2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
ماهی قرمز بخریم یا نه؟

ماهی قرمز بخریم یا نه؟

دوات آنلاین-چند سالی است که با نزدیک‌شدن به عید بحث بر سر خریدن یا نخریدن ماهی قرمز داغ می‌شود. امسال قبل از این‌که در این باره تصمیم بگیرید، این چند نکته را بدانید:

  • مجسمه های ماهی قرمز به جای مانده از دوره هخامنشیان نشان از حضور دیرینه ماهی قرمز دارد، آنطور که می‌گویند گونه‌هایی از این ماهی ها حتی از ایران به چین فرستاده می‌شدند. البته سکه روی دیگری هم دارد. مثلا اینکه برخی دیگر با این استدلال که در تابلوهای نقاشان قاجار اثری از ماهی قرمز نیست، حضور ماهی قرمز بر سر سفره هفت سین را امری تازه می‌دانند. در این میان آنهایی که برای ماهی قرمز تاریخچه ای طولانی قائلند می‌گویند: در گاه شماری شمسی، برجی است به نام برج حوت یا برج ماهی که سال‌ها در ایران رواج داشته و ماهی قرمز نیز نشانه‌ای است از برج حوت که در آثار به جای مانده از دوره ساسانیان دیده می‌شود. ایرانیان نیز در آن زمان ماهی قرمز را بر سر سفره هفت سین می‌گذاشتند تا سال از برج حوت به برح حمل تغییر کند.
  • دلیل دیگر انتخاب ماهی قرمز نیز تحمل بیشتر این ماهی در مقابل شرایط نامساعد محیط، نگهداری آسان تر و رنگ جذاب آن در مقایسه با سایر ماهی‌ها بوده است.
  • ماهيان قرمز عمدتا به علت نگهدارى در ظروف نامناسب، تغذيه نادرست و عدم توجه به عوامل آب شامل: دماي آب،‌ ميزان اکسيژن آب، اسيديته آب، آمونياک(سمي‌ ترين ترکيب موجود در آب است و از متابوليسم بدن ماهي به وجود مي آيد)، نيتريت‌ها (بعد از آمونياک سمي ‌ترين ترکيب آب است)، نيترات ‌ها و نگهدارى ماهي در مقدار کمي آب در داخل تنگ تلف مى ‌شوند.
  • برخی از افراد ماهی را در یخچال می گذارند، البته کاهش دما سبب جلوگیری از بیماری می شود ولی عملا به خواب زمستانی فرو می رود.
  • احمد نصرتی، پژوهشگر مازندرانی دریافته است، برخلاف شایعاتی که درباره انتقال بیماری از ماهی قرمز به انسان وجود دارد، بیماری مشترک میان این موجود و انسان بسیار کم و بدون ضرر است.
  • برخی متخصصان می‌گویند ماهیان قرمز مانند سایر موجودات زنده دارای بیماری‌های مشترک با انسان هستند و بیماری‌های پوستی، عفونت‌های گوارشی، سل پوستی از طریق این ماهیان قابل انتقال به انسان هستند.
  • بعضی متخصصان توصیه می‌کنند کسانی که مشکلات پوستی و یا جراحاتی در سطح پوست دارند از تماس مستقیم با ماهی و یا آب ماهی بپرهیزند زیرا این امر ممکن است موجب انتقال بیماری از ماهی به فرد شود. حتی افراد عادی هم هنگام تعویض آب ماهی مراقب باشند واز دستکش استفاده کنند.
  • این ماهی‌ها را در رودخانه ها و دریاچه های پشت سدها رها نکنید زیرا به گونه‌های مهاجم تبدیل می‌شوند و به محیط زیست آسیب وارد خواهند کرد.
  • گزارشی تصویری از مزرعه پرورش ماهی قرمز را اینجا ببینید.
12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.