2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
سالانه ۵۰ هزار ایرانی با مصرف سیگار می‌میرند

سالانه ۵۰ هزار ایرانی با مصرف سیگار می‌میرند

سن استفاده از دخانیات به ویژه در زنان به شدت پائین آمده و استفاده از قلیان در میان دختران جوان به ۱۴ سال رسیده است که علت آن دسترسی آسان است

دوات آنلاین-معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سالانه حدود ۵۰ هزار مرگ منتسب به سیگار داریم و هزینه ای بالغ بر ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان صرف بیماری های ناشی از آن می شود.

دکتر علیرضا رئیسی در سلسله نشست های دهه فجر وزارت بهداشت و درمان گفت: سالانه حدود ۵۰ تا ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود. سالانه حدود ۵۰ هزار مرگ منتسب به سیگار در کشور رخ می دهد و چیزی بالغ بر ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان در حوزه سلامت هزینه بیماری های ناشی از استعمال دخانیات می شود.

وی افزود: می توانیم سالانه ۱۰ درصد مالیات را در خرده فروشی ها افزایش دهیم به جز کشور افغانستان پائین ترین مالیات در دنیا را ایران دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی ضمن تقدیر از اقدامات ایران در حوزه سلامت این موضوع را به ما تذکر می دهد. کشور ترکیه میزان مالیات بر سیگار در خرده فروشی ها را به ۸۴ درصد رسانده است و در ایران به کمتر از ۱۰ درصد می رسد.

رئیسی تأکید کرد: سالانه حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان به جیب دلالان حوزه سیگار می رود و متأسفانه سودجویان نیز با لابی گری سعی در پائین بردن مالیات دارند.

وی افزود: مشکلی که در ایران داریم این است که مالیات بر خرده فروشی سیگار بسیار پائین است و وجود خرده فروشی ها دسترسی را آسان تر کرده است و جوانان به این سمت سوق داده می شوند. در کشورهای دنیا ثابت شده مالیات بر دخانیات می تواند سبب کم شدن مصرف آن شود.  بهانه ای که برخی می آورند این است که اگر مالیات بر سیگار افزوده شود، قاچاق زیاد می شود که این قابل قبول نیست. این موضوع اکنون در مجلس شورای اسلامی در جریان است و به رأی گذاشته می شود.

رئیسی ادامه داد: سن استفاده از دخانیات به ویژه در زنان به شدت پائین آمده و استفاده از قلیان در میان دختران جوان به ۱۴ سال رسیده است که علت آن دسترسی آسان است.

معاون بهداشت گفت: از شروع طرح تحول سلامت، اقدامات بسیار خوبی انجام شده است به ویژه در روستاها، تا قبل از سال ۹۲، بسیاری از روستاها پزشک نداشتند اما اکنون بیش از ۸۴ درصد روستاها و حاشیه نشین ها دارای پزشک هستند. ما در این دوره توانسته ایم ۴۳۶ قلم دارو را اضافه کنیم. همچنین ۷ قلم مکمل دارو نیز اضافه شده است. اکنون حدود ۶ هزار و ۳۴۱ پزشک در مناطق محروم و ۱۰۵ هزار و ۳۰۰ ماما نیز در مراکز بهداشتی مشغول فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: حدود ۲۱ هزار نفر در روستاها سکونت دارند و ۷ میلیون نفر نیز در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر ساکن هستند و بالغ بر ۱۰ میلیون نفر هم در حاشیه شهرها ساکن هستند و ما چیزی حدود نصف جمعیت کشور را تحت پوشش این سیستم قرار داده ایم. ازجمله اقداماتی که در صدد آن هستیم این است که زیرساخت در شهرها در روستاها هم اجرا شود. تمام روستااهای بالا ۷۰۰ نفر مرکز بهداشت دارند. برنامه ای که برای شهرها تدوین شده این است که به ازای هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک مرکز بهداشت داشته باشیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: یکی ازمهمترین برنامه های پرونده الکترونیک است.   مفهوم سامانه ثبت با پرونده الکترونیک متفاوت است. پرونده الکترونیک، پرونده ای است که تمام اطلاعات فرد از قبل از تولد در آن ثبت شده باشد و سامانه ثبت یکی از تغذیه کنندگان پرونده الکترونیک است. سامانه های ما چیزی حدود ۶۷ تا ۷۰ میلیون نفر را به ثبت رسانده اند و از این تعداد چیزی حدود ۴۷ میلیون خدمت ثبت شده است.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.