند در کاهش علائم مسمومیت تاثیرگذار باشد. از طرفی وقتی برای شست‌وشوی سرویس‌های بهداشتی از شوینده‌ها استفاده می‌کنید، حتما پنجره‌ای را در آن مکان باز و در صورت وجود هواکش، آن را روشن کنید. در ضمن برای شست‌وشو از آب داغ استفاده نکنید چون بخارات ناشی از محلول آب داغ و مواد شوینده می‌تواند موجب مسمومیت تنفسی شود.
12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.