2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
باغ فردوس تهران؛ تاریخکده  سینمای ایران

باغ فردوس تهران؛ تاریخکده سینمای ایران

برپایی موزه سینمای ایران تحقق یک رویا بود.حالا که این رویا در باغ فردوس به واقعیت پیوسته و این باغ به تاریخ سینمای ایران تبدیل شده دوستداران سینما میتوانند به آنجا بروند و صد سال سینمای ایران را دوره کنند.

دوات آنلاین-خیابان ولیعصر تهران را که بالا می‌روی حرکت سانت به سانت ماشین‌ها آدم را کلافه می‌کند، اما جایی بالاتر از پارک وی باغی شما را فرامی‌خواند که صدای پرندگان و آب روان، بهم خوردن برگ درختان  انگار آدم را از پایتخت دود آلود ایران کیلومترها آنطرفترپرت می‌کند؛ در دنیایی که اسطوره‌های سینمای ایران مجسمه شده و در آن نشسته‌اند. باغ فردوس تهران حالا شده تاریخکده سینمای ایران. اگر ساکن تهران هستید و قصد سفر ندارید باغ فردوس را با کافه‌های آن از دست ندهید. علاوه بر کافه‌هایی که در ابتدای خیابان است چندکافه و کتابفروشی هم داخل باغ فردوس قرار دارد که فضای دل انگیزی را درست کرده‌است.میزهای فروش اکسسوری های مخصوص خانمهای جوان که بسیار خاص و زیبا هستند هم بخشی از جذابیت این مکان دیدینی است.

  • مستندات روایی حکایت از آن دارد که این باغ در زمان محمدشاه قاجارساخته شده است وساختمان آن کاخ شکارگاه وی بود.پس از فوت نظام الدوله، مالک باغ پسرش دوستعلی خان معیر الممالک داماد ناصرالدین شاه شد.او بر اساس آنچه روایت کرده اند به این باغ و عمارتش اهمیتی نمی داد تا اینکه باغ رو به ویرانی گذاشت.
  • در سال 1318ه ق در زمان مظفرالدین شاه میرزااسماعیل خان امین الملک برادر امین السلطان اتابک اینجا را خرید.او به آبادانی باغ کوشید و در ضلع غربی آن اندرونی و حمام ساخت.پس از امین الملک، از عهده نگهداری باغ بر نیامدند و باغ برای سومین بار رو به ویرانی گذاشت.
  • محمد ولی خان سپهسالار خلعتبری باغ را از وراث امین الملک خرید.وی عمارت و باغ را آباد و قنات آن را دایر کرد و چند استخر و فواره نیز در جای جای باغ احداث کرد.تجارتخانه طومانیانس از محمد خان سپهسالار مبلغی طلبکار بود به عدلیه مراجعه کرد و در ازای طلب خود باغ و عمارت آن را به او دادند.پس از آن دولت وقت در ازای بدهی های تجارتخانه باغ را ضبط کرد واراضی آن را متری دو تومان به کارکنان وزارتخانه های دولت به اقساط پنج ساله فروخت.اما بخش فعلی عمارت به دستور علی اصغر حکمت، وزیر معارف در سال 1316 شمسی خریداری و عمارت آن بازسازی شد. و از آن بعنوان مدرسه استفاده شد.در سال 1336 شمسی باغ فردوس بین وزارت آموزش و پرورش و شهرداری تقسیم شد.در این هنگام بنیاد فرح پهلوی باغ فردوس را از شهرداری خریداری و پیرو تصمیمی که مبنی بر احیاءباغ فردوس برای برگزاری جشن های فرهنگ وهنر در این مکان گرفته شده بود مرمت باغ به سازمان رادیو و تلویزیون ایران سپرده شد.در این دوران این باغ مرکز فعالت های هنری شد وپس از انقلاب اسلامی نیز در سال 1358زیر پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمد و به عنوان مرکز آموزش فیلمسازی از آن استفاده می شد وبالاخره در سال 1381 به عنوان موزه سینما مورد بهره برداری قرار گرفت.

  • برپایی موزه سینمای ایران تحقق یک رویا بود.رویایی که همه فرهنگ دوستان ایران را دلشاد کرد و ثبت و ضبط کوشش های بانیان و کوشندگان این هنر صنعت را نوید می داد تا چراغی باشد فرا روی آیندگان و افتخاری برای آنانی که دستآورد و حاصل عمرشان را در بازتاب پرده سفید و نقره فام سلولویید،نظاره گر بودند.
  • موزه سینمای ایران با هدف گردآوری، حفظ ، ثبت و عرضه مناسب میراث سینمای ایران در شهریورماه 1373با تدبیر و همت مدیران شرکت توسعه فضاهای فرهنگی وابسته به شهرداری تهران پاگرفت.

  • موزه سینما دارای 12 تالار از مشاهیر سینمای ایران با عنوانهای  نمایشگاه علی حاتمی، تالار معاصران، نمایشگاه دفاع مقدس، تماشاخانه، نمایشگاه کودک،نمایشگاه نام‌آوران ،نمایشگاه دوبله و صدا ،خانه فرهاد، زیرگذر تاریخ نمایشگاه ارامنه است .

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.