2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
کلاهبرداری از افراد مسن مقابل دستگاه‌های عابربانک

کلاهبرداری از افراد مسن مقابل دستگاه‌های عابربانک

مردی که به بهانه کمک به افراد مسن آنها را فریب می‌داد و کارت عابربانک شان را می‌دزدید، دستگیر شد.

دوات آنلاین-مردی که به بهانه کمک به افراد مسن آنها را فریب می‌داد و کارت عابربانک شان را می‌دزدید، دستگیر شد.

 اواخر آذر با مراجعه پیرمردی بازنشسته به کلانتری هفت‌چنار و طرح شکایتی با موضوع کلاهبرداری ، پرونده‌ای مقدماتی در این خصوص تشکیل و برای رسیدگی به پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع شد .

مالباخته در اظهارات اولیه به مأموران اعلام کرد فردی به بهانه کمک‌کردن به او برای انجام عملیات بانکی ، او را فریب داده و در ادامه پس از سرقت کارت عابربانک حساب او را خالی ‌کرده است .

با آغاز رسیدگی به پرونده و طرح شکایت‌های مشابه ، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که فردی حدودا 40 ساله به شیوه‌ای مشابه اقدام به شناسایی افراد سالخورده و بازنشسته مقابل دستگاه‌های عابر بانک کرده است. در ادامه ، به بهانه کمک‌کردن به این افراد برای انجام عملیات بانکی ابتدا اعتماد آنها را جلب و نهایتا در زمان تحویل کارت به صاحبانشان ، کارت‌های عابربانک این افراد را با کارت‌های متعلق به سایر شکات و مالباختگانی که قبلا پول حساب‌های بانکی شان را برداشت کرده ، جابجا و با اطلاع از رمز عابربانک که توسط خود مالباختگان در اختیار این شخص قرار گرفته بود با مراجعه به طلافروشی‌ها و صرافی‌ها اقدام به خرید طلاجات ، سکه و دلار و ارزهای خارجی کرده است .

با توجه به شیوه و شگرد متهم در مراجعه به دستگاه‌های عابربانک مناطق مرکزی شهر تهران ، ابتدا تصاویر این شخص از طریق دوربین‌های مداربسته بانکی شناسایی شد و کارآگاهان اطمینان پیدا کردند که تمامی سرقت‌ها توسط یک نفر انجام شده است. سپس تصاویر این شخص در اختیار بانک‌های مناطق مرکزی شهر تهران بویژه در محدوده میدان انقلاب و خیابان جمهوری و ولیعصر قرار گرفت تا در صورت شناسایی ،  بلافاصله موضوع از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی 110 به پلیس اطلاع داده شود .

ساعت 12:30 روز 25 بهمن مدیر بانک شعبه کمیل به حضور فردی حدودا 40 ساله در نزدیکی دستگاه عابربانک مشکوک شد ، این شخص را تحت نظر قرار داد و پس از شناسایی این شخص از طریق تصاویری که پلیس در اختیار وی قرار داده بود بلافاصله موضوع را از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی 110 به پلیس اطلاع داد و پس از دقایقی ، مأموران با حضور در محل اقدام به دستگیری متهم کردند و در همان بازرسی اولیه  تعدادی از کارت‌های عابربانک متعلق به سایر افراد نیز از وی کشف شد .

با دستگیری متهم "حیدر . م" ( 40 ساله ) و بررسی سوابق وی مشخص شد او پیش از این در سال 1379 و 1394 به اتهام سرقت و کلاهبرداری دستگیر و روانه زندان شده و آخرین بار با تأمین قرار قانونی از زندان آزاد شده است .

متهم در همان تحقیقات اولیه به دهها فقره کلاهبرداری اعتراف کرد و گفت تمامی طعمه‌های خود را از افراد سالخورده انتخاب کرده است. در ادامه ، تعدادی از شکات با مراجعه به پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ ، صراحتا اقدام به شناسایی متهم کردند .

 زنی که متهم پول حساب وی را برای خرید یک دستگاه دوچرخه خرج کرده بود، پس از شناسایی متهم عنوان کرد دارای فرزندی با محدودیت حرکتی است و قصد داشت با پول داخل حسابش داروهای مورد نیاز دوره ی درمانی فرزندش را تهیه کند که متهم کارت عابربانک وی را سرقت کرد  .

سرهنگ حمدالله علیزاده ، رئیس پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ با درخواست از شهروندان برای جدی گرفتن هشدارهای پلیسی ، گفت: از شهروندان درخواست می‌شود در زمان مراجعه به دستگاه‌های عابربانک برای انجام عملیات بانکی موارد ذیل را جدا مد نظر خود قرار دهند :

اولا : در زمان مراجعه به دستگاه خودپرداز ، مراقبت اطراف خود باشید تا افراد غریبه امکان دسترسی به رمز ورود به حساب بانکی شما را نداشته باشند .

ثانیا : اعتماد بی‌مورد به افراد غریبه بویژه برای انجام عملیات بانکی و مالی ، زمینه اصلی وقوع بسیاری از جرایم مرتبط با سرقت و کلاهبرداری از سوی افراد فرصت‌طلب را ایجاد می‌کند .

سرهنگ کارآگاه حمدالله علیزاده ، در ادامه گفت : با توجه به اعتراف صریح متهم به دهها فقره کلاهبرداری و سرقت ، شناسایی تعدادی از شکات و مالباختگان و به منظور شناسایی دیگر شکات احتمالی ، هماهنگی لازم با بازپرس شعبه چهارم دادسرای ناحیه 10 تهران برای انتشار بدون پوشش تصویر متهم انجام شده است و از مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شده‌اند دعوت می‌شود برای پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ در میدان حـر – خیابان 12 فروردین مراجعه کنند .  

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.